Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

MATTHAEUS PIPELARE

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

bron: website IMSLP.com

Periode

1450 - 1515

Genre

componist, klassiek, renaissance

Matthaeus Pipelare

Volgens sommige wetenschappers duidt de achternaam van de componist Matthaeus Pipelare op het feit dat hij, of wellicht zijn vader, als stadsspeelman zou hebben gewerkt. In de renaissance was een pyper of pijper, waarschijnlijk uitgesproken met een ie-klank, de aanduiding voor een fluit- of schalmeispeler. Desondanks zijn er geen instrumentale ...
Volledige biografie...

Instrumenten

componist

Biografie Matthaeus Pipelare

Volgens sommige wetenschappers duidt de achternaam van de componist Matthaeus Pipelare op het feit dat hij, of wellicht zijn vader, als stadsspeelman zou hebben gewerkt. In de renaissance was een pyper of pijper, waarschijnlijk uitgesproken met een ie-klank, de aanduiding voor een fluit- of schalmeispeler. Desondanks zijn er geen instrumentale composities van Pipelare bekend. Zijn vocale werken worden echter in zijn tijd al geroemd: de Duitse muziektheoreticus Andreas Ornithoparchus schreef in zijn Musicae activae micrologus uit 1516 (vertaald in het Engels in 1609 door de componist John Dowland) over Pipelare als een van de componisten wier werken 'flow from the very fountaine of Art'.

1450 - 1515

Matthaeus Pipelare wordt rond 1450 in Leuven of Luik geboren. Na in Antwerpen werkzaam te zijn geweest, rond 1480 waarschijnlijk bij verschillende kerkkoren, verhuist Pipelare in 1498 naar 's-Hertogenbosch. Daar wordt hij aangesteld als zangmeester van de Illustre-Onze-Lieve-Vrouwebroederschap. In de rekeningen van de broederschap staat Pipelare ingeschreven tussen 14 maart 1498 en 1 mei 1500. Als componist beheerst Matthaeus Pipelare elk genre van zijn tijd. Zo schrijft hij in bijna alle vocale muziekvormen die in de vijftiende eeuw gangbaar zijn: missen, motetten en wereldlijke liederen. Zijn stijl varieert van polyfonie zoals in het Credo de Sancto Johanne evangelista (geschreven in 1498 of 1499), tot sobere homofonie zoals in het motet Vray dieu d'amours. In tegenstelling tot veel tijdgenoten, die op een gegeven moment naar Italiƫ vertrekken, blijft Pipelare waarschijnlijk zijn hele leven in de Nederlanden. Zo komt het dat zijn wereldlijke werken alleen gecomponeerd zijn op Nederlandse en Franse teksten. De overgeleverde nalatenschap van Matthaeus Pipelare bestaat uit elf missen, een credo, tien motetten en acht wereldlijke liederen waarvan vier op Nederlandse tekst: Een vrolic wesen, Ic weedt een molenarinne, Mijns liefskins bruyn ooghen en Morkin ic hebbe.

Discografie Matthaeus Pipelare

In de discografie worden officiƫle opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Matthaeus Pipelare

Audio/Video Matthaeus Pipelare

Video Matthaeus Pipelare

Mattheus Pipelare: Een vr...
Mattheus Pipelare: Een vrouelic wesen
Heeft u ongewenste inhoud gesignaleerd? Maak hier melding van.
Mattheus Pipelare: Een vrouelic wesen

Alle video's

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer