Pop / Rock Dance Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

dub

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

instrumentaal
reggae
ska

Uitgelicht

Kyteman in 2012

Geschiedenis

Subgenre binnen de reggae, waarbij de ritmetracks worden voorzien van effecten met galm en echo. De achterliggende technieken spelen een grote rol in veel hedendaagse popmuziekstromingen.
Lees meer...

Kyteman

Kyteman is trompettist Colin Benders uit Utrecht-Overvecht. In 2009 baart hij in het clubcircuit en op festivals opzien met zijn hiphoporkest, wat onder meer resulteert in de Popprijs 2009. Lees meer...

Geschiedenis van Dub

Subgenre binnen de reggae, waarbij de ritmetracks worden voorzien van effecten met galm en echo. De achterliggende technieken spelen een grote rol in veel hedendaagse popmuziekstromingen.

Het maken van aparte dubmixen van tracks ontstaat eind jaren zestig op Jamaica en bereikt in de vroege jaren tachtig zijn hoogtepunt. Kenmerkend voor het eiland zijn de zogenaamde soundsystems, op een vrachtwagen verankerde geluidsinstallaties waarmee men vanaf de jaren vijftig feesten en partijen van muziek voorziet. Er is veel competitie tussen de eigenaren van deze rijdende discotheken. Populariteit bij het publiek moet blijvend verdiend worden en de concurrentie continu voorgebleven, wat een kwestie is van steeds de beste muziek hebben. Die muziek vervaardigt men - producer, DJ, zanger en mixer - geheel zelf, en zo ontstaat uit ska en rocksteady de reggae.

De naam dub is afkomstig van het Engelse dubbing, het opnieuw opnemen van een nummer. In dit geval: een instrumentale en vooral meer ritmegeoriënteerde versie op de b-kant van een zeven inch reggaesingle. Dat gebruik ontstaat eind jaren zestig als de DJ's ontdekken dat het publiek met graagte songteksten meezingt. Uit het zingen op instrumentale muziek vloeit al snel het toasten voort: het al improviserend herinterpreteren van de oorspronkelijke tekst. Dat brengt weer de behoefte aan muziek die van origine instrumentaal is, zodat de DJ's helemaal vrij zijn in hun woorden. Dub wordt vanaf dan, begin jaren zeventig, een heus genre met eigen platen. Voor de muziek wordt de reggae teruggebracht tot nagenoeg enkel het ritme ervan, waarbij studio-effecten als reverb en echo voor de klankkleur en variatie zorgen. De daarmee opgedane kennis in studiotechniek - hoe met minieme veranderingen maximale resultaten te boeken - zou vanaf de jaren tachtig dankbaar gebruikt worden door producers wereldwijd, in vrijwel elk muziekgenre. Van postpunk tot new wave, van industrial tot drum&bass en techno.

Veel traditionele muzieksoorten zijn ontstaan als soundtrack van eigen culturele gebruiken. Volksmuziek herbergt daarmee in origine de identiteit van een volk. In de laatste decennia van de twintigste eeuw worden echter veel traditionele muzieksoorten losgekoppeld van hun afkomst en betekenis, door westerse muzikanten die er puur de speltechnische aspecten en kenmerken van willen gebruiken. Met de reggae en dub gebeurt niet anders, wat de uit Londen overgewaaide rasta Bredda Neil in 1990 zijn King Shiloh Sound System doet oprichten. Eén van de doelstellingen: de kwaliteit van een reggaefeest weer laten afhangen van eigengemaakte producten, niet van covers van grootheden of simpelweg andermans plaatjes draaien. In de jaren negentig staat Neil niet alleen met zijn groep in het voorprogramma van geroemde reggaeartiesten, maar start ook een eigen label (voor nationaal en internationaal talent), geeft een tijd een reggaetijdschrift uit, en verzorgt daarnaast een reggaeradioshow. In '99 debuteert hij zelf met zijn band op cd, Timemachine 2000, en start onder de naam DubClubY2K een succesvol soundsystem-event in de Amsterdamse popzaal Paradiso. De oorspronkelijke Canadees, multi-instrumentalist Ryan Moore brengt onder de naam Twilight Circus (Dub Sound System) traditionele, dus op ritmische drums en loodzware bassen gebaseerde dub uit, en is daarmee wereldwijd succesvol.

King Shiloh Sound System Twilight Circus Dub Sound System

 

c
 
g
 
m
 
p
 
w
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer