Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

house

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

acid house
ambient
big beat
club
dance
disco
DJ
downtempo
drum 'n' bass
easy tune
electro
Eurohouse
gabber
garage
hardhouse
hardstyle
IDM
instrumentaal
Italo
jazzdance
lounge
progressive
psychedelica
techno
trance

Uitgelicht

Persfoto Elder Sousa

Geschiedenis

Elektronische dansmuziek die halverwege de jaren tachtig ontstaat in Chicago en Detroit als opvolger van de disco. Het genre kenmerkt zich door een doorlopend doorgaande bassdrum ('four to the floor'). Na het ontstaan van allerlei substijlen staat house vanaf midden jaren negentig voor wat soulvollere dansmuziek, in tegenstelling tot de hardere techno.
Lees meer...

Elder Sousa

Elder Sousa (Rotterdam, 1981) is een gitarist die in meerdere projecten meespeelt. Zijn grootste invloeden zijn Jimi Hendrix, Curtis Mayfield, Larry Coryell, John McLaughlin, Miles Davis, Mick Taylor en John Frusciante. Daarnaast treedt Elder ook op als dj met als stijlen brazil, disco en deephouse. Lees meer...

Geschiedenis van House

Elektronische dansmuziek die halverwege de jaren tachtig ontstaat in Chicago en Detroit als opvolger van de disco. Het genre kenmerkt zich door een doorlopend doorgaande bassdrum ('four to the floor'). Na het ontstaan van allerlei substijlen staat house vanaf midden jaren negentig voor wat soulvollere dansmuziek, in tegenstelling tot de hardere techno.

Halverwege de jaren zestig maakt de elektronische muziek een grote sprong voorwaarts met de introductie van de synthesizer van de Amerikaan Robert Moog. Het gebruik van elektronische instrumenten roept binnen de rockwereld echter vooral weerstand op. Zo vermeldt Queen op haar album A Night At The Opera trots dat ze bij de vervaardiging géén synthesizers heeft gebruikt en in de Amerikaanse studio's is het instrument lange tijd taboe. West-Europa, waar de rock 'n' roll-cultuur veel minder diep geworteld is, staat wel open voor de nieuwe techniek. Baanbrekend is de discohit I Feel Love van Donna Summer. Deze volledig elektronische productie van de Italiaan Giorgio Morodor is in 1977 dé danshit van dat jaar en zal later de blauwdruk blijken te zijn van de house. Begin jaren tachtig volgen de technologische ontwikkelingen elkaar in rap tempo op. De drumcomputer maakt het mogelijk om in combinatie met een synthesizer een volledig elektronische, metronoomstrakke productie te maken. De computertaal MIDI laat keyboards met elkaar communiceren zodat ze programmeerbaar worden en synchroon te bespelen zijn. De sampler maakt het mogelijk nieuwe muziek te creëren uit stukjes geluid van andere platen. Het wordt mogelijk platen op te nemen in de huiskamer, zonder dat je zelf hoeft te kunnen spelen. En omdat de nieuwe techniek snel goedkoper wordt, gaan mensen ook steeds meer thuis platen maken.

In de Verenigde Staten zijn het in eerste instantie vooral diskjockeys die met de mogelijkheden van de elektronica aan de slag gaan. Ze rekken discosingles van drie minuten op tot dancetracks op twelve inch formaat (acht minuten), door passages te herhalen en zelf extra drumbeats en synthesizerlijntjes toe te voegen. De muziek die zo ontstaat noemt men in Chicago house: naar een oud woord voor 'zaal' en de discotheek The Warehouse. In Detroit gebruikt men de term techno, verwijzend naar de metronoomstrakke ritmes van de drumcomputer. In New York noemt men het garage, naar de ruimte waar de feesten worden gegeven.

Nederland wordt op het zelf maken van remixen geattendeerd door radiodeejay Ferry Maat. In zijn Soul Show (TROS) laat hij iedere week enkele thuismixen van luisteraars horen. Eén van hen is Ben Liebrand uit Nijmegen. In 1982 wordt hij gevraagd een remix te maken van She's So Devine van The Limit, één van de projecten van toetsenist Bernard Oattes. Het plaatje belandt in de Amerikaanse dance charts en betekent het begin van een succesvolle carrière als remixer. Liebrand tekent onder andere voor hits van Forrest, Hot Chocolate en Phil Collins. Zijn grootste successen zijn de Holiday Rap van MC Miker G & DJ Sven, waarvoor hij de muziek levert, en de albumserie Dance Classics, waarop hij discohits uit de jaren zeventig subtiel van een extra stevige beat voorziet.

Ben Liebrand Bernard Oattes MC Miker G and DJ Sven

Diskjockey Peter Slaghuis van de Rotterdamse discotheek Bluetiek-In, gevestigd in het huidige pand van de Baya Beach Club, pikt de Amerikaanse house al snel op. Paul Elstak, in die jaren bevriend met Slaghuis: "Peter draaide in 1984 al die dingen die nu legendarisch zijn. Maar hij was er te vroeg mee. Als Slaghuis achter de draaitafel stond, was binnen de kortste keren de dansvloer leeg. Mensen wilden toen gewoon nog platte disco horen." Slaghuis zit echter niet bij de pakken neer. Hij brengt een reeks lp's op de markt met breaks en beats die diskjockeys kunnen gebruiken voor hun remixen. Als zanger van de Videokids scoort hij met het grappige Woodpeckers From Space een internationale hit en tal van artiesten (o.a. Madonna, Mel & Kim, Michael Zager Band) schakelen hem in als remixer. "Peter was waanzinnig vooruitstrevend. Hij was één van de eersten die samples gebruikte en met de Wise Guys was hij de eerste die er een volledig album mee maakte. Zijn remixen waren ook waanzinnig populair bij de Disco Mix Club (DMC), wat op dat moment hèt platform was voor de dj's in de dansmuziek. Slaghuis werd door iedereen erkend als de nummer één." In het voorjaar van 1988 dringen de eerste houseplaten door tot de Nederlandse hitparade: Pump Up The Volume van M.A.R.R.S. en Docterin' The House van Coldcut. Peter Slaghuis scoort in november van dat jaar onder de naam Hithouse de eerste Nederlandse househit, Jack To The Sound Of The Underground. Het nummer wordt in heel Europa een hit en haalt de Britse top twintig. De status van Slaghuis laat zich afmeten aan de namen waarvoor hij in die jaren remixen maakt: Gloria Gaynor, Kylie Minogue, The Pet Shop Boys, Bomb The Bass en Technotronic. In 1991 komt Peter Slaghuis echter bij een auto-ongeluk om het leven.

Peter Slaghuis De Videokids

In Amsterdam is het Eddy de Clerq die met de discotheek Roxy de weg bereidt en ook als producer betrokken is bij tracks als House of Venus' Dish & Tell. Quazar, Orlando Voorn, Fierce Ruling Diva en D-Shake scoren internationaal vette hits. Hierna splitst het genre zich snel op in subgenres, die apart worden behandeld. Vanaf halverwege jaren negentig wordt de soulvolle house-variant beoefend door dj/producers als Roog en Patrick Prins.

Eddy De Clercq Quazar Orlando Voorn Fierce Ruling Diva Aad de Mooy DJ Roog

 

w
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer