Pop / Rock Dance Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

CORA CANNE MEIJER

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Portret Cora Canne Meijer

Periode

27-10-1929 - heden

Genre

hedendaags, klassiek, mezzosopraan, opera

Cora Canne Meijer

Cora Canne Meijer is een gevierd mezzosopraan in opera-, lied- en oratoriumrepertoire. Ze heeft tevens grote belangstelling voor toneel en krijgt ook veel lof voor haar acteerkwaliteiten. Met name haar Carmen-vertolking, een rol die ze van jongs af aan ambieert, maakt Cora beroemd: “Toen ik die opera op de radio ...
Volledige biografie...

Instrumenten

mezzosopraan

Genoemd in de biografie van

1958   Cateau Engelen-Sewing
1961   Irene Maessen
1983   Sytse Buwalda

Biografie Cora Canne Meijer

Cora Canne Meijer is een gevierd mezzosopraan in opera-, lied- en oratoriumrepertoire. Ze heeft tevens grote belangstelling voor toneel en krijgt ook veel lof voor haar acteerkwaliteiten. Met name haar Carmen-vertolking, een rol die ze van jongs af aan ambieert, maakt Cora beroemd: “Toen ik die opera op de radio hoorde, ging er een wereld voor mij open. [...] In Carmen sta je de hele avond op het toneel. Het is een formidabele acteerrol. Met dans, spreektekst: er gebeurt van alles.” (Vrij Nederland, 2005.) Naast haar zangcarrière bouwt ze een succesvolle carrière op als zangpedagoge. Ze is een gepassioneerd pedagoge die haar eigen lesmethode ontwierp. Tevens is ze oprichter van de Stichting Zangstudie Vox Sana en mede-oprichter van European Voice Teachers Association.

1929

Cora Canne Meijer wordt op 27 oktober geboren in Amsterdam. Tijdens haar jeugd zingt ze in een kinderkoor. Vanaf haar zesde is ze vastbesloten om het toneel op te gaan. Haar pianolerares geeft ook zangles; het eerste wat ze leert zingen is Schuberts 'Gretchen am Spinnrade'. Cora Canne Meijer studeert aan het conservatorium van Amsterdam bij Jan Keizer en Re Koster.

1950

Cora Canne Meijer debuteert bij de Nederlandse opera als Annina in Verdi's 'La Traviata'. Ze zingt in daaropvolgende jaren een groot aantal rollen, waaronder Orlofski in Strauss' 'Die Fledermaus', Cherubino in Mozarts 'Le nozze di Figaro' en Rosina in Rossini's 'Il Barbiere di Siviglia'. In Wenen heeft ze les van Alfred Jerger en in Parijs van Noémie Perugia.

1954

Cora Canne Meijer maakt furore met de titelrol in 'Mignon' van Ambroise Thomas.

1957

Cora Canne Meijer baart opzien op het Glyndebourne Festival met haar rol in 'Le nozze di Figaro'.

1960 - 1962

Canne Meijer tekent een contract voor twee jaar bij het stadstheater van Zürich. Ze maakt indruk als Eboli in Verdi's 'Don Carlo'. In haar contract laat ze opnemen dat ze daarna Carmen, haar droomrol, mag doen: “Dat is ook gebeurd. Mijn eerste vertolking was in het Duits, daarna heb ik Carmen in het Frans en Nederlands ingestudeerd en gezongen. Hoe vaak ik haar heb gedaan? Zeker meer dan honderdzestig keer.” (Vrij Nederland, 2005.)

1964

Cora Canne Meijer wordt zangdocente aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.

1971

Cora Canne Meijer wordt op het laatste moment gevraagd bij de Nederlandse Opera als invaller voor een ziek geworden Carmen. Ze zegt toe en keert die avond glansrijk terug bij haar 'eigen' publiek in de Amsterdamse Stadsschouwburg. In die zaal vertolkt ze nadien nog diverse andere rollen.

1982

Cora Canne Meijer speelt voor de laatste keer Carmen in een serie voorstellingen van de Nederlandse Operastichting.

1983

Canne Meijer bepleit met een aantal collega's de oprichting van een vereniging voor zangpedagogen. Als eerste voorzitter zorgt ze ervoor dat dit Genootschap van Zangleraren in Nederland een duidelijk gezicht krijgt in de Nederlandse muziekwereld.

1986

Cora Canne Meijer sluit haar lange reeks optredens in het Holland Festival af met de rol van Bianca in Benjamin Brittens 'The Rape of Lucretia'.

1989

Canne Meijer regisseert in Winterswijk een uitvoering van Mozarts 'Die Zauberflöte' met louter jonge Nederlandse zangers.

1994

Hoewel ze stopt als zangdocente aan het Sweelinck Conservatorium geeft ze nog steeds les aan studenten en professionele zangers.

1996

Na een lange periode van publieke stilte zingt Cora Canne Meijer in een Zaterdag-Matinee “op grandioze wijze” (Trouw, 1999) de rol van de blinde Madelon in Umberto Giordano's 'Andrea Chénier'.

1999

Cora Canne Meijer treedt op als Zita in Puccini's 'Gianni Schicchi'. Ze zegt: ”Ik beschouw het ook als een soort research om te kijken hoe lang je door kunt gaan, mede als voorbeeld voor anderen die denken dat zingen op je vijftigste is afgelopen.” (NRC Handelsblad, 1999.) Op 27 oktober viert Cora haar zeventigste verjaardag. Haar muzikale agenda is nog steeds gevuld met onder andere lesgeven, jureren, schrijven en het promoten van lesmethoden.

Discografie Cora Canne Meijer

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Cora Canne Meijer

Audio/Video Cora Canne Meijer

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer