Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

post-rock

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

alternative
avant-garde
instrumentaal
noise
underground

Uitgelicht

Mercy Giants

Geschiedenis

Term die in 1994 voor het eerst wordt gebruikt door popjournalist Simon Reynolds in een artikel in het Britse muziekblad The Wire. Hij gebruikt de omschrijving om muziek aan te duiden waarbij het rockinstrumentarium wordt toegepast voor muziek die ver af staat van gebruikelijke opbouw van rockcomposities.
Lees meer...

Mercy Giants

Mercy Giants is een kwartet uit Utrecht dat avontuurlijke, breekbare post-rock maakt. De band beheert daarnaast enige jaren het label Zabel Muziek waarop naast eigen werk platen uitkomen van geestverwanten als Soda P en We vs. Death. Op het debuutalbum Hotel Hell: Sports & Relax (2000) is Mercy Giants nog ... Lees meer...

Belangrijke albums

Hotel Hell : sports & relax van Mercy Giants

Geschiedenis van Post-Rock

Term die in 1994 voor het eerst wordt gebruikt door popjournalist Simon Reynolds in een artikel in het Britse muziekblad The Wire. Hij gebruikt de omschrijving om muziek aan te duiden waarbij het rockinstrumentarium wordt toegepast voor muziek die ver af staat van gebruikelijke opbouw van rockcomposities.

De term post-rock is toepasbaar op meerdere soorten muziek, zowel voor instrumentale gitaarbands als experimentele elektronische groepen van na 1994 en voor bands die geïnspireerd zijn door (avant-garde)jazz en Krautrock uit de jaren zeventig. Bij gitaarbands in het genre maken riffs en akkoorden plaats voor timbre en geluidsstructuren. Kenmerkend is ook het gebruik van de studio als instrument, wat vooral tot uiting komt op het baanbrekende album Spirit Of Eden (1988) van de Engelse formatie Talk Talk. In eerste instantie wordt de post-rock toegepast als het gaat om Britse groepen als Stereolab, Disco Inferno, Seefeel en Bark Psychosis.

Van grote invloed op de Amerikaanse post-rock is het tweede album Spiderland (1991) van de band Slint uit Louisville, Kentucky. Op de plaat wordt de gangbare manier van het schrijven van liedjes opzij geschoven en zijn lange instrumentale passages te horen waarin verstilling op onvoorspelbare wijze wordt afgewisseld met gitaaruitbarstingen. Een andere Amerikaanse post-rockgroep is Tortoise, een instrumentale groep uit Chicago, Illinois, die in eerste instantie wordt opgericht om in het voorprogramma te kunnen spelen van de Amsterdamse band The Ex (een optreden dat op het laatste moment niet doorgaat) en die uiteindelijk uitgroeit tot een pionier in het genre. Dankzij het album Millions Now Living Will Never Die (1996) wordt het geluid van post-rockbands uit Noord-Amerika toonaangevend. De grote Canadese band Godspeed You Black Emperor! (gelieerd aan het politiek georiënteerde label Constellation) trekt in Nederland geleidelijk aan steeds vollere zalen met hun langzaam opzwellende, langgerekte filmische instrumentale muziek, gespeeld op gitaren en strijkers en begeleid door filmprojecties.

Het eerste Nederlandse post-rockalbum is Hotel Hell (1999) van Mercy Giants, een plaat met nummers vol onverwachte wendingen en invloeden van onder meer Slint en Gastr del Sol (de band van de Amerikanen David Grubbs en vijfde Sonic Youth Jim O'Rourke). Leden van Mercy Giants richten in Utrecht het label Zabel Muziek op waarop nog meer post-rock verschijnt van o.a. Emscher, Boy Ler en We Vs. Death. Laatstgenoemde instrumentale groep valt op door het gebruik van trompet en is regelmatig te zien op festivals. In Haarlem is het label Muze actief met naast singer/songwriters en lo-fi-acts ook het collectief El Camino die op hun album With Perfect Nonchalance (2001) invloeden verraden van zowel Slint als Godspeed. Post-rock met noise-elementen is te horen bij Soft Posh op het Haagse Grond Records, een label dat ook muziek uitbrengt van het elektronische duo AU. Hun gelegenheidsoptredens met de groep Templo Diez vallen zeker in de categorie post-rock.

Mercy Giants We vs. Death Boy Ler El Camino AU Templo Diez

 

f
 
i
 
j
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer