WESSEL ILCKEN
Wessel Ilcken
Drummer Wessel Ilcken (Hilversum, 1 december 1923 – Utrecht, 13 juli 1957) heeft in zijn korte leven veel betekend voor de Nederlandse jazz. Met zijn lichte, persoonlijke manier van drummen is hij een belangrijke pionier van de moderne jazz in ons land. De Amerikaanse drummer Jo Jones is een van ...
Instrumenten
drums
Genoemd in de biografie van
1924
Rita Reys
1945
Lex van Spall
1946
Piet van Dijk (1)
1946
Rita Reys
1947
Ado Broodboom
1947
Jerry van Rooyen
1952
Toon van Vliet
1954
Cees Slinger
1954
Pim Jacobs
1954
Rita Reys
1955
Ack van Rooyen
1955
Rob Pronk (1)
1956
Herman Schoonderwalt
1956
Piet Noordijk
Biografie Wessel Ilcken
Drummer Wessel Ilcken (Hilversum, 1 december 1923 – Utrecht, 13 juli 1957) heeft in zijn korte leven veel betekend voor de Nederlandse jazz. Met zijn lichte, persoonlijke manier van drummen is hij een belangrijke pionier van de moderne jazz in ons land. De Amerikaanse drummer Jo Jones is een van zijn eerste voorbeelden. Later zal Miles Davis' Birth Of The Cool een grote invloed hebben. Maar hoe cool hij ook speelt, swing blijft altijd een belangrijk element in zijn stijl. Afgezien van enkele lessen als jongetje van Kees Kranenburg, de slagwerker van The Ramblers, is Ilcken autodidact. Na de oorlog treedt hij in dienst bij het orkest van tenorsaxofonist Piet van Dijk, waar zijn vrouw Rita Reys zangeres is. Met Piet van Dijk toeren ze door Spanje en Noord-Afrika. In 1950 beginnen ze het Rita Reys Sextet, dat veel succes boekt met optredens in Groot-Brittannië en op Amerikaanse militaire bases in Europa en Noord-Afrika. In januari 1953 vertrekken Wessel Ilcken en Rita Reys naar Zweden, waar ze vele optredens hebben en platen opnemen met saxofonist Lars Gullin. Terug in Nederland maakt hij de Amsterdamse club Sheherazade tot de vaste uitvalsbasis van de Wessel Ilcken Combo. Ook speelt Ilcken een belangrijke rol op de Jazz Behind The Dikes-LP's, waarmee de Nederlandse moderne jazz zich vanaf 1955 manifesteert.
1923 - 1940
Wessel Ilcken groeit op als enig kind bij zijn moeder in Hilversum (zijn vader overlijdt voor zijn geboorte). Als kind krijgt hij makkelijk toegang tot de VARA-studio's, doordat zijn moeder er in de kantine werkt. Hij gaat vaak kijken bij de repetities van The Ramblers en maakt zo kennis drummer Kees Kranenburg, die hem een en ander bijbrengt. Verder leert hij vooral door naar Amerikaanse platen luisteren. Een van zijn eerste voorbeelden is Jo Jones (drummer bij Count Basie), door wiens vernieuwende, lichte spel hij zich laat inspireren. Later zal ook de cool jazz van Miles Davis' nonet een grote invloed zijn.
1940 - 1945
Aan het begin van de oorlog doet Ilcken een mislukte poging om via Zwitserland naar Engeland te ontkomen. Waarschijnlijk heeft hij aan deze tocht zijn levenslange nier- en blaasproblemen overgehouden. Vanaf 1942 verdient hij zijn brood als drummer. Zijn eerste werkgever is saxofonist Lex van Spall. In Hilversum ontmoet hij zangeres Rita Reys, die daar dan met verschillende orkestjes optreedt. Na de oorlog speelt Ilcken met Lex van Spall in een Hilversumse club en hij vraagt Rita Reys erbij. Op 2 november 1945 trouwen ze.
1945 - 1950
In 1948 gaat Wessel Ilcken mee op tournee door Noord-Afrika met het orkest van Piet van Dijk, waarvan Rita Reys sinds 1947 de zangeres is. Aanvankelijk alleen als echtgenoot, maar wanneer drummer Martin Scherpenhuizen tijdens een engagement in Tanger ziek wordt en terug moet naar Nederland, neemt Ilcken de stokjes over.
1950
Wessel Ilcken en zijn vrouw besluiten hun eigen orkest op te richten. Op 1 april 1950 begint het Rita Reys Sextet in bar-dancing Palace op het Thorbeckeplein in Amsterdam. De bezetting is dan: Rita Reys (zang), haar broer Karel Reys (altsaxofoon), B. Lauw (elektrische gitaar en klarinet), Harry de Groot (piano, accordeon en vibrafoon), Dub Dubois (contrabas) en Wessel Ilcken (drums). Later dat jaar volgt een succesvolle tournee door Groot-Brittannië en langs Amerikaanse militaire bases in Duitsland, Oostenrijk, Italië en Noord-Afrika. De bezetting van het sextet verandert nog: Harry de Groot maakt plaats voor pianist Arie Roos, Dub Dubois wordt vervangen door Henk Jongeleen en later Hans van Rossem, en in de plaats van gitarist B. Lauw komt een tenorsaxofonist, eerst Joop Ayal en later Toon van Vliet.
1953
Wessel Ilcken en Rita Reys stoppen met het sextet en vertrekken naar Zweden, waar ze veel optredens doen. Hier maakt Ilcken zijn eerste platen, als begeleider van Rita Reys, samen met de prominente Zweedse saxofonist Lars Gullin. In Zweden komen ze ook in contact met Amerikaanse jazzmusici zoals Quincy Jones, Art Farmer, Clifford Brown, Stan Kenton en Zoot Sims.
1954
Wessel Ilcken en Rita Reys zijn eind 1953 teruggekeerd naar Nederland, waar op 18 april 1954 hun dochter Leila wordt geboren. Ze maken de Amsterdamse club Sheherazade tot de vaste uitvalsbasis van de Wessel Ilcken Combo, zoals hun groep inmiddels is gaan heten, en daarmee tot het centrum van de moderne jazz in Nederland. Veel internationale jazzartiesten weten de club te vinden en komen na afloop van hun eigen optredens langs, om te luisteren of mee te jammen. Rudy Koopmans herinnert het zich twee decennia later in de Volkskrant als volgt: 'Amsterdam werd het hoofdkwartier van de modernisten en Wessel Ilcken werd het kloppend hart van de beweging. In 1955 startte Philips de serie Jazz Behind The Dikes met enkele opnamen van de Wessel Ilcken Combo, en daarmee werd de eigen identiteit van de Nederlandse jazz een feit.'
1955
In januari gaan vrijwel gelijktijdig twee platenprojecten met moderne Nederlandse jazz van start: Jazz From Holland op het Nederlandse Columbia-label en Jazz Behind The Dikes voor Philips. Op beide speelt Wessel Ilcken een belangrijke rol. Bij Jazz From Holland is hij de drummer van het Rob Pronk-trio, het Rob Madna-kwartet en de Dutch All Stars. Op de eerste Jazz Behind The Dikes-LP staan twee stukken van de Wessel Ilcken Combo, waarvan één met Rita Reys; ook speelt Ilcken hier drums in het Rob Madna-trio. Jazz Behind The Dikes boekt zoveel succes dat een tweede en een derde LP volgen, waarop Ilcken wederom prominent aanwezig is, onder meer met de Wessel Ilcken All Stars op deel 3.
1956
Rita Reys vertrekt in april naar New York, onder meer om op uitnodiging van producer George Avakian plaatopnamen voor het grote Amerikaanse label Columbia te maken. Wessel Ilcken wil dolgraag mee, maar krijgt geen visum voor Amerika wegens drugsproblemen met Justitie. In november maakt hij in Nederland wel plaatopnamen met de Amerikaanse fluitist-saxofonist Herbie Mann. Ook speelt hij in september in Parijs mee op de LP Jazz On The Left Bank door een internationale groep met onder anderen de Franse pianist Martial Solal en de Amerikaanse trombonist Billy Byers. De lezers van het jazzblad Rhythme verkiezen Ilcken tot beste Nederlandse drummer.
1957
In maart maakt Ilcken te Koog aan de Zaan live-opnamen met de Amerikaanse tenorist-hoboïst Bob Cooper. In juni neemt hij vier nummers uit het repertoire van Louis Jordan op, waarin hij niet alleen drums speelt maar ook zingt. De muziek van deze EP wordt later toegevoegd aan heruitgaven (op LP en CD) van de Jazz Behind The Dikes-platen. Op 13 juli 1957 overlijdt Wessel Ilcken aan een hersenbloeding.
1963
Ter nagedachtenis aan de drummer en jazzambassadeur wordt de nieuw ingestelde Grote Prijs van de Nederlandse Jazz naar Wessel Ilcken vernoemd (in 1980 verandert de naam in Boy Edgar Prijs).
Discografie Wessel Ilcken
Albums | Singles | Compilaties | Overig | Gastbijdragen
Herbie Mann with Wessel Ilcken Combo - Salute To The Flute
Act | Wessel Ilcken |
Type en jaar | LP, 1956 |
Label | Philips, B 08007 L |
muzikant | Pim Jacobs |
muzikant | Ruud Jacobs |
muzikant | Ado Broodboom |
Bijzonderheden | Leider is de Amerikaanse fluitist/tenorsaxofonist Herbie Mann, opgenomen in Hilversum, 8 november 1956 |
Bob Cooper - Cool Cooper
Act | Wessel Ilcken |
Type en jaar | 7", 1957 |
Label | HMV, 7EGH 146 |
muzikant | Pim Jacobs |
muzikant | Ruud Jacobs |
Bijzonderheden | Leider is de Amerikaanse tenorsaxofonist en hoboïst Bob Cooper, live opgenomen in De Waakzaamheid, Koog aan de Zaan, 13 maart 1957 |
His Voice, His Drums And His Combo
Act | Wessel Ilcken |
Type en jaar | 7", 1957 |
Label | Philips, 422 167 PE |
muzikant | Ado Broodboom |
muzikant | Pim Jacobs |
muzikant | Toon van Vliet |
muzikant | Ruud Jacobs |
Bijzonderheden | Postuum uitgebrachte EP, waarop Wessel Ilcken vier nummers uit het repetoire van Louis Jordan zingt, opgenomen in Hilversum, 5 juni 1957 |
Bob Cooper - The Travelling Mr. Bob Cooper
Act | Wessel Ilcken |
Type en jaar | 7", 1957 |
Label | HMV, 7EGH 125 |
muzikant | Pim Jacobs |
muzikant | Ruud Jacobs |
Bijzonderheden | Leider is de Amerikaanse tenorsaxofonist en hoboïst Bob Cooper, live opgenomen in De Waakzaamheid, Koog aan de Zaan, 13 maart 1957 |
Jazz Behind The Dikes
Act | Wessel Ilcken |
Type en jaar | Compilatie, 1955 |
Label | Philips, P 10078 R |
muzikant | Toon van Vliet |
muzikant | Jerry van Rooyen |
muzikant | Chris Bender |
producer | Michiel de Ruyter |
engineer | Jos Ditmars |
muzikant | Dick Bezemer |
Bijzonderheden | 10" LP, de bijdrage van het Wessel Ilcken Combo is A Dandy Line, opgenomen in het Hof van Holland, Hilversum, 17 januari 1955 |
Jazz Behind The Dikes No. 2
Act | Wessel Ilcken |
Type en jaar | Compilatie, 1955 |
Label | Philips, B 08000 L |
muzikant | Rob Madna |
muzikant | Dick Bezemer |
producer | Michiel de Ruyter |
muzikant | Jerry van Rooyen |
muzikant | Toon van Vliet |
engineer | Jos Ditmars |
Bijzonderheden | LP, de bijdragen van het Wessel Ilcken Combo zijn Wailing For Weelink and For Minors Only, opgenomen in het Hof van Holland, Hilversum, 16 augustus 1955 |
Jazz Behind The Dikes 3
Act | Wessel Ilcken |
Type en jaar | Compilatie, 1956 |
Label | Philips, B 08004 L |
muzikant | Rob Madna |
muzikant | Dick van der Capellen |
muzikant | Rob Pronk (1) |
muzikant | Jerry van Rooyen |
muzikant | Rudy Bosch |
muzikant | Piet Noordijk |
muzikant | Herman Schoonderwalt |
muzikant | Ruud Brink |
muzikant | Ack van Rooyen |
muzikant | Toon van Vliet |
Bijzonderheden | LP, de bijdragen van de Wessel Ilcken All Stars zijn The Goofer en Jeeper Creepers, opgenomen in het Hof van Holland, Hilversum, 29 oktober 1956 |
Rita Reys with the Lars Gullin Quartet - 'Deed I Do
Act | Wessel Ilcken |
Type en jaar | 78 Toeren, 1953 |
Label | Artist, B 3095 |
muzikant | Wessel Ilcken |
Bijzonderheden | Opgenomen in Stockholm, 2 maart 1953; verder met Lars Gullin (altsaxofoon), Gunnar Svensson (piano) en Simon Brehm (contrabas); in 2005 heruitgebracht op de CD I Got Rhythm (Nederlands Jazz Archief NJA 0501) |
Rita Reys with the Lars Gullin Quartet - Lullaby In Rhythm
Act | Wessel Ilcken |
Type en jaar | 78 Toeren, 1953 |
Label | Artist, B 3097 |
muzikant | Wessel Ilcken |
Bijzonderheden | Opgenomen in Stockholm, 2 maart 1953; verder met Lars Gullin (baritonsaxofoon), Gunnar Svensson (piano) en Simon Brehm (contrabas); in 2005 heruitgebracht op de CD I Got Rhythm (Nederlands Jazz Archief NJA 0501) |
Pim Jacobs Three - Jazz Behind The Dikes 3
Act | Wessel Ilcken |
Type en jaar | Compilatie, 1956 |
Label | Philips, B 08004 L |
muzikant | Ruud Jacobs |
muzikant | Wessel Ilcken |
Bijzonderheden | LP, de bijdragen van de Pim Jacobs Three zijn Just A Kickshaw en Lady Bird, opgenomen in Hilversum, 29 oktober 1956 |
Rita Reys - Rita Reys With The Wessel Ilcken Combo
Act | Wessel Ilcken |
Type en jaar | 7", 1956 |
Label | Philips, 422080 PE |
muzikant | Ack van Rooyen |
muzikant | Herman Schoonderwalt |
muzikant | Rob Madna |
muzikant | Dick Bezemer |
muzikant | Wessel Ilcken |
muzikant | Jerry van Rooyen |
Bijzonderheden | Opgenomen in het Hof van Holland, Hilversum, 16 februari 1956 (twee van de vier nummers verschenen ook op de LP The Cool Voice Of Rita Reys) |
Rita Reys - The Cool Voice Of Rita Reys
Act | Wessel Ilcken |
Type en jaar | LP, 1957 |
Label | Philips, B 08006 L |
muzikant | Dick Bezemer |
muzikant | Toon van Vliet |
muzikant | Chris Bender |
muzikant | Wessel Ilcken |
muzikant | Rob Madna |
muzikant | Herman Schoonderwalt |
arrangeur | Jerry van Rooyen |
Bijzonderheden | Opgenomen in Hilversum op 17 januari 1955, 16 augustus 1955 en 16 februari 1956 (met het Wessel Ilcken Combo) en in New York op 3 mei 1956 en 25 juni 1956 (met The Jazz Messsengers); in de VS uitgebracht als Columbia CL 903 |
Rita Reys - The Cool Voice Of Rita Reys No. 2
Act | Wessel Ilcken |
Type en jaar | LP, 1957 |
Label | Philips, P 08010 L |
dirigent | Tom Dissevelt |
dirigent | Jan Corduwener |
muzikant | Pim Jacobs |
muzikant | Ruud Jacobs |
muzikant | Wessel Ilcken |
muzikant | Karel Reys |
muzikant | Ko Ikelaar |
Bijzonderheden | Opgenomen in Hilversum, 25-27 maart 1957; in de VS uitgebracht als Her Name Is Rita Reys (Epic LN 3522) |
Pim Jacobs - The Complete Trio And Orchestra Recordings
Act | Wessel Ilcken |
Type en jaar | 3CD, 1997 |
Label | Quintessence, QS 900.334-2 |
muzikant | Wim Overgaauw |
muzikant | Ruud Jacobs |
muzikant | Peter Ypma |
muzikant | Wessel Ilcken |
muzikant | Cees See |
muzikant | Gerard van Bezey |
muzikant | Rob Langereis |
muzikant | Louis de Lussanet |
muzikant | Ferdinand Povel |
muzikant | Carl Schulze |
dirigent | Rogier van Otterloo |
producer | John J. Vis |
muzikant | Ruud Jacobs |
dirigent | Harry van Hoof |
Bijzonderheden | Opnamen met diverse bezettingen uit de periode 1956-1987 |
In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.
Audio/Video Wessel Ilcken
Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen