Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

powerpop

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

Nederbiet
pop
sixties

Uitgelicht

Transworld

Geschiedenis

Sinds de jaren tachtig een genreaanduiding voor bands die melodieuze, bondige popliedjes spelen naar model van de jaren zestig. Nederlandse exponenten zijn The Rousers, Les Zazous, The Mashed Potatoes en de Nozems.
Lees meer...

Transworld

Elektronische powerpopgroep rondom de gebroeders Jusso en Cyril Whistler (ex-Whistler Courbois Whistler), geïnspireerd door Depeche Mode, Nine Inch Nails en Kiss. Volgens de bio op de site van de band bestaat Transworld uit een kosmische manvrouw, een mensmachine en een identieke tweelingkloon. Lees meer...

Geschiedenis van Powerpop

Sinds de jaren tachtig een genreaanduiding voor bands die melodieuze, bondige popliedjes spelen naar model van de jaren zestig. Nederlandse exponenten zijn The Rousers, Les Zazous, The Mashed Potatoes en de Nozems.

Tegen het eind van de jaren zestig komt er uit de beatmuziek een breed palet aan nieuwe muziekstromingen voort (o.a. psychedelica en progressieve rock). Met regelmaat duiken er echter bands op die bewust authentieke beat blijven maken. Begin jaren zeventig worden bands als Badfinger, Big Star en The Raspberries aangeduid als powerpop. Is hun commerciële succes nog beperkt, onder invloed van punk en new wave groeit de herwaardering voor het korte pakkende popliedje. Blondie, The Knack en The Romantics scoren grote hits. The dB's en hun volgelingen R.E.M. zijn muzikaal invloedrijk. In de jaren negentig is powerpop een typische nichemarkt in de popmuziek, met eigen fanzines en relatief vroeg ook websites waarop muziek wordt uitgewisseld. De invloed van powerpop klinkt duidelijk door in de poppunk van Offspring en Smash Mouth en de britpop van Blur en Oasis.

Eind jaren zeventig is het onderscheid tussen new wave en powerpop soms moeilijk te maken. Zo speelt The Rousers uit Broek op Langedijk vanaf 1977 zowel covers van The Beatles (= beat) als die van The Damned en The Buzzcocks (= punk). Zelf duidt de band rond Rob Marienus (basgitaar), Cock de Jong (gitaar, zang), Jan de Jong (drums) en Wieb Zigtema (gitaar, zang) hun muziek aan als new beat. De in 1980 verschijnende LP A Treat Of New Beat verraadt met zijn heldere gitaartjes, meerstemmige koortjes en ritmisch handgeklap de invloed van Mersey-beat. Desondanks heeft de band ook een uitgesproken eigentijds geluid, wat ook op tweede plaat Touched (1981) fraai naar voren komt. Succes blijft echter uit. In 1982 komt uit de band The Thought voort, die in de Verenigde Staten een hit scoort met de Electric Prunes-cover I Had Too Much To Dream Last Night. Cock de Jong duikt in 1999 op in de rock 'n' rollband The Shavers.

The Rousers

Les Zazous wordt in 1983 opgericht te Katwijk. Van begin af aan is de muzikale koers duidelijk: compacte, pakkende popliedjes, die een voorliefde voor de muziek uit de jaren zestig verraden. De in eigen beheer uitgegeven debuutsingle Chain Gang haalt de top van Vara's Verrukelijke Vijftien. Daarna maakt de band platen voor het Utrechtse independent-label Kelt Records, dat is gespecialiseerd in bands met een authentiek sixtiesgeluid. De single Another Town haalt de Engelse indie charts. Begin jaren negentig tekent de band een contract bij major Phonogram/Universal, wat het hitje Crying In My Sleep en het album Exota! oplevert. Als verder hitsucces uitblijft maakt Les Zazous weer op eigen kracht de cd Electric Babyland, wat creatief en commercieel het hoogtepunt van de band is. In 1999 valt de groep (Jan van der Plas - zang, gitaar, Sipke Boorsma - zang, gitaar, Marc Laman - bas, Hidde Sikkes - drums) uit elkaar. Jan van der Plas is daarna vooral actief als maker van kinderliedjes met DD Company.

Les Zazous

The Mashed Potatoes wordt in 1989 als schoolband opgericht door de Noordwijkerhouters Mike Schepers (zang, gitaar), Peter van der Meer (zang, gitaar), Rob van der Meer (basgitaar) en Bart Visser (drums). Eenmaal klaar met school maken The Mashed Potatoes furore in de Bollenstreek en doen ze ook hun eerste radiosessies. De band valt op door haar energieke optredens en puntige popsongs. De muziek refereert aan de beat en surfpop van begin jaren zestig en de powerpop van eind jaren zeventig. In 1994 verschijnt in eigen beheer het titelloze debuutalbum dat wereldwijd lovende kritieken krijgt, tot in Spanje, Japan en de Verenigde Staten aan toe. Het album, geproduceerd door Jan van der Plas van Les Zazous, bevat eigen composities en covers van Beach Boys en Ramones. Een tournee door Spanje levert een platencontract bij het Madrileense Munster Records op, en tweede album Do You Want Me To Touch You, Baby? roept enthousiaste reacties op uit vele landen. In augustus 1998 speelt de groep op het International Pop Overthrow Festival in Los Angeles. In 2000 verschijnt Up And Over!, die opnieuw lovend wordt ontvangen.

Mashed Potatoes

Ook bij The Nozems is het onderscheid tussen punk en powerpop niet even duidelijk. Dit kwartet uit het Brabantse Hedel rond Helke van den Oord (gitaar), Hugo Lans (gitaar, zang), Mario Fraaye (zang, drums) en Corné van Os (bas) komt in 1988 voort uit New Annoyance, een hardcore-punkband die gezien haar streven om zo hard en zo snel mogelijk te spelen eerder op een atletiekbaan thuishoort. The Nozems doen het iets rustiger aan en bovenal melodieuzer. De band brengt in de periode 1990-1993 drie platen uit, die goed worden ontvangen doch geen doorbraak naar een groot publiek weten te forceren. De band toert uitgebreid door Europa, maar als ook daar de publieke belangstelling met de jaren steeds minder wordt, valt de band uit elkaar.

The Nozems

 

d
 
j
 
w
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer