Pop / Rock Dance Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

ROBERT HOLL

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Robert Holl

Periode

10-03-1947 - heden

Genre

bas, bas-bariton, klassiek, opera

Online

Officiële website

Robert Holl

Kenners zien Robert Holl als één van de grootste Schubert-vertolkers van onze tijd. Het Algemeen Dagblad schrijft: “Robert Holl is iemand die zich volkomen vereenzelvigt met Schuberts wereld. Het doodsverlangen van de romantische dichters, hun smachtende onbereikbare liefdes, hun verscheurende eenzaamheid – dat alles spreekt hem aan of het om ...
Volledige biografie...

Instrumenten

bas, bas-bariton

Genoemd in de biografie van

1995   Margriet van Reisen
1995   Thomas Oliemans
1996   Rudolf Jansen
Meer resultaten... Minder resultaten

Biografie Robert Holl

Kenners zien Robert Holl als één van de grootste Schubert-vertolkers van onze tijd. Het Algemeen Dagblad schrijft: “Robert Holl is iemand die zich volkomen vereenzelvigt met Schuberts wereld. Het doodsverlangen van de romantische dichters, hun smachtende onbereikbare liefdes, hun verscheurende eenzaamheid – dat alles spreekt hem aan of het om hemzelf gaat.” (AD, 25 februari 1994) Hij werkt samen met dirigenten als Benard Haitink, Herbert von Karajan, Erich Leinsdorf, George Prêtre en Daniel Barenboim. Daarnaast verdiept hij zich in kamermuziek. Als operazanger oogst hij veel lof met zijn vertolking van Hans Sachs in Richard Wagners 'Die Meistersinger von Nürnberg'. Ook componeert Holl zelf stukken, zoals de 'Theodor Storm-cyclus': “Het is vooral een praktische aangelegenheid, ik wens ook niet per se dat mijn liederen gehoord worden. Zelf componeren scherpt mijn gehoor juist voor het meesterschap van andere liederen.” (NRC Handelsblad, 7 februari 2009). Robert Holl woont en werkt in Wenen, Oostenrijk.

1965

Robert Holl (10 maart 1947, Rotterdam) zingt met acht jaar al in een kerkkoor bij de lage alten. Geleidelijk zakt zijn stem en via de tenoren komt hij uiteindelijk bij de bas-baritons terecht. Robert wil graag op zangles, maar zijn vader ziet daar geen brood in. Totdat Jan Veth in zijn leven komt: “Jan Veth heeft dat heel tactvol aangepakt, en mijn vader uitgelegd dat er voor iemand met mijn belangstelling, muzikaliteit, talent en stemmiddelen zeker wat te bereiken was. Ik mocht en daarna ging het op school opeens ook veel beter.” (Het Parool, 20 mei 1995.) Na de middelbare school volgt, als vanzelfsprekend, het conservatorium in Rotterdam, waar Robert les krijgt van David Hollestelle. Hij treedt tijdens zijn studie op in cantates, passies en oratoria. Ook geef hij af en toe liedrecitals - al sinds zijn jeugd voelt hij zich bijzonder aangetrokken tot het lied: “De verbinding van de dichtkunst en de muziek, dat is voor mij een openbaring geweest. Toen ik als jongen van zestien op school in aanraking kwam met de Romantiek, bij Nederlands en Duits - vooral al die grote Romantische Duitse dichters als Heine, Goethe, Schiller - dat sprak mij enorm aan. In die periode zat ik niet zo lekker in mijn huid, ik kon de wereld niet zo goed aan. En toen werd ik met die wereld van de poëzie geconfronteerd, dat was al een openbaring. Voor mij was dat de echte wereld en de rest, het dagelijkse, beschouwde ik als een soort drek.” (Het Parool, 20 mei 1995)

1969 - 1971

Robert Holl staat op de planken in 'Der Freischütz' van Carl Maria von Weber, naast Herman Prey en Erna Spoorenberg. Nadat hij de eerste prijs op het Internationaal Vocalistenconcours 1971 in Den Bosch heeft gewonnen, neemt Holl les bij Hans Hotter in München: “Daar heb ik veel geleerd. In Nederland leer je dat, als je de hoogte in gaat, je stem steeds smaller wordt; het gothische kerkraam, daar hebben ze het altijd over. Het moet iets te maken hebben met de kerkmuziektraditie. Bij Hotter heb ik geleerd dat je juist de indruk moet wekken dat hij breder wordt, dat het lijkt of het nog door kan gaan. Dan heb je ook meer mogelijkheid om te kleuren, iets dat je bij de liedkunst nodig hebt.” (Het Parool, 20 mei 1995)

1972 - 1975

Robert Holl krijgt, naar aanleiding van zijn eerste prijs bij het ARD-concours 1972 in München, een aanstelling bij de Beierse Staatsopera in München. Hij verlaat het gezelschap echter na tweeënhalf jaar omdat hij het niet naar zijn zin heeft. In 1974 zingt hij Gustav Mahlers 'Kindertotenlieder' met het Residentie Orkest in Wenen, waarna zijn carrière snel tot volle bloei komt. Hij treedt in Wenen talloze keren op en wordt ook overal in het buitenland uitgenodigd.

1975 - 1976

Holl wijdt zich vrijwel geheel aan concerten. Hij zingt in 'Die Schöpfung' van Joseph Haydn in het Weense kasteel Grafenegg en bij een klein gezelschap de rol van Sarastro in 'Die Zauberflöte' van Mozart.

1986

De eerste Wiener Festwoche, de week van de romantische muziek, vindt plaats. Robert Holl is artistiek leider van de Schubert-dagen tijdens deze weken.

1990 - 1991

In oktober ontvangt Robert Holl de Weense eretitel van Kammersänger. Hij gaat in Wenen wonen. Een derde van zijn tijd besteedt hij vanaf dat moment aan opera. In Zürich treedt hij op als Basilio in Rossini's 'Il barbiere di Siviglia', als Alfonso in Mozarts 'Cosi fan tutte' en als Sarastro in 'Die Zauberflöte'. Hij debuteert met het Chicago Symphony Orchestra op 21 september 1991 in de finale van Beethovens 'Negende Symfonie' gedirigeerd door Daniel Barenboim.

1995

Robert Holl werkt mee aan de Schubert Masterclass in Amsterdam, georganiseerd door de Schubert Vereniging, waarin hij met de pianist Rudolf Jansen jonge zangers en hun docenten de finesses van het Schubertrepertoire bijbrengt. De cursus wordt jaarlijks gegeven en duurt steeds vier middagen en avonden.

Rudolf Jansen

1996 - 1998

Op 29 januari mag Robert Holl als eerste en uit haar eigen handen de Elly Ameling Ring in ontvangst nemen tijdens het afscheid van Elly Ameling in het Concertgebouw in Amsterdam. In Bayreuth is Holl te zien als Hans Sachs in Wagners 'Die Meistersinger von Nürnberg'. Het Gezelschap Van Muziekvrienden in Wenen benoemt Holl tot erelid en in 1998 wordt hij aangesteld als docent aan de Weense Universität für Musik und darstellende Kunst.

2005 - 2008

Op 31 mei ontvangt Holl het Oostenrijkse Erekruis voor Wetenschap en Kunst van staatssecretaris Franz Morak. Holl neemt plaats in de jury van het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch 2006 en in 2007 ontvangt Holl in Rotterdam de onderscheiding Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

2009

Holl is overweldigend in Wagners 'Die Meistersinger von Nürnberg' - het is zijn eerste optreden als operazanger (in een geënsceneerde opera) in Nederland. Hij wil nog lang doorgaan met zingen: “Ik hoop te mogen rekenen op het eerlijke oordeel van mijn vrienden als het écht niet meer kan. Maar in mijn lage stemtype ben je tussen de 55 en de 70 op je top. Hermann Schey zong Schuberts Winterreise nog op zijn 85ste. Zolang je nieuwsgierig blijft, ontwikkelt je interpretatie. Dat maakt het aantrekkelijk lang door te gaan.” (NRC Handelsblad, 7 februari 2009) De laatste jaren specialiseert Holl zich in Russische liederen en opera's.

2011

Tijdens de Bayreuther Festspielen van dit jaar en volgend jaar zingt Robert Holl weer de rol van Koning Marke.

Discografie Robert Holl

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Robert Holl

Audio/Video Robert Holl

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer