Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

KLAAS VAN BEECK

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Klaas van Beeck - deel 2

Periode

20-01-1903 - 04-10-1979

Genre

accordeon, altsaxofoon, amusementsmuziek, arrangeur, jazz, klarinet, piano, trompet

Klaas van Beeck

Klaas van Beeck (Leiden, 20 januari 1903 - Hilversum, 4 oktober 1979) bespeelt vele instrumenten, maar geldt vooral als de eerste belangrijke Nederlandse arrangeur van op Amerikaanse leest geschoeide jazz- en dansmuziek. Vanaf 1933 levert hij arrangementen voor de Ramblers en in 1938 wordt hij leider van het AVRO-Dansorkest. Tijdens ...
Volledige biografie...

Instrumenten

accordeon, altsaxofoon, arrangeur, klarinet, piano, trompet

Genoemd in de biografie van

1945   André Smit
1947   Ger van Leeuwen
1955   Ack van Rooyen
Meer resultaten... Minder resultaten

Biografie Klaas van Beeck

Klaas van Beeck (Leiden, 20 januari 1903 - Hilversum, 4 oktober 1979) bespeelt vele instrumenten, maar geldt vooral als de eerste belangrijke Nederlandse arrangeur van op Amerikaanse leest geschoeide jazz- en dansmuziek. Vanaf 1933 levert hij arrangementen voor de Ramblers en in 1938 wordt hij leider van het AVRO-Dansorkest. Tijdens de Duitse bezetting speelt hij met zijn orkest geregeld voor de Nederlandsche Omroep. Ook maakt hij in 1941 en 1943 plaatopnamen in Hilversum en Brussel. Na de oorlog keert Van Beeck kortstondig bij de AVRO terug, maar vanaf 1946 is hij actief voor de KRO, als leider van het KRO-Dansorkest, het Groot KRO Amusement Orkest en een ballroom-orkest. Hij werkt mee aan populaire radioprogramma's zoals Tierelantijnen en Negen Heit de Klok. In 1963 zet Klaas van Beeck als eerste Nederlandse orkestleider een complete versie van Gershwins Rhapsody In Blue op de plaat. Zijn actieve muzikale loopbaan eindigt in 1966, wanneer het KRO-Dansorkest wordt opgeheven. Daarna leeft hij grotendeels in stilte, tot hij op 4 oktober 1979 overlijdt.

1903 - 1920

Nicolaas Adriaan Cornelis van Beeck wordt op 20 januari 1903 in Leiden geboren. Zijn vader is leraar geschiedenis en aardrijkskunde. Het eerste instrument waarop hij zich bekwaamt is de piano, korte tijd later gevolgd door de xylofoon. In 1920 slaagt hij voor het eindexamen gymnasium en begint hij een rechtenstudie aan de Leidse universiteit. Zoals hij later vertelt: 'Al mijn vrije tijd, en dat was een zeer rekbaar begrip, arrangeerde en musiceerde ik. We begonnen in 1920 met een studentenorkest Het Groene Zooitje. We hadden piano en wat violen en ik klotste daar doorheen op mijn xylofoon. Na enige tijd probeerde ik door middel van arrangementen het geheel in goede banen te leiden.'

1921 - 1925

In de loop van 1921 bereiken de eerste grammofoonplaten van het Amerikaanse orkest van Paul Whiteman ons land. Klaas van Beeck hoort tot de eersten van zijn generatie die deze muziek bewonderen. In 1922 treedt hij voor de eerste maal in de openbaarheid met een amateur-jazzorkest. Hij speelt voornamelijk piano, maar neemt later ook de trompet en altsax ter hand. De ervaring die Van Beeck opdoet door het bespelen van verschillende instrumenten komt hem goed van pas bij het arrangeren. Inmiddels is hij ook begonnen met het componeren van dansmuziekjes. De samenstelling van zijn eerste orkest is: Frans de Wilde (viool en later saxofoon), Klaas van Beeck (piano en later trompet & altsaxofoon), Lu Berkemeier (xylofoon), Liem Mo Djan (banjo), T. Ritman (banjo). In de zomers van 1924 en 1925 leidt hij ook nog een orkestje dat bestaat uit jazzliefhebbers. Ze spelen bij gunstig weer in de openlucht op de Kaag en er wordt enthousiast gedanst. De samenstelling van dit vriendenclubje is: Klaas van Beeck (trompet, piano), Jan Goedkoop (viool), Herman Kunst (viool), Ro Rosson (piano), Joop Hulst (drums).

1926 - 1929

Klaas van Beeck is in contact gekomen met de multi-instrumentalist Hans Mossel, leider van het amateurorkest The Indian Jazz Band. Van Beeck voegt zich als instrumentalist en arrangeur bij de band. The Indian Jazz Band speelt op zon- en feestdagen veelal in de befaamde openlucht-dancing van Hotel Hamdorff te Laren. In de Radio-luistergids van 16 april 1926 verschijnt het volgende bericht: 'Maandagavond a.s. na de persberichten van Vaz Dias zal The Indian Jazz Band een uitgelezen dans-programma voor den microfoon brengen. De band die reeds met succes op verschillende plaatsen in Nederland optrad, oogstte voornamelijk lauweren in het Gooise dans-centrum Hotel Hamdorff in Laren. Geen wonder! Want blijf maar eens op je stoel; zitten met zooveel danseuses in het gezicht en de pétillante syncopen van The Indian Jazz in het oor!' De samenstelling van The Indian Jazz Band is: Klaas van Beeck (trompet, altsax, piano, xylofoon, arrangeur), Hans Mossel (tweede altsaxofoon, klarinet, piano, drums, leider), H. Rinkelberg (tweede altsaxofoon, tenorsaxofoon), A. Bakker (eerste viool), H. Meijer (viool), Cock de Graaf (banjo, viool). Hans Mossel verlaat The Indian Jazz Band in 1929. Klaas van Beeck neemt de leiding over en de orkestnaam wordt veranderd in The New Indian Jazz Band. De vaste kern van het orkest bestaat uit: Frans de Wilde (klarinet, altsaxofoon), Klaas van Beeck (piano, leider, arrangeur), A. Bakker (viool), Liem Mo Djan (banjo).

1929 - 1934

Tegen het eind van 1929 is The New Indian Jazz Band waarschijnlijk ontbonden, want in die periode voegt Van Beeck zich bij het Leidse studentenorkest The Blue Lyres. Deze band onder leiding van H.P. Veldhuyzen weet vooral dankzij de arrangementen van Klaas van Beeck snel een goede reputatie op te bouwen, vooral tijdens optredens in Leidse Sociëteit Minerva. Op zondag 27 december 1931 vindt in Bellevue te Amsterdam het eerste Nederlandse jazzconcours voor amateurbands plaats. The Blue Lyres behalen de tweede prijs in de klasse van bands bestaande uit 6 tot 10 personen. Het volgende jazzconcours is op 28 maart 1932 in de zalen van de Haagse Dierentuin. Nu eindigen The Blue Lyres op de eerste plaats. Weer een jaar later, op 12 augustus 1933 in het Scheveningse Kurhaus, komt de band niet verder dan een derde plaats. De samenstelling van The Blue Lyres is van 1931 tot 1933: Klaas van Beeck (trompet, altsaxofoon, klarinet, piano, arrangeur), Jack Deminent (klarinet, altsaxofoon), Willy Verra (klarinet, tenorsaxofoon), W. Meerburg (viool, trompet), H.P. Veldhuyzen (piano, leider), W. Hilarius (banjo, gitaar), Dick Hilarius (contrabas, arrangeur), J. van der Nat (drums). In 1932 debuteert Klaas van Beeck als componist op een 78-toerenplaat met de nummers Minneapolis en Life Is Delightful. De opname wordt gemaakt door de in Duitsland werkzame Amsterdamse pianist, componist en orkestleider Isaac 'Jack' Presburg voor het Pallas-label. Eind 1932 worden enkele leden van The Blue Lyres betrokken bij de eerste opnamen die The Ramblers onder leiding van Theo Uden Masman voor de Nederlandsche Decca Distributie maken. Of Klaas van Beeck heeft meegewerkt aan deze opnamen is niet bekend. Bij de tweede serie Decca-platen van The Ramblers, die in mei 1933 te Londen wordt opgenomen, heeft Klaas van Beeck op uitnodiging van Masman zes van de tien nummers gearrangeerd. Twee stukken zijn ook eigen composities van hem: Decca Stomp en 13th December Stomp (de datum van zijn eerste huwelijk in 1932). De verbintenis met The Ramblers duurt voort. Het Utrechts Nieuwsblad van 12 september 1933 schrijft: 'Theo Uden Masman heeft werkelijk een uitstekende kracht voor zijn arrangementen. De arrangeur van de Ramblers, Klaas van Beeck, heeft voor het nummer Stormy Weather een goed klinkend arrangement gemaakt.' Begin 1934 wordt de Amerikaanse speelfilm Footlight Parade in Nederland vertoond. De Nederlandse Decca Distributie is er snel bij om enkele songs uit de film op de plaat vast te leggen. Klaas van Beeck schrijft binnen 24 uur de arrangementen en vervangt tijdens de opnamen in de Hilversumse PHOHI-studio op 3 april 1934 Theo Uden Masman als pianist van de Ramblers. Sittin' On A Backyard Fence, Shanghai Lil en Footlight Parade Selection (Part 1 & Part 2) vormen zijn plaatdebuut als muzikant. In het maandblad De Jazzwereld van juni 1934 staan lovende woorden over Klaas van Beeck. Enkele citaten: 'Na het geweldige succes van Zondag 4 Maart j.l. heeft de directie van het Casino in Den Helder The Ramblers op Zondag 22 April nogmaals geëngageerd. Verrassend is vooral de aanwezigheid van de Ramblers-arrangeur Klaas van Beeck, die tot uitbreiding van de band clarinet en altsax meespeelde. We kregen weer eenige schitterende arrangementen te horen en Canadian Capers met een goede xylophoon-solo van Klaas van Beeck.' Tijdens deze periode kiest Van Beeck definitief voor het muzikantenvak en verlaat hij het amateurorkest The Blue Lyres. In de loop van 1934 voegt hij zich bij een ensemble onder leiding van Joop Dreese, alias Majo Marco. Deze formatie werkt eind 1934 onder meer in het Vlissingse Hotel Britannia en in het Haagse etablissement Palermo.

1935 - 1936

In januari 1935 verhuist Majo Marco's band naar de Amsterdamse dancing Tanzklauze. De bezetting is dan: Guus Caron (trompet), Leo de Haas (trombone), Joop Dreese alias Majo Marco (klarinet, altsaxofoon, viool, zang), André Kostin (tenorsaxofoon, viool), de Zwitser Marius Siebenthal (klarinet, altsaxofoon, contrabas), Klaas van Beeck (piano, arrangementen) en de Surinamer Lou Holtuin (drums). Na afloop van het zomerengagement in Hotel Britannia in Vlissingen vertrekt het orkest van Majo Marco zonder Klaas van Beeck naar Zwitserland. Hij verkiest in Nederland te blijven en wordt direct aangetrokken als arrangeur en derde trompettist van de de zojuist geformeerde AVRO-Decibels onder leiding van Eddy Meenk. De samenstelling van die band is eind 1935: Eddy Meenk (leider, trompet, trombone, zang), Sem Dasberg, Sem Nijveen, Klaas van Beeck (trompet), Dick Lambrechts, Henk Bosch (trombone), Ab van der Molen, Rinus van Zelm, Jan Meijer, Nap van der Ploeg (saxen), Nico de Rooij & Dolf Karelsen (piano), Frits Reinders (gitaar), Joop Diepenbroek (contrabas), Maurice van Kleef (drums). Na enkele incidenten mogen de Decibels per 1 maart 1936 niet meer voor de AVRO-microfoon verschijnen en worden de meeste orkestleden op 29 maart ontslagen. Om de jeugdige luistervinken en de overige morrende dansliefhebbers te plezieren besluit de AVRO-directie snel een nieuw dansorkest samen te stellen. Het AVRO-Dansorkest onder leiding van rietblazer Hans Mossel debuteert op 30 juni 1936 voor de pers in de AVRO-studio. De bezetting is: Hans Mossel (leider), David van Weezel, Willy Schobben, Ferry Barendse (trompet), Hans Maassen (trombone), Johnny Becker, Eddy Develing & Ab Witteboon (klarinet, saxen), Cor Koblenz (altsaxofoon, viool), Louis van Coevorden, Louis Ephraim (viool), Klaas van Beeck (piano, arrangeur), Frits Hes (gitaar), Lion Groen (bas), Freddy Biermann (drums). Per 1 september 1936 vinden enkele mutaties plaats in het orkest. Willy Schobben stapt op en pianist Ernst van 't Hoff komt in de plaats van Klaas van Beeck. Hoewel Van Beeck inzetbaar is als trompettist, altsaxofonist of xylofonist, gaat hij zich nu voornamelijk toeleggen op het arrangeren.

1937 - 1938

In april 1938 ontstaat een interne rel rondom bandleider Hans Mossel met het gevolg dat de orkestleden worden ontslagen. Het voormalige AVRO-Dansorkest weet onder leiding van Ferry Barendse een engagement te bemachtigen in het Casino van het Scheveningse Kurhaus. Na het engagement in Scheveningen worden eind augustus 1938 de meeste orkestleden, met uitzondering van Hans Mossel en violist Louis Ephraim, weer door de AVRO in dienst genomen. De meer serieus geachte Klaas van Beeck neemt de leiding over van Ferry Barendse, die weer plaatsneemt in de kopersectie van het orkest.

1940 - 1941

De samenstelling van het AVRO-Dansorkest is begin 1940 ongeveer als volgt: Klaas van Beeck (leider, arrangeur), Philip 'Flip' Neter, Guus Caron & Kees van Dorsser (trompet), IJsbrand van der Ven, Aart van Ewijk (trombone), Cor Koblenz, Ab van der Molen, Ab Struik, Tonny Helweg (klarinet & saxen), Dick Willebrandts (piano), Hans Vlig (gitaar), Frans Ottenhof (bas), Freddy Biermann (drums), en de vaste vocalist is Lammy van den Hout. Tijdens de eerste maanden van de Duitse bezetting werkt het AVRO-Dansorkest onder leiding van Klaas van Beeck schijnbaar ongestoord door. Maar op 1 augustus 1940 is het afgelopen en worden de orkestleden door de AVRO ontslagen. Het orkest blijft nog tot in 1941 actief onder de naam Klaas van Beeck en zijn Dansorkest. De laatste activiteit van het orkest onder de AVRO-vlag is de medewerking aan een korte film onder de titel 'Ik fluit… in de hoop, dat jij zult komen!' De opnamen worden gemaakt door Tobis Klangfilm in de Cinetone Studio te Amsterdam. De regie is in handen van Gerard Rutten en de decors zijn vervaardigd door Joop Geesink. De muziek wordt gecomponeerd door Klaas van Beeck en de tekstdichter is Alex de Haas. De AVRO-première vindt plaats op 13 november 1940. In januari 1941 maakt Van Beeck zijn plaatdebuut onder eigen naam, met een serie opnamen van Klaas van Beeck en zijn Dansorkest voor het label Kristal. De bezetting is: Klaas van Beeck (leider), Eddy Meenk, Ferry Barendse & Guus Caron (trompet), IJsbrand van der Ven & Aart van Ewijk (trombone), Tinus Bruijn, Jan Meijer, Ab van der Molen & Aart Schol (klarinet, saxen), Dolf van der Linden of Anton Nicodeem (piano), Ermo Veldman (gitaar), Frans Ottenhof (contrabas), Sally Frank (drums). In de loop van 1941 gaat Van Beeck werken met een kleinere orkestbezetting, variërend van zeven tot negen musici.

Dick Willebrandts

1942 - 1943

Vanaf begin 1942 is het Radio-orkest van Klaas van Beeck vrijwel wekelijks te beluisteren via de Nederlandsche Omroep. Het orkest treedt onder meer op in de Variéte-Revue Het Laatste Nieuws in het Metropole Palace in Den Haag gedurende augustus 1942. Door de openbare dansverboden worden de orkesten min of meer verplicht het luisterpubliek ook te vermaken met show-werk. Van Beeck ontwikkelt een speciale act: hij vertolkt als multi-instrumentalist een medley waarin enkele Amerikaanse jazz-classics verborgen zitten. Hij speelt achtereenvolgens I Can't Give You Anything But Love op trompet, Duke Ellingtons Black Beauty op klarinet, Als Sterren Flonk'rend Aan De Hemel Staan op accordeon, I'm Confessin' That I Love You op tenorsaxofoon, en ten slotte Hei, Hei, Meisjelief Je Bent Van Mij op xylofoon. Op 7 maart 1943 gaat de Tempo Tempo Revue in het Amsterdamse Concertgebouw van start. Onder de twintig medewerkenden bevinden zich naast het orkest van Klaas van Beeck ook Eddy Christiani, de Wama's en de Millers van Ab de Molenaar met zang van Sanny Day. De band vertrekt eind 1943 naar Brussel om voor Decca opnamen te maken in de bezetting: Henk van Vorstenbosch (trompet), Rinus van Zelm (klarinet, altsaxofoon), Hans Scheltema (altsaxofoon), Hans van Assenderp (trombone, tenorsax), Klaas van Beeck (piano, arrangeur), Eddy Christiani (gitaar), Henk Orthman (contrabas) en Martin Beekmans (drums).

Eddy Christiani Millers

1944 - 1946

Ondanks vele wijzingen in de samenstelling weet Klaas van Beeck zijn kleine orkest tot medio 1944 draaiende te houden. In oktober 1944 vinden de beruchte Hilversumse razzia's plaats, waarvan vele musici en leden van het omroeppersoneel het slachtoffer worden. Ook Van Beeck wordt opgepakt en met enkele van zijn musici via het concentratiekamp Amersfoort naar Duitsland gedeporteerd. Na een afmattende reis belanden hij en zijn makkers in Bramsche bij Osnabrück. De gedeporteerden worden ondergebracht in een schoolgebouw. Klaas van Beeck wordt belast met het bijhouden van de ziekenrapporten. Tijdens de zondagmiddagen verzorgt hij met wisselende combinaties de dansmuziek in het Gemeinschafts-Lager van het Deutsche Arbeits Front. Hij speelt zelf accordeon, Ernie de Boef viool, Ermo Veldman gitaar en Martin Beekmans drumt op een kleine trommel. In maart 1945 weten Van Beeck en Beekmans uit Bramsche te ontsnappen. Tijdens hun vlucht verliezen ze elkaar uit het oog. Na zijn terugkeer in Nederland en de daarop volgende bevrijding solliciteert Klaas van Beeck in december 1945 bij zijn oude werkgever de AVRO. Hij wordt medewerker van de veertiendaagse radiorubriek Hallo Amerika, waarin nieuwe grammofoonplaten uit de VS worden gedraaid met verbindende teksten van Klaas van Beeck. Daarnaast is hij te horen met zijn septet de Zevenklapper. Na een maand loopt het weer mis tussen Van Beeck en de AVRO. Inmiddels heeft hij contact gelegd met de KRO, die zijn nieuwe werkgever wordt. In 1946 debuteert hij met het KRO-Dansorkest voor de radiomicrofoon. De bezetting is: Klaas van Beeck (leider), Guus Caron, Emile Caron, Peep van der Elzen (trompet), Henk Bosch, Joop Huijsen (trombone), Benny de Gooyer, Erno Reti, Frits Reinders, Jan Scholmeijer (klarinet & saxen), Ger van Leeuwen (piano), Piet Baan (gitaar), Henk Orthman (contrabas) en Gerard van Bezeij (drums).

1948 - 1960

In 1948 komt Klaas van Beeck in vaste dienst bij de KRO. Behalve als orkestleider is hij vooral actief als arrangeur en componist. Hij noteert zijn arrangementen in een cijfersysteem (afkomstig van de negentiende-eeuwse Franse muziekpedagoog Emile Chevé), dat hij vervolgens voor de muzikanten moet uitwerken in gewoon notenschrift. Hij wordt tevens de leider van het Groot KRO Amusement Orkest en een ballroom-orkest. Hij werkt mee aan populaire radioprogramma's zoals Tierelantijnen en Negen Heit de Klok. Het KRO-Dansorkest is inmiddels uitgebreid met prominente musici, zoals de saxofonisten Kees Bruijn, Tinus Bruijn en Toon van Vliet, pianist Charlie Nederpelt en drummer Gerard van Bezeij. De herkenningsmelodie, gecomponeerd door klarinettist Ger Natte, is getiteld Eindelijk.

1963

Klaas van Beecks hartewens wordt vervuld: op 21 juli 1963 legt hij met zijn orkest George Gershwins Rhapsody In Blue vast op een 45-toeren EP. Hij arrangeert het werk geheel zoals het orkest van Paul Whiteman het op 10 juni 1924 voor het label Victor heeft opgenomen. De gastsolist is pianist Cor de Groot. De overige solisten zijn Ger Natte (klarinet), Wim Kuylenburg (trompet) en Joop Huysen (trombone). Het is de eerste complete versie die door een Nederlands orkest op de plaat is gezet. Deze opname kan worden beschouwd als het muzikale testament van de eerste belangrijke Nederlandse arrangeur van op Amerikaanse leest geschoeide jazz- en dansmuziek.

1966 - 1979

In een interview met de KRO Radiogids zegt Klaas van Beeck onder meer: 'De gemiddelde leeftijd van de musici waarmee ik werk, is 50 jaar. Ik heb de grootste moeite bij het zoeken naar invallers als er eens een ziek is. Als het zo doorgaat en er wordt in die richting niets gedaan, dan zijn de grote dans- en amusementsorkesten er over tien, vijftien jaar niet meer. Ons soort sterft langzaam maar zeker uit.' Het gaat veel sneller dan Van Beeck heeft vermoed, want in de loop van 1966 wordt, ondanks vele protesten, het KRO-Dansorkest opgeheven en de musici ontslagen. Na zijn afscheid als orkestleider verzorgde hij nog twee wekelijkse radio-uitzendingen: Uit de discotheek van Klaas van Beeck, en Vaudeville. Na het overlijden van zijn tweede echtgenote raakt Klaas van Beeck langzaam in de versukkeling en op 4 oktober 1979 sterft deze Nederlandse jazzpionier.

Discografie Klaas van Beeck

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Klaas van Beeck

Audio/Video Klaas van Beeck

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer