Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

new age

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

ambient
experimenteel
instrumentaal
muzak
synthi

Uitgelicht

Chris Hinze  bij het tv-programma Rendez-vous met Marcel in 1969 (bron: fotocollectie Beeld en Geluid)

Geschiedenis

New age is een manier van leven in de westerse samenleving, gebaseerd op elementen van diverse tradities uit niet-westerse culturen. Muziek die deze principes in zich draagt en uitdraagt heet ook new age. New age is doorgaans elektronisch, instrumentaal en meditatief, en wordt geacht een helende werking te hebben.
Lees meer...

Chris Hinze

Een van Nederlands meest veelzijdige en succesvolle muzikanten, actief in de jazz, pop, reggae en new age. Staat erom bekend zijn eigen, onafhankelijke koers te varen. Lees meer...

Geschiedenis van New Age

New age is een manier van leven in de westerse samenleving, gebaseerd op elementen van diverse tradities uit niet-westerse culturen. Muziek die deze principes in zich draagt en uitdraagt heet ook new age. New age is doorgaans elektronisch, instrumentaal en meditatief, en wordt geacht een helende werking te hebben.

New Age ontstaat in de jaren zestig van de 20ste eeuw en komt voort uit onvrede over het hoe en in welke richting de westerse wereld zich op dat moment ontwikkelt. New Age kijkt naar de geschiedenis, de wetenschap, de religie en het occulte, om daar de elementen uit te pikken die een nieuwe, andere manier van leven tot gevolg kunnen hebben, leidend tot een betere wereld, de 'new age'. New age is spiritueel van karakter. Het heelal, de planeten, alles wat daar op leeft, het is allemaal met elkaar verbonden en daarmee van invloed op elkaar. Niets gebeurt per toeval, alles heeft een betekenis, verandert iets. De overtuigingen volgens welke iemand die de new age aanhangt de wereld ziet, staan doorgaans geheel of gedeeltelijk haaks op hoe religieuze en/of wetenschappelijke boeken de werkelijkheid zien. Die overtuigingen kunnen daarbij voor een groot deel persoonlijk zijn, wat inhoudt dat ze afwijken van die van een andere aanhanger van de new age.

Sommige aanhangers van de new age zijn de muziek ingegaan. New age muziek is doorgaans elektronisch (synthesizers), meditatief en instrumentaal, al kunnen er wel stemmen in voorkomen, meestal met hoge en lange uithalen. De muziek komt min of meer gelijktijdig op met de ambient, en heeft daarmee ook sterke overeenkomsten. Alleen ontbreekt bij ambient het idee van de new age, de visie van een betere toekomst, een wereld vol schoonheid en goedheid. Een visie die niet alleen in de songtitels en hoesontwerpen naar voren komt, maar ook in de muziek zelf, dat de naam heeft therapeutisch te zijn en een helende werking uit te oefenen op geest en lichaam. Het genre is niet al te stijlvast: het kan ook harpmuziek of akoestische gitaarmuziek betreffen. Algemeen kenmerk is dat de muziek harmonieus is en een diepe rust uitstraalt.

De bekendste vertegenwoordiger van de new age muziek is in Nederland Ad Visser. Visser genoot aanvankelijk vooral nationale bekendheid door het presenteren van het legendarische muziekprogramma AVRO's Toppop. Na al jaren actief te zijn als multimedia performer en synthesizerartiest, verschijnt in 1994 zijn album Ad Visser's Brainsessions, vol muziek die rechtstreeks de hersenactiviteit beïnvloedt en de bewustzijnsstaat van de luisteraar verandert in de zogenaamde Alpha-staat. Hierdoor ontstaat diepe ontspanning en geestelijke helderheid. In 1997 verschijnt Ad Visser's Brainsessions II. In 1998 ontwikkelt Visser in samenwerking met de universiteiten van Leiden en Utrecht Brainsessions For Studypower, een nieuwe vorm van Brainsessions die kennis opnemen en leren versnelt. Aansluitend hierop komt de cd Ad Visser's Brainsessions: The Special Session. Ad Visser's Kamasutra Experience verschijnt ook, een cd met muziek en methode die het seksleven van de luisteraar/beoefenaar kan verdiepen. Ook dit album beïnvloedt rechtstreeks de hersenactiviteit van de luisteraar. In 2002 is The Inner Journey een cd-box met zestien cd's die een introductie vormen tot belangrijke delen van de Oosterse filosofie en westerse spiritualiteit.

Ad Visser

Ook Chris Hinze heeft er al een carrière opzitten (o.a. als pianist en fluitist in de lichte klassiek en de jazz) als hij zich in 1982 toelegt op de new age. Hij reist door Bhutan, Thailand, China, Japan en Tibet. Vooral het laatste gebied lijkt op hem een diepe indruk te hebben gemaakt. De ambient die hij in 1994 produceert bevat naast geluiden van de markt in Lhasa en volkszang vooral traditionele Tibetaanse religieuze muziek. Nog steeds in Tibetaanse sferen, koopt Hinze in 1996 speeches die door de 14e Dalai Lama zijn gehouden in Noorwegen. Hij samplet ze in zijn muziek. In november bezoekt Hinze de Dalai Lama om hem deze muziek te overhandigen. Die reis vindt weerklank in de cd's Tibet Impressions I en II (1997), twee cd's waarop bijna alle hoge lama's (Tibetaanse Gyuto monniken) vertegenwoordigd zijn, en die gedomineerd worden door religieuze Tibetaanse muziek. De lama's zijn ook bij zijn live uitvoeringen aanwezig met hun boventoonzang. Zen & The Art Of Dance & Meditation (1998) laat onder meer gezang horen uit zenkloosters in Japan.

Chris Hinze

Coen Bais heeft al de nodige ervaring in de muziekwereld (o.a. studiowerkzaamheden en A&R-manager) voordat hij in 1988 als toetsenist zelf aan het creëren slaat. De cd die het jaar daarop verschijnt wordt direct in de armen gesloten door de Nederlandse New Age beweging. Verdeeld zijn de kritieken echter over opvolger Across the Mountains of the Moon (1991), omdat Bais het strakke idioom van de new age verlaat door ook jazzsaxofoon en percussie te laten horen. Na nog twee cd's haalt Bais in 1996 de kranten met een nieuw fenomeen: het ligconcert. Hij speelt in het Concertgebouw, alwaar alle stoelen zijn vervangen voor matrasjes. Het publiek ligt ter gelegenheid van het tweejarig bestaan van New Age centrum Oibibio te genieten van het concert. De kritieken zijn verre van mals, maar het publiek is erg enthousiast. In september brengt Bais het ligconcert op cd uit. Het ligconcert blijkt een kip met gouden eieren. De komende jaren zullen in heel het land de mensen voor Bais op de matras gaan. In 1999 verzorgt Bais tijdens de in Nederland bijna volledige zonsverduistering van 11 augustus, in de tuin van het ruimtevaartcentrum Estec in Noordwijk, een bijpassende soundtrack.

Coen Bais

Ron Boots mag zich de meest productieve naam van de new age in Nederland noemen. Hij vertolkt sinds 1985 zijn composities voor en op de synthesizer, en zal tot 1990 voornamelijk met het uitgeven van cassettes actief zijn. Zijn eerste cd Dreamscape is een verzameling nummers van die cassettes. Backgrounds (1994) is dat ook, maar dan van tracks die geïnspireerd zijn door de boeken van Tolkien en Stephen King. Volgende cd's bevatten ritmische ambient, maar ook - Detachment Of Wordly Affairs (1994) - rustige en intieme soundscapes en natuurlijke geluiden. Ook de jaren daarop blijft Boots de ene na de andere, al dan niet gelimiteerde cd uitbrengen met elektronische muziek, waarvoor hij niet dikwijls samenwerkt met uiteenlopende muzikanten als Ralf Knappe-Heinbockel, Kees Aertsen, Eric en Harold van der Heijden, Volker Rapp, Kees en Harold Teunissen en Ian Boddy. In april 1998 ontvangt hij een Duitse onderscheiding voor zijn bijdrage aan de elektronische muziek.

Ron Boots

0 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z *

 

p
 
r
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer