Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

CARLO DE WIJS

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Carlo de Wijs in 2012

Periode

06-06-1962 - heden

Genre

gospel, jazz, jazzdance, orgel, pop/rock, soul jazz

Online

Officiële website

Carlo de Wijs

Carlo de Wijs (Breda, 6 juni 1962) is hammondorganist en daarnaast componist, studio-eigenaar, producer en oprichter van groepen als D'WYS, Voices of Soul en KeyJay®, ondersteund door zijn eigen bedrijf Swing Support. Zijn inspiratiebronnen lopen uiteen van Björk en Radiohead tot Jimmy Smith, Prince en vooral Quincy Jones. Hij is ...
Volledige biografie...

Instrumenten

orgel

Biografie Carlo de Wijs

Carlo de Wijs (Breda, 6 juni 1962) is hammondorganist en daarnaast componist, studio-eigenaar, producer en oprichter van groepen als D'WYS, Voices of Soul en KeyJay®, ondersteund door zijn eigen bedrijf Swing Support. Zijn inspiratiebronnen lopen uiteen van Björk en Radiohead tot Jimmy Smith, Prince en vooral Quincy Jones. Hij is een veelgevraagd gastmuzikant en heeft internationaal getoerd met bekende muzikanten en groepen. Met diverse zelfontwikkelde aanpassingen aan zijn instrument streeft De Wijs naar een 21ste eeuws hammondgeluid. Hij formuleert het zelf aldus: 'In mijn composities wordt de hammondtraditie vermengd met funk-, pop- en gospelinvloeden tot een niet-traditioneel hammondrepertoire, waarbij ik streef naar een vocale orgelsound waarin groove en interactie leidend zijn.'

In bezetting van

D'WYS   orgel

1969 - 1981

Als zevenjarige koopt Carlo de Wijs met zijn vader een Solina, een elektronisch orgel van Hollands fabrikaat. Hij krijgt les van verschillende docenten, en uiteindelijk van Jack de Kanter, die begrijpt dat zijn leerling geen flauwe medleys, maar Amerikaanse (jazz)muziek wil spelen. Zo leert hij meer complexe harmonieën, alsmede improviseren. Wanneer zijn vader een LP van organiste Rhoda Scott meeneemt, valt hij als een blok voor dat massieve geluid en weet hij wat hij wil worden: hammondorganist. Ook al daalt de populariteit van het hammondorgel behoorlijk in de late jaren zeventig - vanwege de opkomst van de synthesizer - Carlo de Wijs blijft de geschiedenis van dit instrument juist verder ontdekken. Met broer Matty op drums vormt hij in 1980 een duo om op te treden op feestjes en in Bredase jazzkroegen zoals Het Hijgend Hert en De Ploeg, bij sessies van jazzsaxofonist Joop Hendriks.

1982 - 1987

De broers groeien uit tot een act op regionale jazzfestivals. Voor een van die festivals durft De Wijs het aan om tenorsaxofonist Harry Verbeke te bellen en hem als gast uit te nodigen. Verbeke stemt toe en na een spannend optreden is de veteraan zichtbaar onder de indruk. Hij biedt de hammondorganist in 1983 een plek aan in zijn kwartet, dat zijn podiumdebuut maakt in het Amsterdamse Bimhuis. De Wijs studeert inmiddels lichte muziek aan het Rotterdams Conservatorium, en met Verbeke's groep treedt hij intussen op in clubs en op festivals, onder meer in het Amsterdamse Concertgebouw, op North Sea en live op de radio bij TROS Sesjun. Met Verbeke, bassist-producer Hein Van de Geijn en drummer Arnoud Gerritse maakt De Wijs zijn plaatdebuut: het album Mo de Bo van het Harry Verbeke/Carlo de Wijs Quartet. Ook op het eveneens in 1985 verschenen album Harry Verbeke Quartet Plays Romantic Ballads is hij te horen. In 1986 speelt De Wijs als sideman op de LP's Gasping Deer Sounds van het Peter Mingaars Trio, Art's Back In Town van tenorsaxofonist Art Foxhall en de titelloze LP van Slide, Sticks & Pedals (met trombonist Bart van Lier, vibrafonist Ben Gerritsen en drummer Peter Berk). Verder verdient hij zijn sporen in het jazzcircuit als lid van het trio van tenorist Joop van Enkhuizen (met Han Bennink op drums).

1988 - 1991

In het Bredase Concordia Theater vindt in 1988 zijn eindexamen van het Rotterdams Conservatorium plaats. Met 24 musici (onder wie Eef Albers, Deborah Brown, Dick Vennik en Eric Vloeimans) vertolkt hij een twee uur durende suite van eigen hand, Swing Support, gearrangeerd door orkestleider Frits Bayens. De VARA zendt dit programma uit op de radio. Het afstudeerproject levert hem het predicaat cum laude op. Swing Support wordt tevens de naam van zijn eigen bedrijf en van een uitgebreide theater- en festivaltournee in 1990 en 1991. Hij verwezenlijkt een lang gekoesterde droom door van dit project de CD Swing Support Avenue uit te brengen, bij Polygram. Het album is voor automerk Fiat aanleiding om De Wijs opdracht te geven tot het componeren van muziek voor de introductie van hun nieuwe model. De uitvoering hiervan vindt plaats in Rome en dat leidt weer tot een aantal opdrachten voor het schrijven van tv-tunes in Nederland: voor AVRO's Sportpanorama, AVRO's Sportgala en Ivo Niehe's TV Show. In 1990 is De Wijs te horen op de CD Blues Ahead van het Joe van Enkhuizen Trio. In 1991 vraagt Hans Dulfer de organist om lid te worden van zijn nieuwe kwartet. Bij Dulfer leert hij een andere kant van het vak kennen: daar zijn geavanceerde harmonieën en uitgekiende solo's minder belangrijk dan energie, uithoudingsvermogen en het publiek bespelen.

1992 - 1994

Met Dulfer treedt hij intensief op, en tijdens een van die avonden speelt Dulfer's dochter Candy ook mee. Zij heeft op dat moment haar internationaal succesvolle debuutalbum Saxuality net uitgebracht en vraagt Carlo de Wijs mee voor een tournee in Japan, in de zomer van 1992. Voor de opvolger van Saxuality zoekt ze ook nieuwe musici. Rond die tijd beleven instrumenten als het hammondorgel en de Fender Rhodes-piano een revival, waardoor het voor De Wijs makkelijker wordt om de overstap naar de popwereld te maken. Zijn samenwerking met Candy Dulfer raakt in een stroomversnelling; hij speelt met haar mee op alle grote festivals en tijdens sessies in de Heeren van Aemstel te Amsterdam. Op haar nieuwe album Sax-A-Gogo is hij eveneens te horen. In het najaar van 1992 wordt de definitieve bezetting van haar band Funky Stuff bekend gemaakt. De Wijs gaat mee op een wereldtournee die tot begin 1994 zal duren. Op het North Sea Jazz Festival 1992 heeft hij een hammondmeeting met de beroemde Amerikanen Jimmy Smith en Jimmy McGriff.

1995 - 1998

De Wijs speelt een week in Ronnie Scott's Jazzclub in Londen met de eerste bezetting van D'WYS (spreek uit als DeeWise), op een double bill met de Amerikaanse saxofonist James Moody. Opnamen hiervan, met Candy Dulfer als gast, zijn te horen op het debuutalbum van D'WYS getiteld O'Beat. Voor het trio (met Paul van Schaik op drums en Martin Bakker op gitaar) breekt een succesvolle tijd aan, met buitenlandse tournees en een platencontract. Verder is De Wijs in 1997 te horen op de CD The River van tenorsaxofonist Barend Middelhoff.

1999

De CD Organtasy verschijnt begin 1999 als opvolger van O'Beat. Inmiddels is D'WYS uitgebreid met zes vocalisten die de naam Voices of Soul krijgen. Hiermee is een nieuw concept - met hammond en vocalen in gelijkwaardige rollen - geboren. Er wordt een TROS Sesjun TV Special opgenomen.

2000 - 2002

De Wijs pakt zijn jazzroots weer op in een trio met Barend Middelhoff en drummer John Engels. Hun optreden op North Sea Jazz 2000 verschijnt op CD. Eind 2000 bouwt De Wijs zijn eigen studio. De eerste productie wordt een nieuwe CD van D'WYS: Turn UP the B!, die in 2002 verschijnt. Zangeres Erica van der Leuv (artiestennaam: Erica Yong) schrijft de teksten voor vijf van de nummers op de plaat. Naast zijn werk met D'WYS blijft Carlo de Wijs ook als componist en producer actief: compositieopdrachten voor onder meer zijn zus Inge (voor de Allseas Group in internationale theaterproducties); commercials voor een campagne van het kledingmerk Brunotti; muziek voor de TMF Awards; en de muziek voor de jeugdmusical Rocko!.

Erica Yong

2003 - 2008

De Wijs gaat in 2003 op tournee met Toto-gitarist Steve Lukather. In 2005 krijgt hij een aanstelling aan de Codarts Rotterdam Pop Academy (Hogeschool voor de Kunsten). Als artistiek manager is hij daar onder meer verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het studieprogramma en de toekomstvisie. Dat jaar richt hij een nieuwe groep op, die zijn première beleeft op het Jazz Festival Breda: KeyJay®. Hierin werkt hij samen met gasten uit diverse disciplines - zowel musici als dansers en VJ's. De uitgangspunten zijn de manifestatie van de technologische vernieuwingen aan zijn hammondorgel en het combineren van geluid met interactief beeld. Dit zal vanaf 2011 worden uitgebouwd met een speciaal LAB, opgestart met wat De Wijs omschrijft als zijn 'wizard team': Jeroen van Iterson en Job van Nuenen. In 2007 neemt de organist deel aan een project met drummer Lucas van Merwijk's Music Machine, waarmee wordt getoerd in 2007 en waarvan in 2008 een DVD uitkomt: Live At The Bimhuis. In 2008 treedt hij als speciale gast toe tot Corrie van Binsbergen's CRAM voor een tournee en het album For A Dog. Ook doet hij dat jaar een Pimp Your Song-project, waarin gecomponeerd wordt voor jonge musici én orkest en solisten.

2009

In mei gaat op het Jazz Festival van Breda een nieuwe, moderne interpretatie van het Carlo de Wijs & Voices Of Soul-concept van start. Daarnaast richt hij nog een groep op, een duo met de Belgische drummer Jordi Geuens - een talent van de Rotterdam Pop Academy. In juli is De Wijs te vinden op de 75th Anniversary Hammond in het Belgische Zottegem, waar hij optreedt met onder anderen de organistes Rhoda Scott en Barbara Dennerlein. Op Lowlands speelt hij met het Benjamin Herman-kwartet en C-Mon & Kypski. Tijdens de opening van de nieuwe grote zaal van de Rotterdamse Doelen treden Carlo de Wijs en de Voices Of Soul op met het Metropole Orkest in twee stukken van De Wijs, met hemzelf als solist op het Doelenorgel en op zijn hammond.

2010

In april beginnen de opnamen voor een nieuw album, Sun. Daarop komen nieuwe composities van De Wijs met medewerking van de Voices Of Soul. Hij doet een uitgebreide tournee door Nederland met het Benjamin Herman-kwartet en een theatertournee in het kader van Jazz Impuls met Voices of Soul, met zangeres Do als gastsoliste. De Wijs start eind 2010 met het schrijven van een plan rondom New Hammond. Hij wil daarmee de Hammond B3 tot een instrument van de 21ste eeuw ontwikkelen. In 2010 wordt De Wijs ook lid van de adviescommissie Podiumkunsten Muziek van de Raad voor Cultuur te Den Haag.

2011

Er volgen meer optredens met het Benjamin Herman-kwartet in Nederland en in Studio 150 te Amsterdam wordt de single Sherry Britton/Tempest Storm opgenomen. Ook doet De Wijs meer optredens met Voices Of Soul en met het duo dat hij vormt met drummer Jordi Geuens, plus diverse gasten.

2012

Carlo de Wijs in 2012 Op zijn album New Hammond Sound speelt de organist samen met jong talent, onder meer afkomstig van Codarts, Rotterdam. De cd bevat jazzy funk met soul- en gospelinvloeden en vocale bijdragen van onder meer Shirma Rouse, Phatt (Ricardo Burgrust), Raquel Brown en het trio Adlicious (Jordy van Toornburg, Laise Sanches en Shirley Spoor). Op initiatief van Carlo de Wijs en Lucien Ravensberg besteedt het programma CoLive! op Radio 6 soul & jazz vanaf 4 november onder de noemer Hammond Alive! wekelijks aandacht aan het nieuwe Hammond-geluid.

Adlicious

Discografie Carlo de Wijs

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Carlo de Wijs

Audio/Video Carlo de Wijs

Video Carlo de Wijs

"Sun" VoicesLive Computer
"Sun" VoicesLive   Computer
CarlodeWijs Quartet live ...
CarlodeWijs Quartet live in Den Bosch 2012
Heeft u ongewenste inhoud gesignaleerd? Maak hier melding van.
"Sun" VoicesLive   Computer

Alle video's

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer