Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

OUR MAN FROM ODESSA

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Periode

1966 - heden

Genre

dance, experimenteel, house, pop/rock, synthi, wereldmuziek

Online

Officiële website

Our Man From Odessa

Our Man From Odessa is de artiestennaam van accordeonist-zanger Gherman Popov. Hij mixt soundscapes, veldopnamen en levende muziek met ingrediënten die variëren van oosterse toonladders tot volksmuziek uit China, van herders-trancemuziek tot tekenfilmmuziek uit de voormalige Sovjet Unie. De elektronica van het Duitse Kraftwerk is een van zijn inspiratiebronnen. Popov ...
Volledige biografie...

Bezetting

Gherman Popov   accordeon, elektronica, zang

Biografie Our Man From Odessa

Our Man From Odessa is de artiestennaam van accordeonist-zanger Gherman Popov. Hij mixt soundscapes, veldopnamen en levende muziek met ingrediënten die variëren van oosterse toonladders tot volksmuziek uit China, van herders-trancemuziek tot tekenfilmmuziek uit de voormalige Sovjet Unie. De elektronica van het Duitse Kraftwerk is een van zijn inspiratiebronnen. Popov draagt muziek bij aan de film Borat van Sacha Baron Cohen.

1966 - 1995

Gherman Popov (Odessa, 1966) groeit op in de Sovjet-Unie, het grootste land ter wereld, en voelt zich gehersenspoeld door de communistische propagandamachine. Hij viert de hoogtijdagen en houdt nog dapper stand tijdens de neergang van het regime, maar de pijn die de perestrojka teweegbrengt kan hij niet verdragen. Popov vertrekt naar het Westen. Hij komt in 1989 aan in Amsterdam, de stad die hij associeert met frivool gedrag en een tolerant drugsbeleid. Daar herontdekt Popov de culturele erfenis die de Sovjets hebben nagelaten: de pathos van het ruimteonderzoek, de etnische diversiteit in het land, maar ook de morele en culturele afbraak tijdens het Breznjevregime. Popov is een verwoed verzamelaar van traditionele muziekinstrumenten, vooral die uit de voormalige Sovjetrepublieken en de satellietstaten. Hij bespeelt ze allemaal, en is bovendien een voortreffelijk boventoonzanger. Daarom nodigen vele Amsterdamse muzikanten en groepen hem uit om mee te spelen. Popov begint met zanger-percussionist Alec Kopyt (Amsterdam Klezmer Band) een eigen muzikale carrière onder de naam The Children of Lieutenant Schmidt, later aangevuld met klarinettist Marcel Kuypers en tubaspeler Patrick Votrian. Ze brengen eerst gangsterballaden en gevangenispoëzie, later een wonderlijke mix van Jiddische en Griekse, Russische en Oekraiense liederen. 'Deze vier heren stonden werkelijk voor niets', schrijft het Eindhovens Dagblad over een optreden in 1992 in het plaatselijke Muziekcentrum Frits Philips. 'Uren (ophouden bleek een probleem) speelden ze met alles wat ze aan gevoel en muzikaliteit in huis hadden de (redelijk gevulde) zaal plat. Verbluffend waren de virtuoze improvisaties. (…) Deze volksliederen zijn nogal weemoedig en nostalgisch van aard en tegelijkertijd meeslepend en opzwepend. Kortom, je wordt als ontvankelijk luisteraar geraakt tot in het diepst van je ziel.' Tijdens een van zijn solo-optredens biedt een producent van het Nederlandse new-agelabel Oreade Music Popov zijn opnamestudio aan, waarna kort daarop, in 1994, de cd Isirik verschijnt. De muziek is een de mix van Russische teksten met exotische Siberische en Centraal-Aziatische melodieën, kundig gespeeld op merkwaardige instrumenten en gezongen met curieuze stemtechnieken. Tot Popovs verrassing prijst Oreade zijn muziek aan als 'world healing music', muziek die de wereld geneest, wat niet verhindert dat het album jonge intellectuelen in de USSR inspireert tot het verder experimenteren met psychedelische klanken.

Amsterdam Klezmer Band

1996 - 2000

In de zomer van 1996 richten Popov, alias Our Man From Odessa, en enkele landgenoten in Amsterdam de groep Sputnik op. Popov bespeelt elektronica en zingt; de andere bandleden zijn gitarist Dima Beloyartsev, bassist Vladik Budny, zangeres Nelly Dvorko en lounge-dj Maxim Chaposhnikov, alias DJ Goldfinger. Later voegt ook ingenieur-elektricien Yuri Yushtein zich bij het gezelschap dat de solide elektronische klanken van de Duitse groep Kraftwerk verbindt met Russische romantiek en de nostalgie van het ruimtetijdperk. Sputnik speelt beroemde melodieën uit Russische en Franse speelfilms, zelfgeschreven meditatieve muziek, droomliederen en 'interstellaire' ritmes. De elektronische extravaganza van de groep verschijnt op de cd Favourite Songs Of The Soviet Cosmonauts. In de jaren negentig concentreert Our Man From Odessa zich vooral op soloprojecten voor verschillende labels voor elektronische muziek. Het meeste van dit vroege werk verschijnt op het kleine Nederlandse label Kidnap, opgericht en geleid door landgenoten van de ex-Sovjet diaspora. Hij werkt samen met de diva van de Tuvaanse boventonen, zangeres Sainkho Namchylak, met wie hij wereldwijd op grote podia en festivals optreedt.

2001 - 2003

Popov stelt vast dat de combinatie van etnische rijkdom en elektronica de ware folklore is van de 21ste eeuw. Bij het begin van het nieuwe millennium richten Popov en zijn vrienden Solaris op, een nieuw platform voor het uitdragen van hun futuristische visie op geluid en muziek. Niet in de eerste plaats een platenlabel, maar een laboratorium, geïnspireerd op het Russische constructivisme en de onuitroeibare utopische romantiek van de Russen. Popov kort zijn artiestennaam Our Man from Odessa in tot de compacte, raadselachtiger naam 'OMFO'. Hij zoekt contact met gelijkgestemde kunstenaars en kunstenaarsinitiatieven (Metamatics, Aavikoo, Jimpster, CiM, Felix Kubin); hun namen prijken op de Solaris-cd's waaronder Aelita, Cheap Electric Paradise, en Omnipresence. Deze vlekkeloos uitgegeven albums zijn zonder uitzondering collector's items. Kort na de eeuwwisseling komt Omfo in contact met Essay Records, een label dat op zoek is naar het verborgen potentieel aan Oost-Europese muziek. Dit leidt tot een succesvolle remix van een nummer, geschreven door de Duitse producer en dj Stefan Hantel, alias Shantel, pionier van de fusie van Balkanmuziek en elektronische beats. Deze Omfo Dub krijgt in 2003 een plaats op de internationaal geprezen plaat Bucovina Club, en platenlabel Essay zet Popov aan het werk voor een nieuw album.

2004 - 2005

De samenwerking met Essay Records levert in 2004 de cd Trans Balkan Express op. Het duurt niet lang of het album is populair in heel Europa en zelfs daarbuiten, dankzij de aandacht van radiomakers en muziekjournalisten. 'Ik moet het eerste neo-elektroalbum nog tegenkomen dat het robotachtige plezier van drummachines en zulke geïnspireerde zangkunst zo succesvol met elkaar in evenwicht brengt',schrijft het Canadese muziektijdschrift Exclaim. 'Het is niet allemaal even grillig, maar Cuckoo Dub is een van de beste dub-tracks tot nu toe dit jaar.' En op zijn website prijst toneVendor de cd aan met: 'Trans Balkan Express mengt de muzikale kruidigheid van de zuidoostelijke Europese gebieden met de clubcultuur van het Westen. Omfo reist vanuit Amsterdam via Berlijn naar het achterland van de Europese Unie, de Karpaten, de Zwarte Zee, recht de voortuin van Azië in. Het resultaat is een album, met muziek ergens daarvandaan en van een Balkanbruiloft, dat opgewekt alle muzikale grenzen negeert.' Door met frisse ideeën en concepten te komen neemt Omfo van meet af aan afstand van de rest van de producenten die zich op het terrein van de balkanbeat bewegen. Neem de merkwaardige en licht humoristische opname van een Karpatische dorpeling die een volksliedje speelt op een analoge synthesizer. Zoiets maakt Omfo's muziek voor iedereen toegankelijk, en menig muziekcriticus roemt de eenvoud en directheid van het album.

2006 - 2009

Intussen heeft ook de Amerikaanse komiek Sasha Baron Cohen, beter bekend als Ali G., Borat en Bruno, de muziek van Popov ontdekt, twee van zijn nummers (Money Boney, en Magic Mamaliga) krijgen een plaats in de Boratfilm Cultural Learnings Of America For Make Benefit Of Glorious Nation Of Kazakhstan, in 2006 uitgebracht door 20th Century Fox. In het voorjaar van 2006 maakt Popov kennis met de in Chili wonende Duitser Uwe Schmidt, alias Señor Coconut, die Kraftwerknummers laat swingen door ze onder te dompelen in een pittige latinsaus. De geluidskunstenaar werkt graag mee aan de productie van een nieuw Omfo-album. De mannen wisselen audio- en midibestanden uit; voor het bewerken van het geluid halen zij het uiterste uit hun soft- en hardware. Een maand later is de muziek voor het album We Are The Sheperds klaar. Popov brengt een bijzondere bezetting bijeen: het Transylvanische wonderkind op cimbalom en accordeon Vasile Nedea, de science-fictionschrijver en virtuoos op tar (luit) en gitaar Rassul Kazimov uit Azerbeidzjan, de vrijheidsstrijder en verhalenverteller, percussionist en zanger Bakhtiyar Eybaliyev, en de Nederlandse muzikante Fay Lovsky, die zeldzame instrumenten als de theremin en de zingende zaag bespeelt. Het is allemaal te horen op We Are The Sheperds. In een toelichting schrijft Popov onder de pakkende kop 'Sheperds of the universe unite: 'Kameraden! Het is geen toeval dat de eerste man in de ruimte (Yuri Gagarin) een herder was. In feite waren de meeste kosmonauten herders, evenals sommigen van hun Amerikaanse collega's (astronaut William Shepherd). En neem de schaapshond Laika - wie had hem niet willen horen blaffen vanuit zijn baan om de aarde?' (…) 'De herdersfluit begeleidde vroeger het vallen van meteoren, en zonsverduisteringen. Zo veranderde de herder geluiden in een ruimtesymfonie, verrijkt met morsecode, opgelost in pulserende klikken en bruisende elektronica. Deze onophoudelijke ritmische pulseringen, bedwelmende toonkleuren en geluidseffecten van elektronische en akoestische instrumenten, evenals pretentieloze en heldere melodische patronen, roepen een ongewoon maar eigentijds gevoel op. Zo veranderden een eenvoudige trommel, fluit, mondharp in theremin, synthesizer en sampler-sequencer. Zo vonden oude liederen van overal uit hun vaderland hun nieuwe betekenis in de nieuwe omgeving, omringd door wervelende satellieten, briljante sterrenstelsels, rondsuizende kometen en mysterieuze planeten.' In 2009 verschijnt de cd Omnipresence, met opnamen van volksmuziek van de steppen en caféorkestjes uit Tasjkent, aangelengd met arabeske loopjes en vette beats gegenereerd door samplers en synthesizers.

Fay Lovsky

Discografie Our Man From Odessa

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Audio/Video Our Man From Odessa

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer