Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

LOVESLUG

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Periode

1987 - 1994

Genre

rock

Loveslug

Amsterdams sleazy rock & roll-kwartet met een hoog Detroit-gehalte en een forse bieromzet.
Volledige biografie...

Bezetting

Oekel Brenzev   gitaar
Frank Sloos   drums
Tony Leeuwenburgh   gitaar, zang
Mike De Veer   basgitaar

Genoemd in de biografie van

1988   B.G.K.
1993   The Kliek
1996   The Nitwitz
Meer resultaten... Minder resultaten

Biografie Loveslug

Amsterdams sleazy rock & roll-kwartet met een hoog Detroit-gehalte en een forse bieromzet.

1987

Loveslug ontstaat als een hobby-project van Amsterdammer Tony Leeuwenburgh, die in de eerste helft van de jaren tachtig naam maakt met de punkformatie The Nitwitz en de ook in de Verenigde Staten succesvolle hardcore-band B.G.K. Frank Sloos is afkomstig uit de partypunkband Outrageous, terwijl Mike de Veer eerder actief is in hardcoreband Funeral Oration en de sixtiesgarageband Plainfield. Voor Brenzev is Loveslug zijn eerste band. Beinvloed door onder meer Radio Birdman, The Stooges, The Ramones, Ted Nugent, MC5 en The Saints maakt het viertal naar eigen zeggen slugrock.

B.G.K. Funeral Oration Outrageous The Nitwitz

1988

De band treedt niet veel op in Nederland, maar is vaak in Duitsland te zien met eigen repertoire en slimme covers. In dat land zetelt ook Glitterhouse Records, het label dat het albumwerk van Loveslug uitbrengt, te beginnen met Slug 'Em All. Met name de Duitse undergroundpers is enthousiast over de beukende rock & roll van de Amsterdammers, die hun belangstelling voor seriemoordenaars niet onder stoelen of banken steken. Ook b-films kunnen op de warme belangstelling van Loveslug rekenen. Leeuwenburgh is geen wereldzanger en de produktie van Slug 'Em All wordt in meerdere recensies beoordeeld als mat, maar Loveslug rock & rollt vet op een positief ontvangen album. Bij het Duitse independent-tijdschrijft Howl verschijnt een nummer van Loveslug op EP en de band is te vinden op Motor City Madness en (later) This House Is Not A Motel, twee Glitterhouse-compilaties.

1989

Naar aanleiding van een optreden in Vera, Groningen wordt Loveslug in Oor omschreven als een 'ontwapenende, gemoedelijk headbangende band.' Op het mini-album Snail House Rock tackelt Loveslug de Linda Ronstadt-hit You're No Good en is saxofonist Hans Dulfer te horen. Leeuwenburgh kent Dulfer vanwege het feit dat hij vanaf voorjaar 1988 een tijd lang deel uitmaakt van diens band Reflud. Na de release van Snail House Rock onderneemt Loveslug samen met de Amerikaanse band The Fluid in het voorjaar een succesvolle tournee door Duitsland en Zwitserland. In 30 dagen worden 29 optredens afgewerkt in zalen met vijfhonderd bezoekers. Samen met The Fluid brengt Loveslug een split-single uit op Glitterhouse, waarop de bands live-opnamen brengen van respectievelijk Madhouse en Fire Free Zone.

Hans Dulfer Reflud

1990

Ook in 1990 werkt Loveslug samen met Dulfer. Op het Tegentonen-festival in Amsterdam treedt de ad hoc-combinatie keihard op onder de naam Refslug. In maart verschijnt Beef Jerky. Het album wordt opgenomen met de Amerikaanse Sub Pop-producer Jack Endino, bekend van zijn werk met Mudhoney, Nirvana en Screaming Trees. De kritieken focussen wederom op de stem van Leeuwenburgh die naar achteren in het geluid is gemixt. De band etaleert ook nu zijn obsessie voor serie-moordenaars. Opnieuw blaast Dulfer een partijtje mee. Onder meer in Lily Is Dead, een parodie op Candy Dulfers Lily Was Here. In het voorjaar trekt Loveslug wederom door Duitsland, maar de vier drinkebroers vertonen hun podiumkunsten ook in Noord-Spanje, Scandinaviƫ, Zwitserland en Oostenrijk.

Hans Dulfer

1993

Na een grote vertraging in verband met zakelijke problemen verschijnt in de zomer Circus Of Values. Dit vierde album, Loveslugs artistieke piek, is wederom geproduceerd door Endino en wordt geprezen vanwege de sterke composities en de verbeterde zang van Leeuwenburgh. Nog immer is de band in Duitsland populairder dan in Nederland, maar het aantal van de concerten neemt af.

1994

Loveslug gaat uit als een nachtkaars. Uitgaande van het 'samen uit, samen thuis'-principe wordt de band vanwege ziekte van bassist De Veer opgeheven. Het afscheidsconcert vindt in het voorjaar plaats in de Arena, Amsterdam. Drummer Sloos speelt behalve in Loveslug ook in The Kliek en Treble Spankers.

The Kliek The Treble Spankers

1996

Sloos viert triomfen met de Treble Spankers. Leeuwenburgh blaast zijn oude liefde The Nitwitz nieuw leven in en neemt een demo op voor Epitaph.

The Nitwitz The Treble Spankers

Discografie Loveslug

In de discografie worden officiƫle opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Audio/Video Loveslug

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer