Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

NOODBAND

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Periode

1981 - 1988

Genre

jazz

Noodband

Geïnspireerd door de nieuwe Amerikaanse funkjazz van groepen als het Music Revelation Ensemble en vooral Ornette Coleman's Prime Time richt de Groninger saxofonist Alan Laurillard begin 1981 zijn Noodband op. Het is een sextet met twee saxofonisten, twee basgitaristen en twee drummers. Van meet af aan is duidelijk, dat het ...
Volledige biografie...

Genoemd in de biografie van

1972   Frans Vermeerssen
1981   Alan Laurillard

Biografie Noodband

Geïnspireerd door de nieuwe Amerikaanse funkjazz van groepen als het Music Revelation Ensemble en vooral Ornette Coleman's Prime Time richt de Groninger saxofonist Alan Laurillard begin 1981 zijn Noodband op. Het is een sextet met twee saxofonisten, twee basgitaristen en twee drummers. Van meet af aan is duidelijk, dat het Nederlandse antwoord op de elektrische groepen uit Amerika in een ander idioom vervat is. De nadruk ligt minder op groove en volume en meer op zaken als sound en (collectieve) improvisatie. Wanneer de Friese stemkunstenares Greetje Bijma, ontdekt tijdens een workshop, zich bij de groep voegt, volgt ook internationaal succes. In de periode 1983-1985 ondergaat de groep een ingrijpende renovatie. Greetje Bijma gaat verder met een eigen kwartet, een bassist wordt vervangen door een tubaspeler, een trombonist wordt toegevoegd en het drumduo wordt gehalveerd. Een reünieoptreden in 1995 is de afsluiting van de noodjaren.

1981

Mede uit onvrede met het zijns inziens saaie jazzklimaat richt Alan Laurillard de Noodband op, die een soort elektrische improvisatiemuziek speelt. Een half jaar later, tijdens de Groninger Jazzdag in De Oosterpoort, komt Greetje Bijma de band versterken.

Alan Laurillard Greetje Bijma

1982

De eerste plaat Shiver, opgenomen tijdens het International New Jazz Festival in Moers, slaat in als een bom. Blatt, de stadskrant van München, schrijft: 'In Laurillards manier van componeren wordt typisch Nederlandse muziek op een goede en eigenzinnige wijze aangepast, wat tot moderne militante ritmes leidt die in de verte refereren aan iets dat tussen jazz en New Wave (of No Wave, of Any Wave) ligt. De Noodband zit op een eigentijds spoor (sommige lieden noemen dat Zeitgeist).' Initiatiefnemer Alan Laurillard krijgt de Boy Edgar Prijs.

1983

Greetje Bijma verlaat de Noodband omdat ze voortdurend nieuwe uitdagingen nodig heeft.

1985

De bezetting van de Noodband wordt ingrijpend gewijzigd en bestaat nu uit trombone, twee saxofoons, tuba, basgitaar en drums.

1986 - 1988

De Noodband gaat samenwerkingsverbanden aan met een tubakwartet, djembéspelers, muzikanten uit het traditionele New Orleans-idioom en de Amerikaanse trombonist Ray Anderson. Daarna wordt het stil.

1995

Ter gelegenheid van Laurillards verhuizing naar Amsterdam komt de Noodband nog eenmaal bij elkaar. Laurillard zal zich ook daarna bezig blijven houden met fusies van improvisatiemuziek en actuele stadsklanken van velerlei herkomst.

Discografie Noodband

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Audio/Video Noodband

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer