Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

31-toonsmuziek

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

hedendaags

Uitgelicht

Hans Kox

Geschiedenis

Het idee van 31-toonsmuziek werd al in 1691 geponeerd door de multi-wetenschapper Christiaan Huygens, maar zijn theorieën kregen pas eeuwen later een concreet vervolg. De Nederlandse natuurkundige Daniël Fokker (1887-1972), geïnteresseerd in geluidsfrequenties, raakte geboeid door Huygens' opvatting om toonladders op te bouwen uit 31 gelijke intervallen – oftewel met tonen die in de gebruikelijke 12-toonsladder worden overgeslagen (de zogeheten micro-tonen) en werd een enthousiast pleitbezorger. Op basis van Huygens' theorieën bouwde Fokker in 1943 een klein microtonaal orgel. Het was een voorloper van het beroemde 'Fokker-orgel' dat hij in 1950 construeerde en dat geruime tijd een pronkstuk van het Teylers Museum in Haarlem was. Tegenwoordig staat het in de BAM-Zaal van het Muziekgebouw aan 't IJ, gerenoveerd door de oorspronkelijke bouwers (Pels & Van Leeuwen). Fokker schreef vervolgens zelf enkele microtonale composities (een selectie daarvan werd in 1987 gepubliceerd in een editie van Rudolf Rasch). Maar zijn naam ...
Lees meer...

Hans Kox

Hans Kox is in een muzikaal gezin geboren. Nog tijdens zijn studie compositie, debuteert hij tijdens de Gaudeamus Muziekweek met zowel een strijktrio als een pianosonate. Na vijftien jaar directeurschap van de Muziekschool te Doetinchem vestigt Kox zich in Haarlem, waar hij onder meer werkt als adviseur van het Noordhollands ... Lees meer...

Geschiedenis van 31-Toonsmuziek

Het idee van 31-toonsmuziek werd al in 1691 geponeerd door de multi-wetenschapper Christiaan Huygens, maar zijn theorieën kregen pas eeuwen later een concreet vervolg. De Nederlandse natuurkundige Daniël Fokker (1887-1972), geïnteresseerd in geluidsfrequenties, raakte geboeid door Huygens' opvatting om toonladders op te bouwen uit 31 gelijke intervallen – oftewel met tonen die in de gebruikelijke 12-toonsladder worden overgeslagen (de zogeheten micro-tonen) en werd een enthousiast pleitbezorger. Op basis van Huygens' theorieën bouwde Fokker in 1943 een klein microtonaal orgel. Het was een voorloper van het beroemde 'Fokker-orgel' dat hij in 1950 construeerde en dat geruime tijd een pronkstuk van het Teylers Museum in Haarlem was. Tegenwoordig staat het in de BAM-Zaal van het Muziekgebouw aan 't IJ, gerenoveerd door de oorspronkelijke bouwers (Pels & Van Leeuwen). Fokker schreef vervolgens zelf enkele microtonale composities (een selectie daarvan werd in 1987 gepubliceerd in een editie van Rudolf Rasch). Maar zijn naam leeft vooral voort in de impuls die hij gaf aan componisten van naam, zoals Henk Badings (die in 1955 een Preludium en Fuga voor het 31-toonsorgel componeerde, en in 1968 een microtonale Serenade voor twee violen) en Hans Kox. Hun composities zijn uitgegeven door Donemus/Muziek Centrum Nederland. Het werk van Fokker wordt voortgezet door de Stichting Huygens-Fokker in Amsterdam. In samenwerking met Diapason Press geeft de stichting bladmuziek uit in de reeks Corpus Microtonale. Zie: http://www.huygens-fokker.org

0 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z *

 

h
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer