Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

easy listening

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

amusementsmuziek
easy tune
instrumentaal
lounge

Uitgelicht

Cor Bakker

Geschiedenis

Orkestmuziek die niet meer pretendeert te zijn dan achtergrondmuziek. De easy listening uit de jaren veertig, vijftig en zestig beleeft in de jaren negentig onder de noemers easy tune en lounge een herwaardering.
Lees meer...

Cor Bakker

Cor Bakker is aan het eind van de jaren negentig één van Nederlands populairste pianisten. Hij maakt naam als begeleider van Paul de Leeuw en boekt vervolgens ook solo succes. Lees meer...

Geschiedenis van Easy Listening

Orkestmuziek die niet meer pretendeert te zijn dan achtergrondmuziek. De easy listening uit de jaren veertig, vijftig en zestig beleeft in de jaren negentig onder de noemers easy tune en lounge een herwaardering.

Easy Listening ontstaat in de jaren veertig van de 20ste eeuw en heeft de functie van achtergrondmuziek. Deze orkestmuziek is rustgevend, instrumentaal en verstoken van enig element dat de aandacht zou kunnen trekken. Door deze decoratieve functie krijgt easy listening al snel de naam van wegwerpgenre. Toch liggen aan deze muziek vaak wel degelijk uitgekiende arrangementen en doordachte, fraai melodieuze composities ten grondslag.

In de jaren vijftig ontwikkelt zich het subgenre Space Age Pop, easy listening waarin futuristische elementen als stereo- en andere geluidseffecten worden verwerkt, naast elektronische instrumenten als de theramin. Tegelijkertijd ontstaat de zogenaamde Exotica, easy listening die juist elementen van traditionele niet-westerse muziek incorporeert. Orkesten gebruiken hiervoor enkele uitheemse percussie-instrumenten en snaarinstrumenten. De gespeelde thema's zijn verre van authentiek en vooral gebaseerd op de stereotypering die er in die tijd van andere culturen bestaat. Het oog valt daarbij met name op Hawaï, de Cariben, Latijns-Amerika, Brazilië en Afrika. Lounge staat voor die tak van de easy listening die zich baseert op de swing- en bigbands, maar - net zoals de exotica - het tempo en de onstuimigheid van zijn invloeden wel flink terugschroeft. In de jaren zestig en zeventig zijn de Duitsers Bert Kampfaert en James Last de belangrijkste producenten van licht verteerbare achtergrondmuziek.

In Nederland is easy listening nooit zo'n industrie geworden als in Duitsland en de Verenigde Staten. De wereldwijd gespeelde tango's van Malando uit de jaren vijftig - nog altijd vertolkt door het orkest van zijn zoon Danny Malando - kunnen echter gezien worden als een voorloper van de Exotica. In de jaren zeventig is Rogier van Otterloo in Nederland de onbetwiste nummer één als orkestleider. Zijn soundtracks voor films als Turks Fruit en Help De Dokter Verzuipt klinken in talloze Hollandse huisgezinnen als achtergrondmuziek voor bij de visite. Hetzelfde geldt voor het mede door hem vormgegeven soloalbum Introspection van Thijs van Leer, met bekende klassieke melodieën in een eigentijds jasje. In de jaren tachtig is de Doetinchemse pianist en radio/televisiepresentator Jan Rietman de bekendste producent van easy listening platen. Een soortgelijke carrière heeft zijn opvolger. Pianist Cor Bakker maakt in de periode 1993-1996 naam als begeleider van de talkshow Laat De Leeuw, van Paul de Leeuw. Hij werkt sindsdien zeer succesvol aan een solocarrière als opname- en theaterartiest, alsmede als radiopresentator en televisiemaker.

Rogier van Otterloo Thijs van Leer Cor Bakker Malando Jan Rietman

In de jaren negentig beleeft de authentieke easy listening uit de jaren veertig, vijftig en zestig onder de naam easy tune een korte periode een herwaardering. Nederlandse acts zijn The Easy Aloha's, Arling & Cameron en Eddy de Clerq. Ook de lounge word, nu gekoppeld aan lome elektronische beats, in die tijd weer populair.

 

e
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer