GUILLAUME LANDRE
Guillaume Landré
De componist die in de vorige eeuw het meest genoemd wordt in overzichtswerken van de Nederlandse muziekgeschiedenis, zo wijst onderzoek van archivaris Gert Floor van het Nederlands Muziek Instituut in Den Haag uit, is verrassend genoeg de tegenwoordig tamelijk onbekende Guillaume Landré. Niet alleen schrijft Landré muziekdramatische werken, orkestwerken, soloconcerten ...
Instrumenten
componist
Genoemd in de biografie van
1927
Eduard van Beinum
Biografie Guillaume Landré
De componist die in de vorige eeuw het meest genoemd wordt in overzichtswerken van de Nederlandse muziekgeschiedenis, zo wijst onderzoek van archivaris Gert Floor van het Nederlands Muziek Instituut in Den Haag uit, is verrassend genoeg de tegenwoordig tamelijk onbekende Guillaume Landré. Niet alleen schrijft Landré muziekdramatische werken, orkestwerken, soloconcerten en kamermuziek: hij vervult ook talrijke bestuursfuncties in de muziekwereld en is een belangrijk figuur in de nationale en internationale auteursrechtorganisaties. Landrés componeerstijl is aanvankelijk vooral beïnvloed door Willem Pijper; in veel latere werken maakt hij gebruik van twaalftoonsreeksen, zonder echter een strikt dodecafonische techniek toe te passen.
1905 - 1922
Guillaume Landré wordt op 24 februari in Den Haag geboren. Zijn eerste muzieklessen krijgt hij van zijn vader, componist en muziekcriticus Willem Landré, en van Henri Zagwijn. Via dirigent Evert Cornelis komt de jonge Landré in aanraking met alle belangrijke stromingen in de nieuwe muziek van dat moment.
1923 - 1928
Landré studeert rechten aan de Rijksuniversiteit in Utrecht en neemt daarnaast compositielessen bij Willem Pijper.
1929 - 1930
Guillaume Landré wordt muziekcriticus voor het dagblad 'De Telegraaf'. Hij begint een baan als docent handelsrecht en economie aan de Tweede Openbare Handelsschool in Amsterdam.
1934
Met zijn komische opera 'De Snoek' boekt Landré succes bij een groot publiek.
1941 - 1942
Landré stopt met schrijven voor De Telegraaf. Ingegeven door de oorlogshandelingen schrijft hij zijn grote werk voor koor en orkest 'Piae memoriae pro patria mortuorum' (1942), waarin de melodie van het Wilhelmus gecombineerd wordt met een fragment uit de requiemmis.
1947 - 1958
Landré geeft zijn docentschap aan de Tweede Openbare Handelsschool in Amsterdam op voor een functie als secretaris van de Raad voor de Kunst.
1952 - 1960
Guillaume Landré is voor drie jaar artistiek directeur van het Concertgebouworkest. Daarna neemt hij zitting in het bestuur van het Concertgebouworkest. Zijn compositie 'Kamersymphonie' (1952) wordt bekroond met de Van der Leeuwprijs 1955. Landré is jarenlang voorzitter van het Genootschap van Nederlandse Componisten, en vice-voorzitter van de International Society for Contemporary Music. Daarnaast bekleedt hij bestuursfuncties bij verschillende andere muziekinstellingen, waaronder Donemus en de Nederlandse Operastichting. Bovendien is hij bestuurslid van BUMA en speelt hij als jurist een belangrijke rol in de wereld van het auteursrecht.
1961 - 1965
Guillaume Landré ontvangt de Visser Neerlandia-prijs voor zijn orkestvariaties 'Permutazioni sinfoniche' (1957) en in 1964 wordt hem voor zijn gehele oeuvre de Sweelinckprijs, de grote staatsprijs voor muziek, toegekend. Tijdens het Holland Festival 1965 gaat zijn opera 'Jean Lévecq' (1963) in première.
In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.
Audio/Video Guillaume Landré
Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen