Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

fusion

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

instrumentaal
jazz
jazzrock
progressieve rock
symfonische rock

Uitgelicht

Bayuba Cante

Geschiedenis

Eind jaren zestig, begin jaren zeventig ontstane vorm van jazz waarin rockelementen worden geïncorporeerd. Fusion kan daarnaast elementen bevatten uit de funk en de wereldmuziek.
Lees meer...

Bayuba Cante

Door percussionist Sjahin During opgerichte, van origine Amsterdamse band, die een fusie brengt van Afro-Cubaanse ritmes, Yoruba-liederen, en elementen en invloeden uit India, Afrika, Brazilië en Spanje. Lees meer...

Geschiedenis van Fusion

Eind jaren zestig, begin jaren zeventig ontstane vorm van jazz waarin rockelementen worden geïncorporeerd. Fusion kan daarnaast elementen bevatten uit de funk en de wereldmuziek.

Jazz is van origine een genre dat enkel op akoestische instrumenten wordt gespeeld. Enkele musici die daarop raken uitgekeken, richten eind jaren zestig hun blik op het elektrische geluid en de daarbij behorende geluidseffecten van de rockmuziek. Rockmuzikanten zijn op dat moment net bezig het idioom van het popliedje te verlaten, en onderzoeken daarvoor onder andere de jazz. Uit een ontmoeting van beide stijlen komen twee genres voort: fusion en jazzrock. De precieze scheidslijn daartussen is moeilijk te trekken. Globaal kan gesteld dat fusion in essentie jazz is met een sterke rockinvloed, waar jazzrock in beginsel juist rock is met invloeden uit de jazz. Fusion wordt weleens verward met cross-over. Cross-over is echter een mengvorm van twee verschillende muziekstijlen uit ongeacht welk genre. (In Nederland staat cross-over ook voor een menging van metal met funk en rap.) Fusion is puur een ontmoeting tussen het genre jazz en het genre rock. Fusion kan daarnaast wel elementen bevatten uit de funk en de wereldmuziek. Met de jaren lijkt de term fusion ook gehanteerd te worden voor hitparadegevoelige popmuziek die elementen uit de jazz bevat.

Autodidact pianist Jasper Van 't Hof legt eind zestig grote interesse aan de dag voor (free)jazz en de zich steeds uitbreidende mogelijkheden van elektrische piano en keyboards. Hij treedt op tijdens het Loosdrechtse Jazz Concours. Daar komt hij in contact met Pierre Courbois, met wie hij Association P.C. formeert. Met drie albums (periode 1970-1972) maakt de groep internationaal naam, waarna Van 't Hof deze verlaat. Met saxofonist Charlie Mariano richt hij vervolgens de groep Pork Pie op, waar ook gitarist Philip Catherine zich bij aansluit, en brengt daarmee twee platen uit. Met Catherine richt Van 't Hof Pili Pili op. In de periode 1976-77 speelt en tourt Van 't Hof intensief met internationale grootheden en komt zo ook in contact met Jan Akkerman, met wie hij in 1978 samenwerkt aan diens Live In Montreux. In de jaren tachtig is Van 't Hof met name in het buitenland te vinden (solo dan wel met een trio of kwartet), aangezien hij zich in eigen land miskend weet. Hij werkt daarbij o.a. met de Afrikaanse zangeres Angelique Kidjo. Tweede helft jaren tachtig werkt hij samen met Cesar Zuiderwijk en Julya Lo'ko, wat tot het verschijnen van de plaat Labyrinth leidt en een eenmalige voorstelling met het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ook in de jaren negentig is hij bij duizend-en-één projecten betrokken. Van 't Hof kan als pionier gezien worden, want in Nederland komt fusion (in tegenstelling tot de jazzrock) pas na de jaren zeventig van de grond. Een beweging die dan voornamelijk in gang wordt gezet door mensen die van het conservatorium afkomen.

Jasper van 't Hof Jan Akkerman Julya Lo'ko

Bernard Oattes (1954) begeeft zich in het schemergebied tussen lichte jazz en fusion in de stijl van Bobby Caldwell en Matt Bianco. Hij werkt veelvuldig samen met jazzgitaristen Peter White en Bert Meulendijk. In 1981 schrijft en produceert hij samen met Rob van Schaik de hit Desire voor Future World Orchestra. In 1984 bereikt de single Say Yeah in zowel Nederland als Engeland de dancecharts. Oattes is in de jaren negentig solo actief. Hij maakt drie popjazz albums voor de Amerikaanse markt die qua stijl worden vergeleken met Steely Dan en Michael Franks. In 2000 co-produceert hij vijf tracks op het album Passport van Eddy De Clercq. Samen met De Clercq vormt hij ook het New Bossa project Bahia Patrol.

Bernard Oattes Eddy De Clercq

Future Shock is de eerste Nederlandse jazzband die gebruik maakt van funk- en rockritmes en dito instrumentarium. Future Shock, opgericht in 1985, gaat uit van uitgewerkte arrangementen voor een 4-mans blazerssectie, met ruimte voor improvisatie. Er worden uitsluitend eigen composities gespeeld van de hand van oprichter en bandleider Maarten van Norden en van gitarist Jan Kuiper. Al bij het debuut uit 1986 gaat de groep door voor 'de Nederlandse jazzrocksensatie' en naast diverse optredens in Nederlandse jazzclubs treedt de groep ook op tijdens het North Sea Jazzfestival, waar het tot diens uiteenvallen in 1998 geregeld mag terugkeren.

Future Shock

In 1993 formeert Jeroen Ellferich de Ellferich Four uit medestudenten aan het Rotterdams Conservatorium. De groep neemt in 1996 eigen beheer de cd Electricity op en laat deze distribueren door het Arnhemse A-Records. Het debuut, dat vol staat met toegankelijke composities waarin op ingenieuze wijze invloeden uit jazz, folk, pop, rock en zelfs latin zijn verwerkt, wordt vrijwel overal lovend ontvangen. Een jaar later brengt de groep zijn tweede album uit: Curiosity. In 2000 wordt de naam veranderd in Funkajazzity. De muziek is dan een mengsel van funk, jazz en hiphop.

Funkajazzity

Drumster Eveline Carels studeert in 1987 aan het Rotterdams conservatorium en komt in 1990 in Candy Dulfers live-band terecht. Na veel sessiewerk, het geven van drumlessen en workshops en deel uit te hebben gemaakt van Lois Lane (1992-1994), richt ze samen met enkele gerenommeerde jonge jazzmuzikanten (ondermeer uit Nueva Manteca) Eveline & The Groove Movement op. Op het titelloze eerste album mixt de groep jazz en pop. Tijdens de live-optredens die volgen op de album-release doet gastrapper The Kay LC mee.

Eveline & The Groove Movement Candy Dulfer Loïs Lane

 

a
 
h
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer