Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

RONDOS

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Periode

1978 - 1980

Genre

punk

Rondos

Rotterdamse band die in maart 1978 wordt opgericht. Eigenlijk meer een collectief, zo wonen ze bij elkaar in een groot pand in Rotterdam, waar ze een oefenruimte hebben, een uitgeverijtje drijven (het blad Raket) en een eigen platenlabel oprichten. Het Engelse anarchocollectief Crass dient als grote voorbeeld. Toch zijn de ...
Volledige biografie...

Bezetting

Maarten van Gent   gitaar, zang
John Van De Weert   zang
Allie Van Altena   gitaar, zang
Frank (1)   basgitaar
Wim ter Weele   drums

Overige muzikanten

Kees Isings   accordeon, basgitaar

Genoemd in de biografie van

1980   The Ex
1981   Hollands Glorie
1987   De Kift
Meer resultaten... Minder resultaten

Biografie Rondos

Rotterdamse band die in maart 1978 wordt opgericht. Eigenlijk meer een collectief, zo wonen ze bij elkaar in een groot pand in Rotterdam, waar ze een oefenruimte hebben, een uitgeverijtje drijven (het blad Raket) en een eigen platenlabel oprichten. Het Engelse anarchocollectief Crass dient als grote voorbeeld. Toch zijn de ideeën die de groep uitdraagt meer geënt op communistische idealen. De groep krijgt in Rotjeknor een flinke schare volgelingen, de bands die daaruit ontstaan worden door de Rondos op sleeptouw genomen en nemen ook vaak hun plaatjes in de 'Raketbasis' (ook wel Huize Schoonderloo genoemd) op. Tijdens het bestaan van de groep raakt men verwikkeld in tal van rellen en conflicten, o.a. met de gemeentelijke kunststichting (waarvan subsidie ontvangen wordt, omdat volgens de Rondos aan jongerenwerk gedaan wordt), de Amsterdamse tegenhanger van Raket 'De Koekrant' en een ander kamp in de Rotterdamse punkscene in die tijd, het meer anarchistisch ingestelde kamp rond o.a. Kotz en De Debiele Eenheid. Als jongere punks die de Rondos volgen klakkeloos alles overnemen wat de leden (al dan niet serieus) zeggen en schrijven is dat de reden de groep in september 1980 op te heffen.

1978

Een groep verwante zielen weet in 1978 een groot pand aan de 2de IJzerstraat van de gemeente te huren. Onder dit pand is een grote kelder waarin een oefenruimte wordt ingericht. Aanvankelijk wordt er regelmatig samengekomen door een zevental dat zich bezighoudt met het spelen van covers van o.a. Wire en The Damned. Hieruit ontstaat de eerste echte line-up van de Rondos (John van de Weert, Maarten van Gent, Willem ter Weele, Allie van Altena en bassist Kees Isings), met steeds meer eigen materiaal. Naast punkband zijn de leden ook actief in een uitgeverijtje met als voornaamste output het blad Raket en richten ze een eigen platenlabel op: King Kong Records. Samen met bevriende bands als Rode Wig, Sovjets en Tändstickor Shocks richt men het Red Rock collectief op. De bands gaan samen op toernee, delen de oefenruimte (in de kelder van het al gauw Raketbasis genoemde pand) en instrumenten en brengen samen singles uit. Naar het voorbeeld van Crass nemen ook de Rondos een grote eigen vlag mee naar optredens (een hamer en sikkel over de nationale driekleur). Opvallend is ook het feit dat Maarten af en toe het uniform van een politie-agent draagt. Bij een optreden in Paradiso eist de groep dat de tafels en stoelen uit de zaal verwijderd worden, als dat niet gebeurt vertrekt de band terug naar Rotterdam zonder één noot gespeeld te hebben. In Rotterdam treedt het collectief op, op de Lijnbaan, maar hier wordt de formatie door de politie van het podium gehaald omdat het te hard zou zijn. Wanneer de Rondos wel spelen, is er sprake van een strakke set waarin zo'n dertig nummers in een uur voorbijkomen. De punk die gespeeld wordt is simpel, sterk ritmisch en soms niet meer dan een bodem voor de sterk politieke teksten.

1979

Als eerste single verschijnt een split-single met de Railbirds, uiteraard op het eigen label King Kong Records. Op het hoesje wordt, net als The Ex bijvoorbeeld doet, een maximum verkoopprijs vermeld. Er ontstaat een rel als mensen die zich geformeerd hebben rond het Amsterdamse blad 'De Koekrant' de Rondos-krant Raket met "winst" verkopen, beide bladen beschimpen elkaar over en weer. Samen met o.a. Bunker wordt een dubbel-ep gereleased. Net als bij de eerste split-single met Railbirds weer vier korte nummers. Als 'De Koekrant' een rasta-special maakt is dit voor Raket weer reden een anti-rasta stuk te maken. Kees Isings stapt op, om naar Willy Nilly te gaan, Frank (geen achternaam) neemt zijn plaats in als bassist. In die samenstelling neemt de Rondos het materiaal voor het eerste album op. Vlak hierna verkiest Maarten van Gent het verder te gaan met Nieuw Hip Stilen, de lege plek wordt niet opgevuld, men gaat als viertal verder.

Niew Hip Stilen

1980

Red Attack verschijnt met bijgevoegd een flexi-disc met het nummer The Russians Are Coming. De plaat telt 16 nummers in krap 32 minuten, waarbij, extra spildeprek richting Koekrant, I Don't Like The Rastaman nog afsteekt met bijna vier minuten. Wie de plaat jaren later hoort zal beamen dat de muziek nauwelijks hard of echt punk is, de manier van zingen, de teksten en de houding ('het zelf doen' principe) is ontegenzeggelijk punk, zo is op de hoes weer een maximumverkoopprijs vermeld, de lp mag niet meer dan ƒ 12,50 kosten. Een deel van de oplage wordt verkocht door Backstreet records, een alternatief platenwinkeltje gedreven door Peter Graute, die zich als spil in de geheel heropgeleefde Rotterdamse scene ontpopt. Hij stelt een verzamel-elpee samen van acts uit de Maasstad. Op dit Rotterdam Collection twee nummers van de Rondos: Vivisection en Peace Dilemma. De voorbeeldfunctie van de leden van Rondos voor jongere punks neemt een dogmatisch karakter aan. Als er een tekening in Raket verschijnt met het bijschrift 'Go Mono' is de horde volgers binnen een paar weken tegen stereo. Als de Raket een brief van een neo-nazi plaatst, snappen veel van de jonge punkers niet veel van het hoe of wat en nemen de zaken verkeerd over. Dit soort uitwassen druisen in tegen de opvattingen welke het viertal zelf heeft, het is één van de hoofdredenen om september 1980 op de single Which Side Will You Be On het opheffen van de groep bekend te maken. Het tijdschrift Raket blijft nog wel enige tijd uitkomen. Willem gaat naar The Ex, waarin jaren later ook John zal opduiken, en nog weer later naar De Kift.

De Kift The Ex

1982

Rondos zijn te zien in de documentaire Pinkel van Dick Rijneke en Mildren Van Leeuwaarden.

2009

Rondos geeft in eigen beheer de verzamelbox A Black & White Statement uit. De box bevat twee cd's en vier boekjes, die tezamen het verhaal van de Rondos vertellen uit de periode 1978 – 1980. Tegelijkertijd wordt een dubbelelpee uitgebracht met alle muziek van de band die destijds op King Kong Records verscheen, aangevuld met live-opnamen. Bovendien verschijnt een splitsingle van Rondos en De Kift, waarop beide groepen een nummer van elkaar spelen.

Discografie Rondos

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Audio/Video Rondos

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer