Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

avant-garde

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

ambient
experimenteel
indie
industrial
lo-fi
post-rock
ultra

Uitgelicht

Unyx

Geschiedenis

Genrebenaming voor muziek waarin het experiment en de vernieuwing centraal staan. De term avant-garde komt van het Franse woord vanguard, wat de voorhoede duidt van een legereenheid. Avant-garde staat in de muziek dan ook voor die muzikanten die de muziek nieuwe grond laten betreden, het voorhoedegevecht verzorgen dat nodig is om de definitie van wat muziek is en wat niet, weer net even breder te trekken in het voordeel van het eerste.
Lees meer...

Unyx

Limburgse exponent van de big beat verweven met elementen uit oude electro en new wave. Lees meer...

Geschiedenis van Avant-Garde

Genrebenaming voor muziek waarin het experiment en de vernieuwing centraal staan. De term avant-garde komt van het Franse woord vanguard, wat de voorhoede duidt van een legereenheid. Avant-garde staat in de muziek dan ook voor die muzikanten die de muziek nieuwe grond laten betreden, het voorhoedegevecht verzorgen dat nodig is om de definitie van wat muziek is en wat niet, weer net even breder te trekken in het voordeel van het eerste.

Avant-gardisten staan aan de basis van nieuwe genres en subgenres, die jaren nadat zij die uitgevonden en gevormd hebben als gekende, gewaardeerde muziek te boek staan bij een groter publiek. De term avant-garde wordt voor het eerst in de muziek gebruikt vlak na de tweede wereldoorlog, al vond de muzikale innovatie die het aanduidde natuurlijk ook al daarvoor plaats. Was het toen met name in de traditie van de modern-klassieke klassieke muziek, waarin men met elektronische technieken, geprepareerde piano's en geluidstapes begon te experimenteren, na de jaren veertig was het in de jazz dat men zocht naar nieuwe akkoorden en ritmes en combinaties daarvan.

De popmuziek treedt aan in de jaren zestig, met de psychedelica. Amerikaanse beatbands en garagerockbands beginnen met hun muziek te experimenteren. De beatgroepen verlaten het idioom van het popliedje ('tekst, refrein, tekst, refrein') voor een meer vrije structuur en improvisatie. Hierbij worden doorgaans ook elementen uit de Indiase en Oosterse muziek en freestyle jazz geïncorporeerd. De garagegroepen houden juist vast aan de strakke liedjesvorm en dompelen het geluid van hun instrumenten onder in allerhande elektronische effecten. Het is ook in die tijd dat de jazz, wat van oudsher een geheel akoestisch vertolkt genre is, begint te experimenteren met elektrisch versterkt en vervormd geluid.

In het begin van de jaren zeventig komt de synthesizer op, wat niet alleen tot volstrekt ongehoorde nieuwe geluiden in de pop en rock leidt, maar ook nieuwe genres als ambient, new age en synthi tot gevolg heeft. Eind jaren zeventig begint men drumbreaks van jazzplaten te samplen die, versneld en enkele malen achter elkaar verplakt, het begin van de breakbeat zijn, waar weer genres als hiphop en jungle uit voortkomen. In diezelfde periode zijn er ook muzikanten die conventionele instrumenten opzij leggen ten faveure van boormachines, pneumatische hamers en stofzuigers. Met het gemeengoed worden van de computer in de jaren tachtig en de mogelijkheid daarmee geluiden op te nemen, te creëren en/of te bewerken, neemt de vernieuwing helemaal een hoge vlucht. Een akkoord dat op een basgitaar niet te spelen is, bijvoorbeeld, omdat de noten niet met één hand gegrepen kunnen worden, kunnen nu wel vertolkt worden via instrumentsimulatie op de computer. Maar ook volstrekt nieuwe geluiden en ritmes - jaren negentig - door muzieksoftware te manipuleren kunnen nu gecreëerd worden, met weer een genre als IDM tot gevolg.

Avant-garde duidt dus niet een specifiek muziekgenre aan, maar heeft door de jaren heen voor vele, ooit volstrekt vernieuwende soorten muziek gestaan. Sommige bands zijn echter van nature zo tegendraads, wijken zo van de norm af, dat ze als avant-garde of experimenteel aangeduid blijven worden. Voorbeelden hiervan zijn:
4 Walls; internationaal improvisatiekwartet met onder anderen Ex-bassist Luc. Speelt de eerste jaren onder de naam Roof.
Beequeen, Goem en Kapotte Muziek; bands rond Frans de Waard, waarin met contactmicrofoons verkregen geluiden van gevonden voorwerpen de hoofdrol hebben.
Dull Schicksal; band wiens muziek zich absoluut niet in een hokje laat vangen. Kernpunten zijn: jazz, new wave, geïmproviseerde muziek, hoempa, volksmuziek, klassiek en smartlappen, waarbij het zwaartepunt op de Europese (continentale) traditie ligt en niet op het Amerikaanse of Engelse rockidioom.
Edward Ka-Spel; zanger van het eveneens het experiment niet schuwende Legendary Pink Dots. Mengt krautrock, ambient, noise, musique concrète met geïmproviseerde muziek met wals.
Morzelpronk; instrumentaal extreem gitaarcollectief onder aanvoering van punkproducer en gitarist Dolf Planteijdt. Speelt de eerste jaren onder de naam Oorlogspad.
Palinckx; groep rond gitarist/componist Jacques Palinckx, kenmerkt zich door humor, muzikale citaten, flitsende optredens en eigenzinnige composities.
The Ex; groep die naast punk/noiserock evenzogoed geïmproviseerde muziek, blues, jazz, gitaarnoise en folk speelt. Door de eigenzinnige opstelling (bijvoorbeeld de houding tegenover platenmaatschappijen en het consequent hanteren van een lage (maximum)verkoopprijs) dwingt de band veel respect af.
De Fabriek; label en collectief dat minimale, industriële muziek maakt. In steeds wisselende bezettingen en op veel cassettes en albums zoeken de muzikanten naar nieuwe geluiden.
The Use Of Ashes; voortzetting van Mekanik Kommando, rond Peter van Vliet. De muziek is een combinatie van Krautrock, psychedelica en ambient.

The Ex 4Walls Frans de Waard Beequeen Kapotte Muziek Edward Ka-Spel Morzelpronk Palinckx The Use Of Ashes Legendary Pink Dots Het Oorlogspad De Fabriek

0 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z *

 

 

0
 
u
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer