Pop / Rock Dance Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

drum 'n' bass

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

garage
hiphop
house

Uitgelicht

Cablejuice

Geschiedenis

Aanvankelijk jungle genoemd. Dansmuziek, gebaseerd op snel afgespeelde breakbeats, waarin vrijwel alleen drums en basgitaar te horen zijn.
Lees meer...

Cablejuice

Dance-project waarmee de Amsterdammer CJ Love zich richt op drum 'n' bass. Lees meer...

Geschiedenis van Drum 'N' Bass

Aanvankelijk jungle genoemd. Dansmuziek, gebaseerd op snel afgespeelde breakbeats, waarin vrijwel alleen drums en basgitaar te horen zijn.

Als genre komt jungle op rond 1994, als dj's gaan experimenteren met het versneld (rond de 170 beats per minute) afdraaien van breakbeats en hiphop-beats. Het nieuwe genre heet in eerste instantie jungle, maar wordt al snel drum 'n' bass genoemd. Hoewel Goldie en Roni Size wereldwijd bekendheid verwerven, blijft drum 'n' bass toch een vrijwel exclusieve Engelse aangelegenheid en bereikt het daarbuiten, ondanks enkele grote hits, nooit dezelfde status als bijvoorbeeld techno.

De eerste Nederlandse drum 'n' bass plaat staat op naam van technoproducer Dylan Hermelijn. Hij maakt als Blackjack in 1997 de ep Blackjack 1. Dan duurt het enige jaren, waarin alleen Nederlandse artiesten als de Beats op je fiets crew en Rude 66 incidenteel platen uitbrengen in Amerika. Op het Eindhovense Djax-X-Beats komen kort daarna 2 old skool jungle ep's en een cd uit van Bong Ra. Met de komst in 1998 van speciaalzaak Killa Cutz in Amsterdam van Sidney Derby alias dj Nubian worden er meteen twee labels opgericht, die ook Nederlands materiaal gaan uitbrengen: Acetate en Purified Audio. Ook de Rotterdamse specialist Triple Vision, verantwoordelijk voor de distributie van vrijwel alle drum 'n' bass in Nederland en eigendom van dj Dreazz, richt enkele labels op. Als dan ook gabberproducer Ruffneck en de Nijmeegse dj Esta eigen labels beginnen, is er eind jaren negentig zowaar sprake van een scene. Op initiatief van Dreazz ontstaat er zelfs een compilatie cd met alleen Nederlandse drum 'n' bass: Rollercoaster 1. Op het Fluff Girl Wax label verschijnen twee Dutch Breakz compilatie cd's met werk van nieuwe artiesten. Dj's Dreazz, Nubian, Chaos en El Dopa draaien veel of alleen drum 'n' bass sets in het hele land. Helaas kunnen de labels door de in zichzelf gekeerde Engelse scene weinig potten breken in het buitenland. Anno 2003 is de situatie voor sommigen iets rooskleuriger, maar staan veel Nederlandse labels op een laag pitje.

Rude 66 Bong-Ra DJ Ruffneck Dylan Hermelijn

In de afgelopen jaren is drum 'n' bass in Nederland uitgegroeid tot een volwassen dance genre. De scene heeft vele events, DJ's en MC's die in alle subgenres binnen drum 'n' bass actief zijn en producers die nationaal en internationaal veel erkenning krijgen en de hele wereld over touren. De voorheen meer in zichzelf gekeerde Engelse drum 'n' bass scene staat inmiddels open voor producers en labels van buitenaf en drum 'n' bass anno 2006 is een 'global' scene geworden. Namen als Black Sun Empire, Noisia, Limewax , Icicle & Switch, Hidden en Martyn zetten de Nederlandse drum 'n' bass internationaal op de kaart en evenementen als Major League, PRSPCT, Blackout en Red Zone trekken bezoekers vanuit het hele land en daarbuiten.
Het aantal Nederlandse drum'n bass labels is de afgelopen jaren gegroeid. Naast Citrus en Fokuz Recordings van het door Dreazz opgerichte Triple Vision, hebben labels als Avalanche, BSE Recordings enVision zich inmiddels ook bewezen. Al deze labels bieden mogelijkheden voor nieuw talent, naast releases van reeds bekendere (inter)nationale producers.
Jaarlijks worden in december de Nederlandse drum 'n' bass awards georganiseerd, waarbij de scene bijeenkomt. Hierbij gaat het niet alleen om de muziek, maar ook om een steeds groter wordende groep van promotors, grafisch ontwerpers, platenwinkels en labels die actief zijn in het verbeteren van de Nederlandse scene en met nieuwe initiatieven komen.

 

a
 
f
 
n
 
o
 
r
 
u
 
w
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer