Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

Suriname

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

kaseko
kawina
percussie
wereldmuziek

Uitgelicht

Geschiedenis

Voormalige Nederlandse kolonie in het noorden van Zuid-Amerika. Rond de onafhankelijkheid in 1975 kiezen veel Surinamers voor een relatief zeker bestaan in Nederland. Hun komst heeft een belangrijke invloed op de Nederlandse muziekcultuur.
Lees meer...

Bontjie Stars

Surinaamse Kaseko-groep die in 1979 een (carnavals)hit heeft met het nummer Ma-di-wo-do. Het liedje, gecomponeerd door Peter Snoei, refereert naar een agenda. Dankzij het succes van Ma-di-wo-do mag de groep meedoen in de André van Duin Revue. Lees meer...

Geschiedenis van Suriname

Voormalige Nederlandse kolonie in het noorden van Zuid-Amerika. Rond de onafhankelijkheid in 1975 kiezen veel Surinamers voor een relatief zeker bestaan in Nederland. Hun komst heeft een belangrijke invloed op de Nederlandse muziekcultuur.

De oorspronkelijke bewoners van Suriname zijn Indianen. Met de komst van de Europeanen in de 16e eeuw moeten zij plaatsmaken voor Afrikaanse slaven en contractarbeiders, Hindoestanen uit Brits-Indië, Javanen uit Nederlands-Indië en zwarte Afrikanen. Deze drie bevolkingsgroepen bepalen ook het beeld van de Surinaamse muziek. De Hindoestanen spelen aanvankelijk op authentieke Indiase instrumenten, die ze uit hun land met zich hebben meegenomen. Hun volksmuziek is die van de Kawali: sufimuziek. Jonge Hindoestanen imiteren nu met name de Bollywoodmuziek, zoals die nu in India zeer populair is. De Javanen bespelen het gamelanorkest, dat in vergelijking met die uit het thuisland, van beperkte omvang is. Opmerkelijk is daarbij dat het Surinaamse gamelan niet uit brons, maar uit ijzer is vervaardigd. De afstammelingen van de Afrikaanse slaven bespelen vrijwel enkel slaginstrumenten. Eén van de drumsoorten is de kawina, die gebruikt wordt bij de, inmiddels seculiere, kawinadansen. Een modernere dans is de kaseko, waarbij men naast percussie ook blaasinstrumenten vindt.

In Nederland wordt de kawina eind jaren negentig opgepikt onder jonge, hier geboren Surinamers. Vooralsnog komt dit niet verder dan de oefenruimte en wat spelen op Surinaamse feesten zoals het Kwakoe-zomerfestival, maar ook in Suriname zelf. Bands als Explosion, Spiet Faja, La Rouge en het daarvan afgesplitste La Caz brengen cd's uit, maar doorgaans enkel in eigen beheer en daarmee slechts zeer lokaal verkrijgbaar.

In 1975 wordt Suriname zelfstandig van Nederland. In de jaren daarvoor komt er echter een massale emigratie op gang. Velen verkiezen een relatief zeker bestaan in het koude Nederland boven een onzekere toekomst daar. Daarmee waait ook de Surinaamse volksmuziek over naar Nederland, zowel in zuivere vorm als in mengvorm. Bovendien brengen de Surinamers een warme belangstelling voor soul, funk en disco mee. Omdat de meeste immigranten zich vestigen in de Amsterdamse wijk De Bijlmer groeit dit uit tot het epicentrum van de Surinaamse muziek in Nederland.

Oscar Harris wordt geboren op in Suriname, maar komt op 20-jarige leeftijd naar Nederland om te studeren. In 1965 begint hij een zangcarrière in The Twinkle Stars, een vanuit Amsterdam opererende Surinaamse groep, waarin eerst Ruud Seedorf en later Billy Jones als tweede zanger actief is. Daarna gaat Harris solo met een mix van vrolijke, Caribisch' getinte meezingers en zwoele soulballads. In 1980 beleeft hij zijn internationale doorbraak, met de ook buiten Europa gigantische kraker Song For The Children. Ook Hugo Uiterloo komt naar Nederland. Onder de artiestennaam Lieve Hugo brengt hij in 1974 een gelijknamige elpee uit, die de introductie van de kaseko in Nederland betekent. Met het toenemen van de Surinaamse bevolking wordt Nederland als tourplek interessant voor Surinaamse acts. Na een bezoek van de band Cosmo Stars, blijven enkele leden hier hangen en vormen de Exmo Stars. Deze onder leiding van Carlo Jones staande groep fuseert kaseko met de sekete-muziek van de Saramakkaners, een bosnegerstam, en wordt erg populair. Met de jaren evolueert de kaseko. Naast de klassieke percussiebezetting worden er ook orgels, elektrische gitaren en keyboards op toegepast, en wordt het genre tevens onderdeel van cross-over. Zo pioniert de groep P.I Man & Memre Buku vanaf begin tachtig met een mix van Afro-Caribische muziek als reggae, kaseko, calypso, afrobeat, funk en jazz, en mengt Trafassi op humorvolle wijze Surinaams, Antilliaans en Nederlands repertoire met merengue, kaseko, salsa, zouk en calypso. Dankzij de hit Wasmasjien zal de band landelijk populair worden. De Afro-Caribische jazzband Fra Fra Sound baseert zich op diverse Surinaamse muziektradities, waaronder ook de kaseko. Fluitist Ronald Snijders schept op zijn album Bijlmerjazz een muzikaal portret van de Amsterdamse Bijlmermeer (waar veel Surinamers wonen) door kaseko te combineren met salsa, jazz, funk en rap. In pure vorm blijft het de kaseko muziek die vooral leeft onder het Surinaamse deel van de bevolking.

Oscar Harris Lieve Hugo Cosmo Stars Exmo Stars P.I Man & Memre Buku Trafassi Fra Fra Sound Ronald Snijders

 

j
 
k
 
n
 
v

VRS

 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer