Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

TROCKENER KECKS

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Tröckener Kecks

Periode

1980 - 2002

Genre

alternative, Nederlandstalig, punk, rock

Tröckener Kecks

Nederlandstalige punkband die in de loop van de jaren uitgroeit tot een van de belangrijkste en meest bestendige rockacts in het club-circuit. Het werk van het schrijversduo Kenter/De Leeuw behoort tot het beste dat in ons land aan popteksten is geschreven.
Volledige biografie...

Bezetting

Theo Vogelaars   basgitaar
Gerben Ibelings   drums
Phillip Tilli   gitaar
Rick de Leeuw   zang
Rob van Zandvoort   toetsinstrumenten

Overige muzikanten

Rob de Weerd   gitaar
Leo Kenter   drums
Edward van Tilburg   zang
Piet van Dijk (2)   gitaar, zang
Arjan Boonacker   gitaar
Meer resultaten... Minder resultaten

Genoemd in de biografie van

1960   Rick de Leeuw
1982   Frites Modern
1983   MAM
Meer resultaten... Minder resultaten

Biografie Tröckener Kecks

Nederlandstalige punkband die in de loop van de jaren uitgroeit tot een van de belangrijkste en meest bestendige rockacts in het club-circuit. Het werk van het schrijversduo Kenter/De Leeuw behoort tot het beste dat in ons land aan popteksten is geschreven.

1980 - 1983

In mei 1980 nemen De Leeuw en Kenter, die elkaar kennen van kostschool, het initiatief tot het oprichten van de band. In tegenstelling tot de andere Amsterdamse punkbands in de dagen van `Geen Woning Geen Kroning' zijn de Tröckener Kecks a-politiek. De band vindt nauwelijks aansluiting bij wat destijds wel de Second Wave werd genoemd (bands als The Ex, The Workmates, Infexion en The Nitwitz). Wat betreft het uitbrengen van platen gaan de Kecks wel te werk volgens het 'do it yourself'-punkbeginsel. Tot en met 1987 worden platen in eigen beheer uitgebracht. De eerste single, Rick Ringers, komt in 1981 uit. Het plaatje wordt opgenomen met gitarist Arjan Boonacker, die de band al snel verlaat om verder te gaan in Frites Modern. Compositorisch draagt hij nog wel bij aan de debuut-LP van Kecks, Schliessbaum (1981), maar als gitarist is hij vervangen door Piet van Dijk, die voorheen bij Panic speelde. De Kecks maken punk die is geïnspireerd door The Buzzcocks en vooral The Undertones, met veel aandacht voor de koortjes (`ringdong ringdongelingelong'). De bezeten maar melodieuze zang van Edward van Tilburg valt vooral op door de teksten: macabere, absurdistische verhaaltjes die blijkgeven van een loepzuiver taalgevoel. Na het missen van de aansluiting bij de punkbeweging, surfen ze evenmin mee op de golf van Nederlandstalige bands in het begin van de jaren tachtig. Met de Duits klinkende bandnaam heeft men overigens bewust nagestreefd om niet te worden geassocieerd met de Nederlandstalige opleving die zich in 1980 al zachtjes aankondigt. De tweede single, Niet Alle Meisjes Zijn Verliefd Op Kors (1982), wordt weliswaar opgepikt door de invloedrijke deejay Frits Spits maar wordt geen hit. Piet van Dijk heeft inmiddels Van Tilburg als zanger vervangen, maar ook hij verlaat al snel de band. Dat is het moment waarop Rick de Leeuw de definitieve leadzanger wordt. Met Peasants-gitarist Henk Jonker treedt de band op in de Nederlandse speelfilm An Bloem van regisseur Peter Oosthoek. Zonder Jonker behalen de drie overgebleven Kecks een finaleplaats bij De Grote Prijs Van Nederland in 1983.

Frites Modern Panic Piet van Dijk (2) The Ex The Nitwitz

1983 - 1989

Tröckener Kecks De komst van gitarist Rob de Weerd in 1983 geeft De Leeuw de kans om zijn `punk-gitaar' aan de wilgen te hangen en zich volledig op zang toe te leggen. Op de verzamel-LP van de Grote Prijs
en op de tweede studio-LP, In De Krochten Van De Geest, is voor het eerst zijn onmiskenbare, diep vanuit de keel geperste leadzang te horen. De bezetting van 1984 zal ruim tien jaar standhouden. Er volgt een reeks uitstekende singles, waarvan vooral Los Zand (met op de b-kant de bevriende band Ivy Green) uit 1985 het vermelden waard is. Geleidelijk schuift het geluid van de band op naar dat van een mainstream rockband; en dat is opmerkelijk in een tijd dat veel bands kiezen voor de modieuze new wave-sound. Vanaf de derde lp, Betaalde Liefde (1985), worden ook de teksten toegankelijker. In sobere, rake bewoordingen bezingt De Leeuw de verlangens, twijfels en teleurstellingen van iedere twintiger. Ook staan er nog steeds verhaaltjes in de beste smartlaptraditie op het repertoire. Achter Glas bijvoorbeeld, op de in het najaar van 1987 verschenen Een Op Een Miljoen: een ontroerend sprookje over de Amsterdamse prostitué Bleke Jet. Een Op Een Miljoen is de eerste LP die niet in eigen beheer verschijnt maar op het kleine Torso-label. Met de opvolger De Jacht (1988) belanden de Kecks voor het eerst in de cd-Top Honderd. De in het Leids Vrijetijds Centrum (LVC) opgenomen live-LP Meer! Meer! Meer! (1989) geeft een goed beeld van de band die inmiddels een reputatie heeft opgebouwd als een van de leukste podium-acts van Nederland.

Ivy Green

1990 - 1994

Tröckener Kecks In 1990 tekenen de Tröckener Kecks bij Ariola en voor het eerst bereikt een single de Top Veertig. De drie weken durende notering van Met Hart En Ziel neemt echter niet de eeuwige frustratie weg over het uitblijven van de grote single-doorbraak. Officiële erkenning voor hun betekenis voor het Nederlands lied komt met een Zilveren Harp voor de zesde studio-LP Met Hart En Ziel. In 1990 zijn de Tröckener Kecks de drukst bezochte act van de door de Stichting Popmuziek Nederland ondersteunde kernpodia. De kroon op de live-reputatie vormt een optreden op het Pinkpopfestival van 1991. In 1992 en 1993 trekt een TK-optreden op de kernpodia gemiddeld ruim 475 bezoekers. Na tien jaar blijken de Kecks ook een jong publiek aan te trekken. In 1992 onderwerpt de groep - altijd te poppy voor de underground en te tegendraads voor de Top Veertig - zichzelf aan een broodnodige catharsis. Uit onvrede met de Nederlandse radio besluit men na het verschijnen van Andere Plaats, Andere Tijd de promotionele activiteiten, zoals het playbacken op tv, te staken. Het besluit leidt tot een breuk met Ariola. In datzelfde jaar tekent de band met Het Komt Nooit Meer Goed voor de herkenningsmelodie van de tv-komedie In Voor- En Tegenspoed met Rijk de Gooijer. Het is een van de vele nevenactiviteiten. De Leeuw produceert platen van The Scene, neemt in 1991 met Jan Rot Op Een Mooie Pinksterdag van Annie M.G. Schmidt op (overigens tot gruwel van de schrijfster), en later een nummer met de Belgische band Gorky en de groep Spelers & Drinkers. Rot neemt voor zijn LP Hoop En Liefde het nummer Lia van Leo Kenter op. Bassist Theo Vogelaars - clown en tegelijk geweten van de band - werpt zich op de merchandizing van de Kecks (met als voorlopig hoogtepunt het Groot Tröckener Kecks Vakantie-Pakket!!! uit 1989) en is nauw betrokken bij de TK-fanclub. Op een tribute-LP voor Boudewijn de Groot speelt de band Jimmy, nadat men zich eerder aan Als De Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen heeft gewaagd. In 1994 treedt toetsenist Rob van Zandvoort toe tot de Kecks.

Boudewijn de Groot Jan Rot The Scene

1994 - 1997

Tröckener Kecks In 1994 produceert Rick de Leeuw het album Yucca van The Boondocks. Datzelfde jaar sluit Rob van Zandvoort, voormalige toetsenist van The Thought en The Jack Of Hearts, zich aan bij de band. Daarmee wordt een periode ingeluid van grote onrust op het personele vlak. Na het verschijnen van de LP Het Grote Geheim verlaat Leo Kenter na vijftien jaar de band. Zijn taak als drummer wordt overgenomen door Gerben Ibelings (ex-Bad To The Bone). Kenter blijft wel teksten schrijven. In 1995 wordt Hotel Nostalgia opgenomen, een `best of'-LP waarop de nieuwe bandleden in staat zijn gesteld om zich de grootste Kecks-successen eigen te maken. Rick de Leeuw zingt een nummer mee (A2) op het album Truuk Nao Aaf van Gé Reinders. In 1996 produceert Rick de Leeuw voor de tweede maal een album van The Boondocks. Het door Attie Bauw geproduceerde Dichterbij Dan Ooit (1997) bewijst dat de Kecks nog steeds De Kecks zijn. De teksten zijn als vanouds, de thematiek heeft zich evenwel aangepast aan de leeftijd van de auteurs. In het op het boek Kees De Jongen gebaseerde lied Verloren Zoon bijvoorbeeld, vereenzelvigt de zanger/auteur zich met de vader en niet met de zoon. Naast de gebruikelijke meezingers bevat de cd meer persoonlijke en tijdloze luisterliedjes. De single Paradijs bijvoorbeeld is qua muziek rechtstreeks verwant aan de popklassieker Unchained Melody (Righteous Brothers). In november 1997 besluit ook gitarist Rob de Weerd er een punt achter te zetten. Hij wordt vervangen door de jonge Philip Tilli (voorheen actief in Railroad Steel, Loïs Lane en The Bartales). De Leeuw produceert het album Bloed & Rozen van The Boondocks.

Attie Bauw Gé Reinders Jack Of Hearts Loïs Lane The Bartales The Thought

1998

Gedurende januari, februari en maart doet de band een theatertour door België. Hun reguliere repertoire wordt voor deze gelegenheid aangevuld met werk van Wim Sonneveld, Willy Alberti en Armand. Tevens gaan de Kecks naar Italië voor een aantal optredens, om nieuw materiaal te schrijven en om een paar voetbalwedstrijdjes te spelen. De band verblijft ruim een week aan het Lago Maggiore.

Armand Willy Alberti Wim Sonneveld

1999

De band tekent in juni een contract met Play It Again Sam (PIAS). De Tröckener Kecks werken aan hun nieuwe album, dat wordt geproduceerd door J.B. Meyers van Supersub. De band en het label zijn zeer enthousiast over het nieuwe geluid. De Leeuw produceert Tijd Om Op Te Staan van de groep Bon en maakt ondertussen ook naam als columnist in het nieuwe muziekblad Aloha. Punkband Bep schrijft een liedje over Vogelaars als eerbetoon aan de bassist. Ibelings en Van Zandvoort maken met de band Lijn 9 de door De Leeuw geproduceerde single Johan, een liedje over hun grote voetbalheld.

Lijn 9 Pieter Bon

2000

Het album >tk ontvangt lovende kritieken in de pers. De band treedt op in het televisieprogramma Paradisolife van de NPS. De albums Meer! Meer! Meer!, De Jacht, Een Op Een Miljoen en Betaalde Liefde worden opnieuw uitgebracht. De laatste twee staan samen op één cd. Rick de Leeuw publiceert zijn debuutroman De Laatste Held bij uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, produceert het album Ogen Vol Vuur van de band In 't Wild en speelt een rol in de film De Zee Die Denkt van Gert de Graaff. De single Niemand Thuis komt in de Top 100. Van het album >tk verschijnt een speciale versie met bonus-cd met daarop zeven bijzondere tracks, waaronder een remix en live opnames.

2001

De Leeuw produceert het album Jongen Toch van Ernst Löw (de broer van acteur Victor Löw). Voormalige drummer Leo Kenter beschrijft zijn bandervaringen in het verhaal over de fictieve band De Kameleons in zijn gelijknamige debuutroman (Nijgh & Van Ditmar). Eind augustus maken de Kecks bekend te zullen stoppen. De laatste optredens vinden in december plaats.

Rick de Leeuw

2002

25 februari verschijnt het afscheidsalbum Meer Niet!, een dubbele live cd opgenomen op 22 november 2001 in 013 te Tilburg. Theo Vogelaars richt samen met Fred Kienhuis (ex-Jack of Hearts) de band De Snevo's op.

De Snevo's Jack Of Hearts

2003

Rick de Leeuw produceert samen met Attie Bauw het Nederlandstalige Alles Wat Telt, het tweede album van zangeres Lucretia van der Vloot. De Leeuw schrijft tevens de teksten. Phil Tilli en Rob van Zandvoort componeren de liedjes en maken beiden deel uit van Lucretia's begeleidingsband. De Leeuw is ook verantwoordelijk voor de productie van het album Alles Moet Anders van Pieter Bon. De tweede roman van De Leeuw heet Comeback! Het verhaal gaat over Jimmy d'Amore, een zanger van 55 jaar die zijn memoires opschrijft en een comeback-tournee maakt. Rob de Weerd richt samen met leden uit de bands The Pretty Things, Trio Bier en Oud West de groep Chelsea Hotel op.

Chelsea Hotel Lucretia Pieter Bon

2004

Rick de Leeuw trekt samen met de Belgische pianist Jan Hautekiet langs de Vlaamse theaters. Het duo brengt een programma vol nieuw werk, covers, vertalingen, verhalen en gedichten. De tour beslaat meer dan dertig optredens. De Leeuw is door zijn wekelijkse optreden in het TV1-programma De Laatste Show een bekend persoon geworden bij onze zuiderburen.

Hautekiet & De Leeuw

2005

Van Rob de Weerds Chelsea Hotel verschijnt in juni het debuutalbum Don Quijote. Ook van De Snevo's, de band van Theo Vogelaars en Fred Kienhuis (ex-Jack Of Hearts) verschijnt het debuutalbum. Vogelaars runt samen met Sander Janssen de digitale opname- en masteringstudio Studio SDA. Gitarist Phil Tilli is te horen in de band Moke.

Moke

Discografie Tröckener Kecks

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Tröckener Kecks

Audio/Video Tröckener Kecks

Video Tröckener Kecks

Trockener Kecks - De Jach...
Trockener Kecks - De Jacht is mooier dan de vangst
Tröckener Kecks - Achter ...
Tröckener Kecks - Achter Glas
Tröckener Kecks - Nu of N...
Tröckener Kecks - Nu of Nooit
Heeft u ongewenste inhoud gesignaleerd? Maak hier melding van.
Tröckener Kecks - Nu of Nooit

Alle video's

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer