Pop / Rock Dance Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

BLACK MARKET AUDIO

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Black Market Audio

Periode

1998 - heden

Genre

dance, easy tune

Online

Officiële website

Black Market Audio

Utrechts dance-duo dat zich laat inspireren door een rijk scala aan invloeden, variërend van obscure funk, Italiaanse filmmuziek, blaxploitation en vergeten sixties-deuntjes. Deze invloeden worden door de groep samengesmolten tot aanstekelijke party-dance à la Fatboy Slim. Met de in 2001 uitgebrachte single Midnight At Gigi's, de cd Autorama en hun ...
Volledige biografie...

Bezetting

Bert Taken   gitaar, producer, sampler
Arjo Van Loo   producer, sampler, toetsinstrumenten

Genoemd in de biografie van

2002   C-Mon & Kypski
2006   Oscar Harris
2007   HandieMan maurice
Meer resultaten... Minder resultaten

Biografie Black Market Audio

Utrechts dance-duo dat zich laat inspireren door een rijk scala aan invloeden, variërend van obscure funk, Italiaanse filmmuziek, blaxploitation en vergeten sixties-deuntjes. Deze invloeden worden door de groep samengesmolten tot aanstekelijke party-dance à la Fatboy Slim. Met de in 2001 uitgebrachte single Midnight At Gigi's, de cd Autorama en hun goed verzorgde website weet het duo in een korte tijd een klein maar internationaal publiek aan zich te binden.

1983

Black Market Audio ontstaat in 1998, maar de voorgeschiedenis beslaat zo'n vijftien jaar en bevat tal van herkenbare groepsnamen: Freek Ossel, Ruurd Bierman en Bert Taken starten de experimentele wave-band Prima Volta. Kenmerkend is het gebruik van samples, loops en tape-beats. De band wordt aangevuld met Geert Mudde (Pizniz) op toetsen. Een jaar later brengen ze het album MMWOPS (Making Music While Other People Sleep) uit via Phonogram, mede geproduceerd door Hans Vandenburg (Gruppo Sportivo). Dat jaar levert verder een finaleplaats op in de Grote Prijs van Nederland, een kleine tour door Spanje en veel optredens in het clubcircuit.

Prima Volta

1990

Bert Taken en Arjo van Loo richten met rapper Fabian Schlosser de rap/funk-band Koro Brothers op. De aanvankelijke ritmesectie Ruurd Bierman en Freek Ossel (Prima Volta) maakt plaats voor Anton Leijdekker op drums. Arjo van Loo speelt vanaf die tijd de baspartijen op toetsen.

Koro Brothers

1992

De Koro Brothers bereiken de derde plaats bij de Grote Prijs van Nederland.

1993

Bert Taken en Arjo van Loo stoppen met de Koro Brothers en richten de Braineaters op. De theatrale act, de muzikale experimenten en het onvermijdelijke accent op de groove maken dat de Braineaters door de bezoekers van de Utrechtse Vrije Vloer worden uitgeroepen tot 'Band of the Year'. Hun demo-tape, door het blad Music Maker verkozen tot 'Demo van het Jaar', leidt al snel tot aanbiedingen van diverse platenmaatschappijen.

Braineaters

1995

Samen met Fabian Schlosser besluiten Bert Taken en Arjo van Loo zich te concentreren op studiowerk. In de studio Dancecore worden opnamen gemaakt voor een album van de Braineaters. Het trio sluit een platendeal met BMG-Ariola en haalt een finaleplaats in de categorie Dance van de Grote Prijs van Nederland

1996

De Braineaters brengen bij BMG-Ariola de single What's For Dinner uit, die door het blad Music & Media wordt uitgeroepen tot 'Single of the Week'. De cocktail-remix van dit nummer laat al enigszins de voorkeur voor het loungy repertoire van het duo Taken-Van Loo horen. Er wordt ook weer live opgetreden met drummer Anton Leijdekker (Koro Brothers) en bassist Marc Luppens (voorheen Hipbone Connection). In deze bezetting nemen de Braineaters deel aan de finale van de Heineken Crossover Award.

1997

De Braineaters stappen van BMG-Ariola over naar CNR, waar de single Don't Try This At Home wordt uitgebracht. In de zomer van dat jaar besluiten Taken en Van Loo het wat de Braineaters betreft voor gezien te houden.

1998

In de Dancecore studio werken Taken en Van Loo verder aan nieuw repertoire, het aanleggen van een groot sample-archief en een grote verzameling analoge instrumenten en effectapparaten. Een bezoek aan de tweedehands instrumenten winkel Black Market Music in Los Angeles levert de naam voor het nieuwe concept, waaraan al een tijd wordt gewerkt: Black Market Audio.

1999

Black Market Audio brengt Hold It, Brother! in eigen beheer uit.

2000

Black Market Audio Het demo-album The Sound Of Tomorrow Today wordt demo van de maand in muziekblad FRET. Black Market Audio (BMA) legt contact met Maurits de Weert alias Handieman Maurice, die met Tree-Top een online platenmaatschappij exploiteert. Het vormt een goede outlet voor BMA om stapsgewijs de gehele tracklijst voor het in 2001 te verschijnen album Autorama te publiceren.

HandieMan maurice

2001

Black Market Audio Op het door Maurits de Weert opgerichte label Supertracks verschijnen achtereenvolgens de 12” Midnight At Gigi's en het album Autorama. BMA start een eigen website en wordt genomineerd voor de Heineken Crossover Award.

2003

Black Market Audio De track Get Down wordt vanaf 1 maart voor één jaar lang gebruikt in een commercial van het Amerikaanse biermerk Michelob Light. Uitgever BMG Music Publishing heeft deze kans meteen aangegrepen om Amerikaanse platenmaatschappijen warm te maken om het BMA-album Autorama uit te brengen in de VS. Het is de derde keer dat Get Down voor televisie wordt gebruikt. In 2002 was het nummer in de in Canada en VS bekende serie Queer As Folk te horen en een half jaar later gebruikte de Italiaanse Doe Het Zelf firma Buffetti de track voor een reclame. Autorama verschijnt in april op het Japanse label Squirmdesign en in Italië op V2. Diverse nummers van Black Market Audio verschijnen op internationale compilaties.

2004

Black Market Audio is in Japan dusdanig populair dat de 12" Get Down speciaal voor de Japanse markt wordt uitgebracht. De 12" bevat naast het titelnummer remixen van Bastian en de Japanse danceproducer Fredo.

Bastian

2005

Het nummer Here Comes The DaDa-Man wordt door Walt Disney Pictures uitgekozen voor de trailer bij de speelfilm The Ice Princess.

2006

Black Market Audio In het kader van Dutch Rare Groove (DRG) treedt Black Market Audio 12 maart op samen met C-Mon & Kypski, Oscar Harris en DJ en 'funkoloog' Sjeng Stokkink tijdens Weekend van de Nederlandse pop op 3FM Serious Radio. De DRG band gaat onder leiding van bassist Peter Smid in mei met Sjeng Stokkink en C-Mon & Kypski op tournee. In dezelfde periode verschijnt Shake!, het tweede album van Black Market Audio waar het duo drie jaar aan heeft gewerkt. De veertien nummers zijn een vertrouwde mix van Tv-tunes, exotische pop, dance classics, lounge en easy tune.

2008

In aflevering 305 van de populaire Amerikaanse televisieserie Ugly Betty is Cha Cha van het album Shake! te horen.

2009

Bert Taken en Arjo van Loo zijn de samenstellers van Dutch Exotica, een compilatie met Nederlandse exoticamuziek uit de periode 1930-1980, met tracks van onder anderen Milly Scott, Jamaica Johnny, Combo Rinus van Galen, Stef Meeder, Malando met de Marinierskapel, Max Woiski jr. en sr., Frans Poptie, Johnny Meijer en The Ramblers.

Johnny Meijer Malando Max Woiski Jr. Max Woiski Sr. The Ramblers

Discografie Black Market Audio

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Black Market Audio

Audio/Video Black Market Audio

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer