Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

carnaval

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

amusementsmuziek
Antillen
cabaret
levenslied
Nederlandstalig
schlager
steelbands

Uitgelicht

Gebroeders Ko

Geschiedenis

Feest aan vooravond van de veertig dagen vasten in rooms-katholieke streken, gepaard gaande met eten en dansen op marsritmische, opzwepende liederen: de carnavalsmuziek.
Lees meer...

Gebroeders Ko

Gebroeders Ko bestaat uit de broers Ton en Gerard Koopmans, twee ex-bouwvakkers uit Raamsdonksveer, die zich toeleggen op door henzelf geschreven feestmuziek en hits scoren met zowel zomersingles als après-ski. Het duo wordt in 2004, 2005, 2007, 2008 en 2009 tijdens de Party Awards door het publiek verkozen tot Beste ... Lees meer...

Geschiedenis van Carnaval

Feest aan vooravond van de veertig dagen vasten in rooms-katholieke streken, gepaard gaande met eten en dansen op marsritmische, opzwepende liederen: de carnavalsmuziek.

Carnaval is een feest van Italiaanse oorsprong en vermoedelijk een historisch gegroeide kruising tussen een Romeins lentefeest en een Germaans offerfeest. Carnaval wordt uitbundig gevierd (o.a. met de intocht van Prins Carnaval) aan de vooravond van de veertig dagen vasten als boetedoening voor het paasfeest, zoals die in rooms-katholieke streken gebruikelijk zijn. In Europa betreft dat gebieden in Italië, Frankrijk Duitsland, België en Nederland (Brabant en Limburg). In Latijns-Amerika vooral Rio de Janeiro en de Caribische eilanden. Een van de meest kenmerkende elementen van het carnaval is het dragen van maskers en vermommingen. Dit maakt mensen onherkenbaar, zodat ze zich ongegeneerd te buiten kunnen gaan aan eten en feesten. Sinds de jaren vijftig van de 20ste eeuw wordt het carnaval een steeds commerciëler aangelegenheid. Een aantal carnavalvieringen vindt al niet eens meer plaats op de vooravond van de vasten.
Bij carnaval hoort uiteraard muziek. Feestelijke en opzwepende klanken, waarop het goed dansen en hossen is. In Latijns-Amerika zijn de muzieksoorten samba en salsa onlosmakelijk met het carnavalfeest verbonden. In Nederland kennen we na de tweede wereldoorlog het fenomeen carnavalslied. Een Nederlandstalig nummer met absurde, humoristisch bedoelde tekst, makkelijk meezingbaar en op een eenvoudige melodie met swingend marsritme (6/8ste of 3/4de). Zulke nummers worden ieder jaar speciaal voor het carnaval geschreven, en vlak voor het feest losbarst op de markt gebracht, in de hoop op hitsucces. Mocht een nummer aanslaan, gaat het de geschiedenis in als een carnavalskraker. Als er al succes is, dan is dat meestal lokaal; enkel daar waar het carnaval gevierd wordt. Carnavalsnummers zijn niet zelden in het dialect gezongen.

Carnavalsnummers worden geschreven door leden van de lokale carnavalsverenigingen en artiesten die zich (landelijk) bezighouden met Nederlandstalig repertoire (o.a. amusementsmuziek, het levenslied en de schlager) en amusement in het algemeen (tv, theater). Vanuit Maastricht zijn componist, arrangeur en muzikant Sjeng Kraft en zijn dochter Beppie Kraft zeer actief met carnavalsliedjes in het plaatselijke dialect. Cabaretlegende Toon Hermans scoorde in de jaren zestig enkele bescheiden hits, maar wist pas met een carnavalskraker, Mien Waar Is Mijn Feestneus (1968), de eerste plaats van de hitparade te behalen. Na enkele rock 'n roll-achtige platen in het begin van de jaren zestig, had Ria Valk naast een eigen tv-carrière midden jaren zeventig enkele grote carnavalshits: De Liefde Van De Man Gaat Door De Maag en Leo. De breed georiënteerde Amsterdamse comédienne Adèle Bloemendaal (tv, toneel, muziek) bracht in de jaren zeventig bijna jaarlijks een carnavalsingle uit, waarvan Wat Heb Je Gedaan, Daan? (1972) uit de pen vloeide van Heinz Polzer, die onder zijn artiestennaam Drs. P zelf O, Wat Leuk (1974) maakte. Beide nummers zijn een persiflage op de carnavalskraker. Veelzijdig entertainer André Van Duin (theater, film, toneel, muziek, radio) brengt vanaf de jaren zestig tot heden vele komisch bedoelde singles uit, waarvan enkelen het tot hoog in de hitparades brachten. Niet altijd per se carnavalsmuziek, maar op de carnavalsfeesten wel vaak een groot succes. Evergreens van Van Duins hand zijn o.a. Sambaballensamba (1975), Willempie (1975), 'k Heb Hele Grote Bloemkole (1979) en Er Staat een Paard in de Gang (1981). Pierre Kartner is de grootste entertainer als het op succes in de Nederlandse top 40 aankomt. Niet alleen schrijft hij overvloedig voor anderen, onder het pseudoniem Vader Abraham staat hij vanaf de jaren zeventig ook zelf in de schijnwerkers, gekenmerkt door zijn nette pak, bril, baard en bolhoed. Eerste carnavalsnummer: Vader Abraham Had Zeven Zonen (1971). Veel succes was ook weggelegd voor zijn idee om met de dan (1974) populaire politicus Boer Koekkoek een carnavalsplaat op te nemen, waarin Vader Abraham de tijdens het kabinet Den Uyl ontstane olieboycot aanklaagt: Den Uyl Is In Den Olie. Met de jaren is gebleken dat het scoren van een carnavalskraker een sterk in populariteit gedaalde artiest weer op de kaart kan zetten. Wel wordt het behalen van zo'n hitnotering steeds moeilijker. Vanaf de jaren tachtig draaien de Nederlandse radiostations het namelijk niet meer zo enthousiast als in vroeger tijden.

Toon Hermans Ria Valk Adèle Bloemendaal Drs. P André van Duin Vader Abraham Beppie Kraft Sjeng Kraft

De Twee Pinten is een duo dat zich volledig met carnavalsrepertoire bezighoudt. Geestelijk vader was Wim Kersten, die van 1969 tot 1974 één van De Twee Pinten vormt. De groep is nog steeds actief, maar de bekendste hits blijven Bij Ons Staat Op De Keukendeur en Geef Mij De Liefde En De Gein uit 1970. De in 1975 begonnen Deurzakkers worden door sommigen als de opvolgers van De Twee Pinten gezien. Dit duo (Clemens Van Bracht en Willem van Schijndel) leverde direct dé carnavalskraker van 1975 af, Zak Es Lekker Door; in samenwerking met de voetbalploeg FC Den Bosch. Een top-10-hit. Een ware evergreen blijkt Het Feest Kan Beginnen, Want Wij Zijn Binnen uit 1985. Het Is Hier Binnen Beter Dan Buiten is een sambanummer uit 1987. Een ander succes stamt uit 1995: in dat jaar ontdekte Deurzakker Van Schijndel ene Guus Meeuwis. Hij zal diens drukbezette manager worden. Maar ook trouw met de Deurzakkers die jaarlijkse carnavalssingle afleveren. Ook Arie Ribbens is een Brabander - typische carnavalstreek - die zich na een carrière als slagwerker op het carnavalswerk stortte. Bekende krakers ui de jaren tachtig zijn Brabantse Nachten Zijn Lang, Polonaise Hollandaise en Polonaise Achteruit. In het zuiden van het land is hij een zodanig begrip dat er zelfs een tulp naar hem is vernoemd. De Havenzangers, tot slot, komen uit Arnhem en Apeldoorn en zijn al sinds midden jaren '70 landelijk bekend met hun typisch Nederlandse feesten- en partijenmuziek. Per album gaan er gemiddeld 130.000 exemplaren over de toonbank. Hun evergreen: 's Nachts Na Tweeën (1983).

De Twee Pinten De Deurzakkers Arie Ribbens

 

f
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer