Pop / Rock Dance Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

LEX VAN WEREN

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Periode

13-03-1920 - 31-07-1996

Genre

amusementsmuziek, dirigent, Gouden Harp, jazz, trompet

Lex van Weren

Lex van Weren is een trompettist en dirigent, vooral van bekend van bioscooporkesten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is hij trompettist in vernietigingskamp Auschwitz. Zijn indrukwekkende verhaal schrijft hij in jaren tachtig op in een autobiografie.
Volledige biografie...

Instrumenten

dirigent, trompet

Genoemd in de biografie van

2011   Martin Fondse
2013   Eric Vloeimans

Biografie Lex van Weren

Lex van Weren is een trompettist en dirigent, vooral van bekend van bioscooporkesten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is hij trompettist in vernietigingskamp Auschwitz. Zijn indrukwekkende verhaal schrijft hij in jaren tachtig op in een autobiografie.

1920 - 1940

Samson (Lex) van Weren wordt in 1920 geboren in Den Haag, maar groeit op in Amsterdam. Op 14-jarige leeftijd wordt hij trompettist bij het Cinema Royal Orkest in Amsterdam onder leiding van Bernard Drukker. Hij komt in de revue van de bioscoop terecht met onder anderen Heintje Davids en Sylvain Poons. De jonge Van Weren is een autodidact. Hij wil graag aan de slag in de amusementmuziek en speelt zoveel hij kan met diverse combo's. Op 18-jarige leeftijd komt hij in vaste dienst bij lunchroom Heck in het filiaal op het Rembrandtplein in Amsterdam.

Sylvain Poons

1940

Wanneer Nederland bezet wordt door nazi's is er aanvankelijk niet zoveel verandering in de amusementsmuziek. Van Weren is redelijk naïef over de Duitse bezetting en wil vooral muziek spelen. Pas als hij getuige is van een razzia begint hem te dagen dat ook hij gevaar kan lopen.

1941

In 1941 ontstaat het Joods Symfonie Orkest (JSO), het wordt samengesteld uit ontslagen Joodse musici van de grote orkesten. Het orkest bevat vooral professionele muzikanten maar is nog niet compleet. Van Weren doet auditie en wordt aangenomen. Voor de trompettist is het een belangrijke stap in zijn muzikale carrière. Hij kan met beroemdheden uit het klassieke muziekleven spelen zoals de harpiste Rosa Spier en Simon Haagman, de eerste trombonist van het Concertgebouworkest. Het JSO repeteert en speelt in de Hollandse Schouwburg in Amsterdam.

1942

Wanneer de Hollandse Schouwburg gebruikt gaat worden als deportatiecentrum voor opgeroepen Joden, vraagt van Weren om een baantje. Hij doet allerhande klussen waaronder op de kinderen letten in de crèche aan de overkant van de schouwburg. Er blijft behoefte aan vermaak en afleiding dus speelt Van Weren kinderliedjes in de crèche en met de JSO in de schouwburg. Door zijn status krijgt de trompettist een avondvergunning en een 'Sperr' waardoor hij en zijn ouders vooralsnog niet opgeroepen worden voor deportatie.

1943

In 1943 wordt van Weren als een van de laatste Joden afgevoerd naar doorgangskamp Westerbork. Daar wordt hij verwelkomt door cabaretartiesten Willy Rosen en Erich Ziegler, die hij nog kent uit zijn bioscooptijd. Hij gaat vrijwel gelijk weer aan de slag. Op zondagmiddag speelt hij samen met andere artiesten voor medekampgenoten en de leiding. In november wordt de trompettist afgevoerd naar het beruchte vernietigingskamp Auschwitz in Polen. Na inspectie gebeurt iets wat hem doodsangst oplevert, alles wordt hem afgenomen ook zijn trompet. Hij is nu net zo kwetsbaar als zijn kampgenoten, hij heeft geen functie meer. Van Weren moet zwaar werk doen in de kolenmijn Janina aan de rand van het complex. Het wordt Kerstmis en de SS'ers willen vertier. Een bevriende gevangene organiseert een krakkemikkige Tsjechische hoorn voor hem. Van Weren speelt het enige liedje wat hij uit het instrument weet te halen; Stille Nacht Heilige Nacht, voor zijn gevoel wel 30 keer. De kampleiding is onder de indruk en sturen hem naar een ziekenbarak. Van Weren hoeft geen werk meer te doen wat hij hooguit nog een paar weken had volgehouden.

1944 - 1945

Van Weren komt terecht in kampdeel Birkenau en het kamporkest blijkt nog trompettisten nodig te hebben. Hij doet auditie en wordt eerste trompettist van het orkest met o.a. de bassist Jack de Vries. Het kamporkest heeft de dagelijkse taak om marsmuziek te spelen om de gevangen uit het kamp te begeleiden op weg naar de dwangarbeid. Bij executies in het kamp speelt hij tijdens de ceremonie zijn 'Tango des Doods'. Door zijn 'bevoorrechte' positie zijn de leefomstandigheden redelijk voor de trompettist en weet de 24-jarige in het kamp te overleven. Zijn ouders niet. Wanneer Auschwitz wordt ontruimt komt Van Weren in Kamp Dachau terecht. Dat kamp wordt in 1945 bevrijd door de Amerikanen. Als dank speelt de uitgemergelde Van Weren het vrolijke liedje Yankee-Doodle op zijn trompet. De soldaten zijn diep onder de indruk en barsten in huilen uit.

1946 - 1970

In de jaren vijftig en zestig maakt Lex van Weren furore als dirigent van het populaire City-theaterorkest. Voordat de hoofdfilm begint in de bioscoop, treden diverse soorten artiesten op die door het orkest worden begeleid. Verder speelt Van Weren jarenlang voor radio en televisie. Grote populariteit verwerft hij met het belangeloos optreden voor charitatieve doeleinden, zoals de 'nacht van de witte bedjes' in het City-bioscooptheater. In 1964 ontvangt Lex van Weren een Gouden Harp. In 1965 keert hij terug naar Auschwitz voor de 20-jarige herdenking. Een radioreportage van de VARA volgt hem, langzaamaan begint zijn oorlogsverhaal in de media aan het licht te komen.

1970 - 1979

Wanneer de orkesten uit de Nederlandse bioscopen verdwijnen gaat Van Weren zich bezighouden met het adviseren van amateurverenigingen. Met zijn vrouw Tilly begint hij een café in Amsterdam: De Tilexbar. In de jaren zeventig maakt Hans Keller de documentaireserie Vastberaden Maar Soepel En Met Mate. De serie gaat over gewone mensen in de jaren '38-'48, Van Weren speelt een prominente rol in de documentaire. Hij wordt benaderd door de historicus Dick Walda om samen met hem zijn indrukwekkende overlevingsverhaal op te schrijven.

1980 - 1996

In 1980 komen zijn herinneringen uit onder de titel Trompettist In Auschwitz. Diverse media hebben belangstelling voor zijn verhaal en Van Weren treedt op in diverse documentaires over de oorlogsjaren. In 1989 schenkt hij zijn trompet aan het herinneringscentrum in Westerbork. In een lang interview met Wim Bosboom in 1990 vertelt hij nog één keer zijn verhaal, opdat hij hoopt dat men nooit vergeet wat er in Auschwitz is gebeurd. Lex van Weren overlijdt in 1996.

2011

Udo Prinsen maakt de korte animatiefilm Auditie, gebaseerd op het leven van Lex van Weren. De film bevat muziek van Eric Vloeimans en Martin Fondse.

Eric Vloeimans Martin Fondse

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Lex van Weren

Audio/Video Lex van Weren

Video Lex van Weren

Auditie - Audition - Trai...
Auditie - Audition - Trailer - Teaser - Udo Prinsen, Eric Vloeimans, Martin Fondse
Tam-tam op de Dam (1963)
Tam-tam op de Dam (1963)
Heeft u ongewenste inhoud gesignaleerd? Maak hier melding van.
Tam-tam op de Dam (1963)

Alle video's

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer