Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

EVA-MARIA WESTBROEK

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Eva-Maria Westbroek

Periode

26-04-1971 - heden

Genre

hedendaags, klassiek, opera, sopraan

Online

Officiële website

Eva-Maria Westbroek

Na een moeizame start glorieert Eva-Maria Westbroek internationaal als jonge operaster. Haar zware, volle sopraanstem leent zich uitstekend voor Wagner-rollen, maar ze behaalt ook grote successen met vertolkingen van Italiaanse operapartijen. Haar carrière ontwikkelt zich explosief na een weergaloos optreden als Katerina in Dmitri Sjostakovitsj' 'Lady Macbeth van Mtsensk'. Ze ...
Volledige biografie...

Instrumenten

sopraan

Genoemd in de biografie van

2011   Cristina Deutekom
2016   De Nationale Opera
2016   Thomas Oliemans

Biografie Eva-Maria Westbroek

Na een moeizame start glorieert Eva-Maria Westbroek internationaal als jonge operaster. Haar zware, volle sopraanstem leent zich uitstekend voor Wagner-rollen, maar ze behaalt ook grote successen met vertolkingen van Italiaanse operapartijen. Haar carrière ontwikkelt zich explosief na een weergaloos optreden als Katerina in Dmitri Sjostakovitsj' 'Lady Macbeth van Mtsensk'. Ze is in binnen- en buitenland een gevierd en veelgevraagd operazangeres.

1971 - 1986

Eva-Maria Westbroek wordt op 26 april geboren in Belfast als dochter van een hoogleraar geologie en biochemie en een lerares oude talen. Ze groeit op in Sassenheim samen met twee oudere zusjes. Haar vader speelt piano en thuis staat altijd muziek aan. Eva-Maria Westbroek luistert graag naar jazz en gospel; Mahalia Jackson en Billie Holiday.

1987

Op 16-jarige leeftijd krijgt Eva-Maria Westbroek zangles van een Bulgaarse sopraan die operasterren als Joan Sutherland en Luciano Pavarotti bij haar introduceert. Ze wordt diep geraakt door enkele opnames van Renata Tebaldi die ze later haar grote voorbeeld noemt.

1988 - 1994

Eva-Maria Westbroek studeert zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, Haar leraren zien echter niet veel in haar, ze krijgt het ontmoedigende commentaar "het zal nooit wat worden met je” (Volkskrant, 17 januari 2009).

1994

Eva-Maria Westbroeks moeder, lerares oude talen, overlijdt waarna een emotioneel zware tijd volgt. Een week na de begrafenis krijgt Westbroek haar eerste les van de tenor James McCray die haar verzekert dat ze een prima sopraanstem heeft en haar het geloof in een loopbaan als zangeres teruggeeft. Ze maakt haar debuut op het Aldeburgh Festival waarna optredens volgen in Skopje, Riga en Rome. Bij de Komische Oper Berlin zingt ze de rol van Elisabeth in Giuseppe Verdi's 'Don Carlos' en van Chrysothemis in 'Elektra' van Richard Strauss.

1996

Eva-Maria Westbroek wint de eerste prijs in de Eerste Internationale Competitie van Rome. Tevens wint ze prijzen in de Angelica Catalani- en de Santa Maria Ligure Competities. Zij treedt voor het eerst op in Nederland met een reisvoorstelling uit Letland. Ze zingt de rol van Tosca in de gelijknamige opera van Giacomo Puccini. De voorstelling krijgt uitermate slechte kritieken, alleen Trouw schrijft enigszins positief: “Westbroek heeft een voor haar leeftijd zeer genereus klinkende stem; warm, vol, met een opwindende hoogte. Dit is een zangeres om goed in de gaten te houden.” (Trouw, 8 juni 1996) In de daaropvolgende jaren lijken de onheilspellende woorden van de conservatoriumdocenten bewaarheid te worden. Keer op keer krijgt Westbroek bij audities afwijzingen te verwerken, haar zelfvertrouwen neemt hierdoor steeds verder af. Ze gaat bij restaurant Pasta e Basta in Amsterdam werken als zingende serveerster en ze zoekt hulp bij een hypnotherapeut. Beiden zaken weten haar zelfvertrouwen weer wat op te vijzelen.

2001

Eva-Maria Westbroek gaat naar de Staatsoper in Stuttgart. Hier doet ze veel ervaring op met zingen en acteren. Ze werkt met beroemde regisseurs en krijgt van intendant Klaus Zehelein de beste kansen. Zij treedt onder meer op als Donna Anna in Mozarts 'Don Giovanni', Gerhilde in Richard Wagner's 'Die Walküre', Giulietta in Jacques Offenbachs 'Les contes d'Hoffmann', Carlotta in Franz Schrekers 'Die Gezeichneten' en Marie in Bedrich Smetana's 'De verkochte bruid'. Ze wordt genomineerd als zangeres van het jaar voor haar vertolking van Chrysothemis in Richard Strauss' 'Elektra'.

2002

Eva-Maria Westbroek is te zien bij de Bregenzer Festspiele in de titelrol van Bohuslav Martinu's 'Julietta'. Ook zingt ze in Tokio onder leiding van Charles Dutoit de rol van Chrysothemis in 'Elektra' van Strauss.

2003

Westbroek debuteert bij de Salzburger Festspiele met de Agave-partij in een concertante uitvoering van Egon Wellesz' 'Die Bakchantinnen'.

2004

In het voorjaar behaalt Eva-Maria Westbroek successen met haar vertolkingen bij de Semperoper Dresden, eerst als Chrysothemis, later als Ariadne. En in de herfst schittert ze tijdens haar debuut als Madam Lidoine in 'Les dialogues des Carmélites' van Francis Poulenc in Parijs.

2006

In Duitsland krijgt Eva-Maria Westbroek de titel Kammersängerin. Op 3 juni zingt ze in het Amsterdamse Muziektheater de titelrol van Dmitri Sjostakovitsj' 'Lady Macbeth van Mtsensk' waarmee ze in één keer internationaal bekend raakt. Peter van der Lint schrijft: “Triomfen zijn meestal ondubbelzinnig en dit was er zo een. Met totale overgave van lijf en stem had Westbroek zich in de rol van de moordende Katerina gestort. Onvoorstelbaar hoe iemand zo gaaf en welluidend kan blijven zingen bij zo veel fysiek veeleisend gooi- en smijtwerk. Westbroek zat nergens mee, liep blootsvoets door water en vieze, vochtige turfmolm, rolde over de grond, liet zich hardhandig betasten en gooide een teil water over haar flinterdunne negligé. Dit is niet alleen qua stem een droomzangeres, maar ook qua theatrale uitstraling.” (Trouw, 6 juni 2006) Na dit bejubelde optreden komt Westbroeks carrière goed op gang. Zo zingt ze onder leiding van Sir Simon Rattle de rol van Sieglinde in Aix-en-Provence, Salzburg en Berlijn. Ze reist naar Londen voor de rol van Minnie in Puccini's 'La Fanciulla del West', naar Parijs voor Richard Wagners 'Tannhäuser' en Strauss' 'Die Frau ohne Schatten' en naar Brussel voor Giuseppe Verdi's 'La forza del destino'. Ook debuteert ze in München en Milaan. Ze groeit uit tot een echte Wagnerzangeres, maar heeft ook veel Italiaanse opera's op het haar repertoire staan. Op 3 november krijgt Eva-Maria Westbroek de VSCD Klassieke Muziekprijs voor “de meest indrukwekkende individuele artistieke prestatie van 2006”.

2009

In januari ontvangt Eva-Maria Westbroek de Grand Prix 2008 (Antonio Livio Prijs) van La Presse Musicale Internationale in Parijs.

2010 - 2011

Eva-Maria Westbroek zingt rol van Sieglinde in Die Walküre van Richard Wagner tijdens de uitvoering door de San Francisco Opera. Recensent Joshua Kosman omschrijft haar optreden in de San Francisco Chronicle van 21 juni 2010 als ‘an amalgam of startling vocal power, unruffled technical finesse and dramatic cogency.’ De zangeres vertolkt de rol in april 2011 ook tijdens een uitvoering van The Metropolitan Opera in New York. In februari van dat jaar speelt Westbroek in het Londense Royal Opera House de hoofdrol van Texaans model en actrice Anna Nicole Smith (1967-2007) in de opera Anna Nicole van Mark-Anthony Turnage.

2012 - 2013

Westbroeks optreden in David McVicars productie van Hector Berlioz’ opera Les Troyens in de Royal Opera House in London, wordt op 5 juli 2012 in Europa live gestreamd via internet. In september en oktober 2012 vertolkt ze afwisselend de rol van Floria Tosca in de opera Tosca van Giacomo Puccini (Dresden) en Sieglinde in Die Walküre (Royal Opera House). De zangeres opent 8 januari 2013 het jubileumjaar van het 125-jarig Concertgebouw met een concert, begeleid door het Nederlandse Philharmonisch Orkest.

2016

Westbroek sluit het jubileumseizoen van De Nationale Opera af met een vertolking van twee heldinnen: Cleopatra uit 'La mort de Cléopâtre' (Berlioz) en de titelrol uit Salome (Strauss). Ze treedt tijdens het jubileumconcert op met het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Jaap van Zweden. In seizoen 2016/2017 is ze bovendien twee keer te zien bij De Nationale Opera: in de titelrol van 'Manon Lescaut' en als Marie in 'Wozzeck'.

De Nationale Opera Jaap Van Zweden Rotterdams Philharmonisch Orkest

Discografie Eva-Maria Westbroek

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Eva-Maria Westbroek

Audio/Video Eva-Maria Westbroek

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer