Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

noise

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

alternative
garagerock
indie
industrial
lo-fi
minimal music
post-rock
punk

Uitgelicht

Gore

Geschiedenis

Van origine eind jaren zeventig uit de punk voortgekomen stroming die trommelvliessplijtende geluidscollages brengt, geïmproviseerd op en met alles wat maar geluid maakt. De meer op gitaargebaseerde denkbeelden daarvan leveren, gekoppeld aan 'het liedje' en de principes van de minimale muziek, begin jaren tachtig de noiserock op.
Lees meer...

Gore

Luidruchtig driemanschap uit Venlo, uniek in haar soort. Probeert met instrumentale, op speedmetal geënte horror-muziek, gedreven door monotone, loodzware bas- en drumpartijen, het grimmige karakter van haar verpauperde woonplaats op kunstzinnige wijze vorm te geven. Wordt aanvankelijk door de progressieve pers goed ontvangen, maar na enkele platen is het nieuwtje ... Lees meer...

Belangrijke acts

Gone Bald
Gore
Kleg

Belangrijke albums

Wrede van Gore
Zing van Kleg

Geschiedenis van Noise

Van origine eind jaren zeventig uit de punk voortgekomen stroming die trommelvliessplijtende geluidscollages brengt, geïmproviseerd op en met alles wat maar geluid maakt. De meer op gitaargebaseerde denkbeelden daarvan leveren, gekoppeld aan 'het liedje' en de principes van de minimale muziek, begin jaren tachtig de noiserock op.

Met de term Noise wordt doorgaans een bepaalde vorm van dissonante gitaarrock bedoeld, eigenlijke naam: noiserock. Noise zelf staat oorspronkelijk voor een eind jaren zeventig in Engeland uit de punk voortgekomen stroming van avant-gardisten die geïmproviseerde geluidscollages - gecreëerd door onconventioneel gebruik van conventionele muziekinstrumenten, maar ook van stofzuigers, platenspelers, boormachines, e.d. - extreem oversturen. Deze trommelvliessplijtende collages worden direct op tape geslingerd, live in de oefenruimte of op het podium tijdens een performance. Tapes die daarna nog eens flink versneden worden. Een stroming die zich hierbij met name op het atonaal, dissonant gitaarlawaai stort, ontstaat in New York, de zogenaamde no wave. Een kunstzinnige podiumpresentatie lijkt voor sommige van deze acts belangrijker dan het muzikale resultaat.

In Nederland is het in 1982 door Geert-Jan Hobijn opgerichte Staalplaat (platenlabel, distributeur en winkel) lange tijd dé thuisbasis van de noise. De meeste releases zijn op cassette, gelimiteerd en al jaren niet meer verkrijgbaar. In de periode 1995-1997 trekt de aan Staalplaat verbonden Radboud Mens onder eigen naam en als Technoise/Hyware tijdens performances staalborstels vol contactmicrofoons over vinylplaten, met een pandemonium aan geluid tot gevolg - uiteraard nog eens flink overstuurd (= noise). Zijn werk uit die tijd (7-inch vinylsingles, 3-inch cd-singles) is gelimiteerd. Ook de uitgaven van Bag Lady (cassette en cd-r) halen geen hoge oplage. Bag Lady mengt vanaf midden jaren negentig noise met grindcore, musique concrete, jazz en schreeuwtherapie.

Radboud Mens

Midden jaren zestig pikken punkbands in New York de principes van het werk van de minimal composers op. Muziek die zich kenmerkt door het continu herhalen van hetzelfde melodieuze en/of ritmische thema, met, verspreid over tientallen minuten, kleine verschuivingen van noten binnen dat thema. Op extreem overstuurde gitaren herhalen de bands akkoorden, zodanig dat een resonerende drone ontstaat die langzaam lijkt te exploderen. Extremer ingestelde klassieke minimalistische componisten beginnen dit in de jaren zeventig ook zelf toe te passen. Het ietwat meditatieve karakter van dit minimalisme, leidt, toegepast op de gitaarnoise van de no wave, midden jaren tachtig tot het ontstaan van de noiserock. Alternatieve gitaarbands met oor voor 'het liedje', maar daarin een prominente plaats - via extreem oversturen - voor de drone en hypnotiserende trance. In Nederland is het de Venloze band Gore die in de jaren tachtig de gitaren laat gieren en loeien. Het meest minimalistisch gebeurt dit op hun Wrede, the Cruel Piece (1988). Lange, instrumentale stukken gitaarnoise.

Gore

Het Groningse Kleg begint met door de gitaargeoriënteerde minimalisten geïnspireerde gitaarsculpturen. De band bestaat aanvankelijk (midden tachtig) uit acht gitaristen, vier saxofonisten, een bassist en een drummer, en geniet internationale waardering. In 1984 ontwikkelt Kleg het uit drie delen bestaande stuk Eating And Sleeping (# 15), waarbij naast gitaren, sax, bas en drums ook draaitafels en klarinet gebruikt worden. In 1991 werkt de groep samen met Lee Renaldo, gitarist van de vermaarde noisegroep Sonic Youth. Dat levert de cd Zing op. Met de jaren wordt Kleg steeds toegankelijker en bondiger. De groep Toby Dammit brengt in 1989 het noisealbum A Big Grazer As A Cheap Mower uit. Ook het anarchistische punkgezelschap The Ex, uit Amsterdam en Wormer, schuwt de noise niet, en laat het, ondanks een steeds breder wordend palet aan invloeden - van etnische muziek tot jazz tot folk -, nog dikwijls flink de kop opsteken. Het oorspronkelijk uit Kroatië afkomstige, Amsterdamse Gone Bald doet daar vanaf de jaren negentig flink aan mee.

Kleg The Ex Gone Bald

 

l
 
n
 
o
 
w
 
z
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer