Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

AAFJE HEYNIS

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Matthäus Passion in de Grote Kerk van Naarden, AVRO, 24 maart 1967 (bron: fotocollectie Beeld en Geluid)

Periode

02-05-1924 - 16-12-2015

Genre

alt, klassiek

Aafje Heynis

Aafje Heynis geldt als een van de grootste zangeressen in Nederland. Zij maakt furore in de jaren 1950 en '60 met haar interpretaties van Brahms, Bach, Händel, Mendelssohn, Beethoven en Mahler. Aafje draagt het stempel van een christelijke oratoriumzangeres, maar ze benadrukt dat haar repertoire en mogelijkheden groter zijn: “Ik ...
Volledige biografie...

Instrumenten

alt

Genoemd in de biografie van

1970   Pieter Vis

Biografie Aafje Heynis

Aafje Heynis geldt als een van de grootste zangeressen in Nederland. Zij maakt furore in de jaren 1950 en '60 met haar interpretaties van Brahms, Bach, Händel, Mendelssohn, Beethoven en Mahler. Aafje draagt het stempel van een christelijke oratoriumzangeres, maar ze benadrukt dat haar repertoire en mogelijkheden groter zijn: “Ik werd bekend in het oratoriumvak en kreeg zodoende dat etiket opgeprikt [...], maar ik heb heel veel andere werken gezongen. Mahler, Brahms, Schubert, liedrepertoire uit de laat-romantiek en het begin van deze eeuw.” (Mens en Melodie 1996, p. 236.) Als zangpedagoge onderwijst Aafje veel leerlingen, onder wie de beroemde sopraan Charlotte Margiono.

1924 - 1944

In het Noord-Hollandse Krommenie wordt Aafje Heynis op 2 mei 1924 geboren als dochter van een buschauffeur. Tijdens haar kinderjaren zingt ze in een kinderkoor. Desondanks denkt ze niet aan een carrière als zangeres. Op haar vijftiende werkt ze als dienstmeisje bij een welgestelde familie en op haar zeventiende overweegt ze verpleegster te worden. Totdat Jan Mienes, de dirigent van de zangvereniging in Krommenie, haar laat voorzingen bij de zangpedagoge Jo Immink in Amsterdam. Immink ziet in haar een talent en geeft haar zanglessen, maar de Tweede Wereldoorlog belet haar die voort te zetten.

1945

Op 6 mei, temidden van de Bevrijdings-feestvreugde, zingt Aafje Heynis Händels 'Dank sei Dir, Herr' bij een piano die voor de gelegenheid op straat is geplaatst. Met dit spontane openluchtconcert begint ze haar muzikale loopbaan.

1946 - 1949

Aafje Heynis krijgt les van de beroemde (inmiddels 77-jarige) Aaltje Noordewier-Reddingius. Ook gaat ze zingen bij het koor van de Nederlandse Bachvereniging. De dirigent, Anthon van der Horst, speelt een belangrijke rol in haar ontwikkeling. Verder heeft ze veel steun aan de bas Laurens Bogtman en de sopraan Jo Vincent. In 1948 doet ze Staatsexamen. Hierna studeert ze nog bij Bodie Rapp, Roy Henderson in Londen, en Frederick Husler in Zwitserland.

1956

Er verschijnt een recensie getiteld: “Aafje Heynis: de alt van de toekomst.” De recensent schrijft: “Alten zijn bitter dun gezaaid, en ik ken er, onder de jonge generatie, niet één van dit gehalte.” (Mens en Melodie 1996, p. 234.) Deze woorden typeren het enthousiasme in de late jaren '50 voor Aafje Heynis' kwaliteiten. Ze treedt op met de dirigenten Eduard van Beinum, Eugen Jochum, Bernard Haitink, Antal Dorati, Otto Klemperer, Malcolm Sargent en Charles Mackerras. Tot haar repertoire behoren onder meer Johannes Brahms' 'Altrapsodie', orkestliederen van Gustav Mahler en oratoria. Ze treedt op in Belgie, Duitsland, Engeland, Ierland, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. Ook maakt ze concertreizen naar Indonesië en India. Aafje onderscheidt zich niet alleen door haar warme stem en schitterende timbre, maar ook door bescheidenheid en terughoudendheid: “Het sterrenbestaan lag mij niet. Ik heb het altijd als kil en afstandelijk ervaren. [...] Het past niet bij mijn karakter. Ik was er te onzeker voor. [...] Ik ben altijd onzeker geweest. Onzeker over mijn kennis. Onzeker of ik wel goed genoeg zong.” (Mens en Melodie 1996, p. 236.) Regelmatig wordt Aafje vergeleken met de Engelse contra-altzangeres Kathleen Ferrier, een vergelijking die ze zelf overigens niet terecht vindt.

Eduard van Beinum

1983

Aafje Heynis stopt met optreden als ze nog op het hoogtepunt van haar carrière is. Op 19 december geeft ze haar laatste concert. Haar man is in die tijd ernstig ziek. Op zijn aandringen gaat ze lesgeven, eerst op het Arnhems Conservatorium en later alleen nog privé. Honderden leerlingen leidt ze op, onder wie de sopraan Charlotte Margiono. Karakteristiek is haar uitspraak: “De tekst en de noten zijn heilige grond. [...] We moeten als zangers datgene wat in de partituur besloten ligt zo exact mogelijk weergeven.“ (Luister 1997, p. 14.)

1995

De documentaire 'Aafje Heynis, stem van de ziel' wordt op televisie uitgezonden. Dit draagt bij aan de hernieuwde belangstelling die eind jaren '90 ontstaat voor Aafjes zangkunst.

2009 - 2015

Aafje Heynis lijdt aan de ziekte van Alzheimer waardoor haar herinneringen nagenoeg zijn uitgewist. Op 16 december 2015 overlijdt ze op 91-jarige leeftijd in een verzorgingshuis in Huizen.

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Aafje Heynis

Audio/Video Aafje Heynis

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer