Pop / Rock Dance Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

EGON KRACHT

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Egon Kracht

Periode

29-10-1966 - heden

Genre

arrangeur, basgitaar, componist, contrabas, hedendaags, jazz, rock

Online

Officiële website

Pseudoniemen

Egon Kracht & The Troupe

Egon Kracht

Bassist Egon Kracht (IJmuiden, 29 oktober 1966) begint zijn eerste bands als hij nog op de middelbare school zit. Hij profileert zich aanvankelijk vooral als leider, maar in de jaren negentig ontwikkelt hij zich ook tot een veelgevraagd sideman in de jazz, bij Pierre Courbois, Polo de Haas en Dick ...
Volledige biografie...

Instrumenten

arrangeur, basgitaar, componist, contrabas

Genoemd in de biografie van

1987   Dick de Graaf
1995   Jorrit Dijkstra
1998   Maarten van Roozendaal

Biografie Egon Kracht

Bassist Egon Kracht (IJmuiden, 29 oktober 1966) begint zijn eerste bands als hij nog op de middelbare school zit. Hij profileert zich aanvankelijk vooral als leider, maar in de jaren negentig ontwikkelt hij zich ook tot een veelgevraagd sideman in de jazz, bij Pierre Courbois, Polo de Haas en Dick de Graaf. In 1997 maakt hij een carrière-switch als hij de vaste muzikale partner van zanger-pianist Maarten van Roozendaal wordt en de jazz voor hem op een zijspoor komt te staan. Met zijn eigen ensemble, dat met wisselende bezettingen steeds de naam The Troupe draagt, stort hij zich in 2002 op een instrumentale bewerking van Bachs Matthäus-Passion. Later volgen een integrale uitvoering van Frank Zappa's rock-opera Joe's Garage en een project met muziek van Hauser Orkater. Vanaf 2010 componeert hij ook weer eigen werk, zoals de Judas Passion en WAAARDE.

In bezetting van

Floris   basgitaar
Maarten van Roozendaal   contrabas

1982

Tijdens zijn middelbare schooltijd richt Egon Kracht de groep Syntheless op, later omgedoopt tot Begoniah. Het sextet, dat eigen composities van de leider uitvoert (sterk beïnvloed door de muziek van Niko Langenhuijsens Vaalbleek), speelt aanvankelijk vooral in de omgeving van Beverwijk en IJmuiden. De VARA-radio nodigt de band in 1986 uit om in het programma Jazz in Studie te komen optreden.

1984 - 1986

Samen met saxofonist Herman te Loo, vibrafonist Bert Apeldoorn en drummer Gert Jan Prins formeert Kracht in 1984 de collectieve groep Teeming Womb of Royal Kings, die melodieuze free jazz combineert met teksten van Shakespeare en een theatrale aanpak. Apeldoorn verlaat de groep al vrij snel, en het compactere trio gaat door. In 1986 speelt de groep voor de VARA-radio in Studio BFO in Hilversum. Uit de opname wordt één track geselecteerd voor de compilatie-CD Studies in Jazz/Jazz in Studie. In 1986 begint Kracht een nieuw trio, Trits, met gitarist Edwin Ligteringen en drummer Stefan Kruger (die later naam zal maken bij SFeQ en Zuco 103). De groep, die rock-elementen in zijn jazz stopt, wint in 1987 het concours van het Middelsee Jazztreffen in Leeuwarden.

1987

Drummer Pierre Courbois en saxofonist Theo Loevendie nemen het initiatief voor een kwartet met twee oude rotten en twee jonge talenten. Die laatste twee zijn pianist Koos Janssens en bassist Egon Kracht. De groep luistert naar de naam Brevis. Al snel verlaat Janssens de groep; hij wordt opgevolgd door Niko Langenhuijsen. Loevendie wordt op den duur opgevolgd door saxofonist Frans Vermeerssen.

1988

Onder de naam Heptagon brengt Kracht een nieuw septet op de been, dat muzikaal de lijn van Begoniah volgt. Hij schrijft hiervoor alle composities en arrangementen. In 1989 maakt de VPRO-radio opnamen van de groep in Krachts thuishaven Beverwijk. Met het trio Teeming Womb of Royal Kings neemt hij deel aan het concours van het NOS/Meervaart Jazz Festival. De groep bereikt de finale, maar moet de winst aan de groep Iris laten. Dankzij een goede pers kan het trio daarna door heel Nederland optreden, en de NOS en VPRO-radio maken opnamen van het gezelschap.

1990 - 1991

De samenwerking met Egon Kracht bevalt Pierre Courbois zo goed dat hij de bassist in zijn nieuwe kwintet Jubilation opneemt. De verbintenis levert een drietal CD's op: Réouverture (1993), Live in Germany (1996) en Unsquare Roots (2000). Samen vormen ze ook de ritme-tandem van het kwartet van pianist Polo de Haas (met zangeres Leoni Jansen). In 1992 brengt Timeless de CD Soolmaan van de groep uit. Een jaar eerder heeft Kracht voor hetzelfde label zijn plaatdebuut gemaakt, met het album Polder van het Dick de Graaf-septet. Hij neemt daar de plaats in van zijn voormalige leraar Arnold Dooyeweerd.

1994 - 1996

Vanaf dit jaar gaan de groepen van Egon Kracht door het leven onder de naam The Troupe, waarin zijn gitaarspelende broer Milan veelvuldig een rol speelt. De muziek die hij hiervoor componeert, probeert jazz te vermengen met andere muziekstijlen zoals rock en klassiek. In 1996 neemt een eerste versie van het gezelschap de CD Broadway Will Burn op. De muziek illustreert een absurd film-noir-achtig scenario, bedacht door Bert Apeldoorn, die bij de live-concerten het verhaal vertelt. In 1995 valt de bassist de eer te beurt om samen met Pierre Courbois de Amerikaanse pianist Mal Waldron te begeleiden.

1997

Egon Kracht is de opvolger van bassiste Kim Soepnel als muzikale partner van zanger-pianist Maarten van Roozendaal. Het is het begin van een langdurige verbintenis, die zich over vele theaterprogramma's uitstrekt, zoals Kerstmis in April, Aan Gezelligheid ten Onder, Tijdelijk Tekort aan Chronisch Geluk, Barmhart en Het Wilde Westen. De bassist treedt ook op als arrangeur van het programma Verzamelt Werk (waarin leden van The Troupe het duo komen versterken)

2002

Voor een kleine bezetting van The Troupe (rieten, viool, gitaar, marimba en contrabas) maakt Egon Kracht een instrumentale bewerking van delen uit Bachs Matthäus-Passion. Hij gaat daarna jaarlijks in de lijdenstijd op tournee met dit werk, waarbij hij het ensemble uitbreidt met trompet en bandoneon (later Hammond-orgel).

2003

Voor het Juttersfestival in Wijk aan Zee (waarvan hij sinds 2001 artistiek leider is) arrangeert Egon Kracht de rock-opera Joe's Garage van Frank Zappa. Wat aanvankelijk een eenmalig optreden zal zijn, groeit uit tot een succesnummer waarmee The Troupe de theaters langs gaat. De groep bestaat uit Frans van Deursen (zang), Jeroen Zijlstra (zang, trompet), Rutger Molenkamp (tenor- en sopraansaxofoon), Jan-Peter Bast (toetsen), Milan Kracht (gitaar), Murk Jiskoot (vibrafoon, marimba en percussie) en Freek Kroon (drums). Volkskrant-recensent Patrick van den Hanenberg spreekt van 'de leukste gitaarhappening van het seizoen'.

2007

Frans van Deursen (tekst en muziek), Rutger Molenkamp (muziek) en Egon Kracht (muziek) schrijven de rockopera De Verleiding van Harry Faust voor The Troupe. De muziek ligt in het verlengde van Joe's Garage, maar met eigen invalshoeken.

2008

The Troupe treedt op als begeleidingsband bij de voorstelling Troost. Drie vocalisten met verschillende achtergronden (troubadour Gerard van Maasakkers, zanger-trompettist Jeroen Zijlstra en jazz-zangeres Lydia van Dam) zingen hun eigen en elkaars repertoire. Van het project wordt een gelijknamige CD opgenomen.

2009

Het werk van de muziektheatergroep Hauser Orkater (net als Kracht afkomstig uit de IJmond) is het onderwerp van een Tribuut op het Juttersfestival. The Troupe wordt hiertoe uitgebreid met een aantal leden van de oorspronkelijke groep (Thijs van der Poll, Gerard Atema en Chris Bolczek) en Maarten van Roozendaal. Met wat andere vocalisten wordt het programma een jaar later nogmaals uitgevoerd op de Parade.

2010

Als vervolg op de succesvolle jaarlijkse serie concerten met Egon Krachts bewerking van de Matthäus-Passion schrijft hij een eigen Judas-Passion, op een libretto van Jeroen van Merwijk. In de muziek komt alles samen wat Kracht tot nu toe aan muziekstijlen heeft gespeeld: Zappa-achtige melodieën, jazzachtige improvisaties en (modern) klassieke structuren. Een speciale versie van The Troupe (met extra strijkers en een klein koor) voort het werk uit. Naast Frans van Deursen (Judas) is de klassiek geschoolde countertenor Maarten Engeltjes (Jezus) in een hoofdrol te horen.

Maarten Engeltjes

2011

In februari gaat Egon Krachts kameropera WAAARDE in première. Theatermaker Dick Hauser (die ook de Judas-Passion regisseerde) heeft samen met de componist het libretto geschreven, dat is gebaseerd op de roman Gloed van de Hongaarse schrijver Sándor Márai. In een kale bezetting van Krachts eigen contrabas en de trompet van Angelo Verploegen plus twee zangers (Marc Drost en Henk Zwart) is het vooral een innerlijk drama.

Discografie Egon Kracht

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Egon Kracht

Audio/Video Egon Kracht

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer