Pop / Rock Dance Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

WILLEM BRONS

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Willem Brons

Periode

1937 - heden

Genre

fortepiano, klassiek, piano

Online

Officiële website

Willem Brons

Willem Brons, meer dan eens getypeerd als een integer en bescheiden pianist, staat bekend als eminent vertolker van Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven en Franz Schubert. Daarnaast wordt hij beschouwd als een vooraanstaand Mozart-interpreet. Hij speelt talrijke pianoconcerten van deze grootheden in samenwerking met beroemde gezelschappen zoals het Koninklijk ...
Volledige biografie...

Instrumenten

fortepiano, piano

Genoemd in de biografie van

1967   Pauline Oostenrijk
1986   Kees Wieringa
1994   Lavinia Meijer

Biografie Willem Brons

Willem Brons, meer dan eens getypeerd als een integer en bescheiden pianist, staat bekend als eminent vertolker van Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven en Franz Schubert. Daarnaast wordt hij beschouwd als een vooraanstaand Mozart-interpreet. Hij speelt talrijke pianoconcerten van deze grootheden in samenwerking met beroemde gezelschappen zoals het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Niet alleen de grootste meesterstukken krijgen Brons' aandacht, hij verdiept zich ook in onbekendere werken, zoals de 'Gesänge der Frühe' (1853) van Robert Schumann of de 'Chromatische Fantasie' van Bach (BWV 903, 1735). In het licht van zijn streven naar een authentieke uitvoering leert Willem Brons de fortepiano te bespelen. Zijn muziek is “vooral geïnspireerd op bepaalde aspecten van het klavecimbel, de esthetiek van het orgel en enige specifieke eigenschappen van de fortepiano. Dit alles vindt zijn weerklank in de manier waarop hij met de moderne vleugel omgaat.”

1937 - 1968

Tijdens zijn jeugd, tot zijn conservatoriumtijd, krijgt Willem Brons (1937) pianoles van de bejaarde organist J.F. Rootlieb die hem op enigszins ongeïnspireerde wijze lesgeeft. Op zeventienjarige leeftijd begint hij ook orgel te spelen bij Piet Kee. Dat houdt hij vol tot zijn twintigste, daarna lukt het hem niet meer om de aandacht over beide instrumenten te verdelen. Dit is overigens ook de raad geweest van zijn nieuwe docent op het conservatorium, Karel Hilsum. Met behulp van een cultuurprijs kan Brons een paar lessen volgen bij Vlado Perlemuter in Parijs, maar daar heeft hij naar eigen zeggen weinig aan gehad. Al gauw komt Willem Brons terecht bij Louis Hiltbrand in Genève die hem blijft lesgeven tot hij in 1968 zijn einddiploma, de Prix de Virtuosité, behaalt. Brons vertelt over Hiltbrand: “Veel heb ik te danken aan mijn leraar Louis Hiltbrand. Voor hem moest de techniek in dienst staan van de muzikaliteit, daarin was hij uiterst consequent. Daardoor krijg je een heel andere attitude tegenover het studeren; je probeert alles in dienst te stellen van een interpretatie die uitgaat van aanwijzingen in de partituur en van je eigen intuïtie. Hiltbrand had ook een heel sterk analytisch gevoel, hij wist je duidelijk te maken hoe je een stuk moest opbouwen, en dat is verschrikkelijk belangrijk.” (Pianowereld, 8-9 2001) Willem Brons blijft contact houden met Louis Hiltbrand. Elke zomer bezoekt hij zijn oude leraar in Zwitserland die hem volgens Brons toegang geeft tot het wezen van een compositie, iets waar Willem Brons altijd naar op zoek is. Recensent J. Reichenfelt 'ontdekt' de musicus Willem Brons. Hij is vol lof over Brons' vertolkingen van werken van Bach en Beethoven.

1968 - 1971

Willem Brons wordt docent piano, kamermuziek en liedbegeleiding aan het Conservatorium van Amsterdam. In 1969 maakt hij zijn veelgeprezen debuut in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. Op 34-jarige leeftijd speelt hij voor het eerst een Schubert-sonate, de laatste 'Sonate in bes' (1828), een leeftijd waarop Franz Schubert al overleden was. Zijn liefde voor Schuberts muziek heeft zich in de loop der jaren verdiept. Volgens Brons is Schubert een romanticus, die het geluk in de realiteit niet gevonden heeft, maar het wel wist te verklanken.

1983

Willem Brons treedt sinds dit jaar regelmatig op in Japan waar hij geldt als een van de belangrijkste Schubert-vertolkers van deze tijd. Ook geeft hij er een groot aantal lezingen en workshops.

1991 - 2005

Willem Brons is voorzitter van de Nederlandse afdeling van de EPTA (European Piano Teachers Association).

1995 - 1997

Brons geeft jaarlijks, in samenwerking met Vladimir Tropp, een masterclass bij Cristofori te Amsterdam. Het evenement krijgt tot over de grenzen bekendheid. Tijdens een docentenconcert in 1997, georganiseerd door Ton Hartsuiker, directeur van het Conservatorium van Amsterdam, komt Willem Brons in contact met Udo Reinemann. De samenwerking met de bariton bevalt dermate goed dat de twee als vast duo in de jaren hierna diverse concerten verzorgen.

2000 - 2001

In drie concerten voeren Udo Reinemann en Willem Brons liedcycli uit van Franz Schubert: 'Die schöne Müllerin', 'Schwanengesang' en 'Winterreise'. Hiermee beogen ze een heel weekeinde lang bij dezelfde componist te blijven, in dezelfde sfeer. Het is hen nadrukkelijk niet te doen om een marathon of een uitdaging. In april 2001 geeft Willem Brons de eerste uitvoering in Nederland van de originele pianoversie van Joseph Haydns 'Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze'.

2003 - 2004

Willem Brons ontvangt de koninklijke onderscheiding Officier in de Orde van Oranje Nassau. In de Amsterdamse Bachzaal geeft hij samen met Udo Reinemann en Christianne Stotijn een concert dat geheel in het teken staat van Schubert. Ze vertolken liederen, duetten en werken voor piano solo. In de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw speelt Brons in 2004 werken van Wolfgang Amadeus Mozart op een historische Lagrassa fortepiano uit 1815.

2007 - 2008

Willem Brons zit in de jury van het Internationaal Pianoconcours in het Japanse Sendai.

2010

Op 7 juni viert Willem Brons zijn 40-jarig jubileum als docent aan het Conservatorium van Amsterdam met een recital in de Bernard Haitinkzaal.

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Willem Brons

Audio/Video Willem Brons

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer