Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

gabber

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

house
techno

Uitgelicht

Charly Lownoise & Mental Theo

Geschiedenis

Ook wel hardcore genoemd. In Nederland en België ontwikkelde keiharde en snelle (170 tot 180 beats per minute, met uitschieters boven de 200 bpm) variant op techno, die qua populariteit halverwege de jaren negentig zijn hoogtepunt bereikt.
Lees meer...

Charly Lownoise & Mental Theo

Duo dat in Europa en Australië in de tweede helft van de jaren negentig veel succes heeft met hun happy hardcore. Wereldwijd verkopen ze meer dan twee miljoen van hun singles en albums. Lees meer...

Geschiedenis van Gabber

Ook wel hardcore genoemd. In Nederland en België ontwikkelde keiharde en snelle (170 tot 180 beats per minute, met uitschieters boven de 200 bpm) variant op techno, die qua populariteit halverwege de jaren negentig zijn hoogtepunt bereikt.

In Nederland wordt de blauwdruk van gabber getekend in Rotterdam. In discotheek Parkzicht draait dj Rob begin jaren negentig wekelijks de hardste nieuwe technoplaten. Nederlandse releases als Dominator van Human Resource en Quadrophonia van Quadrophonia vallen op omdat ze in rap tempo sneller worden en steeds meer vervormd klinken. Al snel is er sprake van een zelfstandig genre, dat 'gabber' wordt genoemd omdat de vaste bezoekers van de feesten elkaar zo noemen. In Vlaanderen spreekt men liever van hardcore. Gabber in zijn extreemste vorm haalt de hitparade met Poing van de Rotterdam Termination Source.

Human Resource Rotterdam Termination Source Dj Rob

De pers duikt meteen boven op het nieuwe fenomeen en al snel wordt een link gelegd tussen de veelal kale gabbers en racisme. Vanaf dat moment laat de sensatiepers hardcore niet meer met rust. Voor het succes van de muziek maakt het niet uit. Midden jaren negentig groeit gabber uit tot een wereldwijd fenomeen, met in Nederland ID&T en Mid-Town als grote aanjagers. De eerste scoort met het Thunderdome concept en producer/dj's als Dano, terwijl Bij Mid-Town de Terror-sound wordt ontwikkeld: nog harder en met veel horrorelementen. De cd's verkopen met honderdduizenden tegelijk, sporthallen worden gevuld en gabber lijkt een heuse lifestyle geworden. Het is de happy hardcore die de scene uiteindelijk opbreekt. Oudgedienden als Paul Elstak, Charly Lownoise & Mental Theo en Flamman & Abraxas gooien voor een groot deel van het publiek hun credibility te grabbel door het uitbrengen van gemakkelijk in het gehoor liggende poppy happy hardcore liedjes, die allemaal hoog in de charts eindigen. Met de komst van parodieën als Hakkuhbar, een project van Bob Fosko, en Gabber Piet haakt de harde kern af en stort de hardcoremarkt binnen enkele maanden volledig in. ID&T en Mid-Town gaan over op hardhouse en trance, evenals een groot deel van het publiek. Het zijn independents als Rige die de hardcore rond de eeuwwisseling levend houden. In 2002 gloort er een opleving van de hardcore, als ID&T tien jaar Thunderdome viert met een nieuw feest en een dvd.

Paul Elstak Charly Lownoise & Mental Theo Flamman & Abraxas Hakkûhbar Dj Dano Gabber Piet

Eind 2004 komt jump in Nederland langzaam op onder de naam jumpstyle, verwijzend naar het genre hardstyle. Jump ontstaat uit gabber, jungle en hardcore. De bijbehorende choreografie ontwikkelt zich van een variant op hakken, via (rond)springen tot het zogenaamde skiën. In de zomer van 2005 wordt jump een ware rage in Nederland en is de dansstijl zelfs een item in het NOS-journaal. Een van de bekendste jumpacts is Jeckell & Hyde.

 

a
 
n
 
w
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer