Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

raï

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

Marokko
wereldmuziek

Uitgelicht

DJ Idriss

Geschiedenis

Chabee is in het Marokkaans de algemene benaming voor popmuziek. Het woord betekent 'populair' en kan diverse muziekstijlen betreffen. De woorden cheb (jongen) en chaba (meisje) zijn ermee verwant. Sinds de jaren zeventig is chabee ook de specifieke benaming voor de meer lichtvoetige Marokkaanse pop. Het andere belangrijke genre is het meer maatschappelijk bewuste raï.
Lees meer...

DJ Idriss

DJ Idriss (Idriss Rouchiche) is een van de producers van het bij jongeren populaire radiostation FunX. Hij maakt voor het station tracks, jingles, commercials en remixen. Hij draait als DJ in clubs een mengeling van r&b, hindipop, latin, raï en hiphop en is onder meer te zien tijdens de Forward ... Lees meer...

Belangrijke acts

Ashraf
Kasba
Noujoum Rai

Geschiedenis van Raï

Chabee is in het Marokkaans de algemene benaming voor popmuziek. Het woord betekent 'populair' en kan diverse muziekstijlen betreffen. De woorden cheb (jongen) en chaba (meisje) zijn ermee verwant. Sinds de jaren zeventig is chabee ook de specifieke benaming voor de meer lichtvoetige Marokkaanse pop. Het andere belangrijke genre is het meer maatschappelijk bewuste raï.

De popmuziek van Marokko wordt Chabee genoemd, wat 'populair' betekent, en kan diverse muziekstijlen betreffen. De term wordt aanvankelijk toegepast voor alle muziek die gespeeld wordt op straat of in cafés, op welke instrumenten er maar voorhanden zijn. Vanaf de jaren zeventig van de 20ste eeuw ontstaat er een meer gedefinieerde vorm van chabee. Muziek die een directe afgeleide is van de dan erg populaire popmuziek uit Libanon en Egypte, gespeeld op een Marokkaanse bas en een luit. Muziek die diverse Arabische invloeden vermengt met Europese en Afrikaanse en waarbij de zang een belangrijk element vormt: iedereen in koor of één zanger die door een achtergrondkoor bijgestaan wordt. Een andere popsoort die in Marokko wordt gehoord, is de raï. Aan het begin van de twintigste eeuw spelen herders in Algerije, nabij de liberale en losbandige stad Oran, melancholieke fluitmuziek om de tijd te doden, waarbij ze continu raï roepen, wat zoiets als 'naar mijn mening' betekent. De hoeren in de stad pikken de muziek al snel op om hun eigen sores mee te bezingen. Dit tot onvrede van de autoriteiten, die nog eens in grootte toeneemt als een hele generatie jongeren zich over de muziek ontfermt. Met elektrische gitaren, synthesizers en beatboxen bezingen jongens (chebs) en meisjes (chaba's) alles wat officieel in de doofpot moet blijven en bereiken daar ware sterstatus mee. De cassettebandjes met hun raï vinden in de jaren zeventig en tachtig tot ver buiten het land afname, en vooral ook in Marokko. Met dit commerciële succes ontwikkelt zich ook een meer romantisch ingestelde vorm van raï, die van iedere vorm van protest gespeend is. Ondanks dat lanceert de Algerijnse Islamitische partij een campagne tegen het genre. Als Algerijnse fundamentalisten dan ook nog eens aan het liquideren slaan van raï-kopstukken, duikt het genre zelf terug naar de underground, terwijl het merendeel van op de dodenlijst staande sterren de wijk naar Parijs neemt. In die stad zal het genre zich verder ontwikkelen en tevens van invloed zijn op Franse popmuziek, traditionele muziek, rap, r&b en hiphop. Raï wordt in de jaren negentig bijzonder populair onder Marokkaanse immigrantenkinderen, wat in veel West-Europese landen tot eigen scenes leidt, waaronder Nederland.

De Marokkaan Mustafa Loumghari, alias Ashraf, komt in 1984 naar Amsterdam en richt aanvankelijk de raïgroep Noujoum Amsterdam op. In de jaren negentig zal hij debuteren met de groep Ashraf, titel: Le Mediteranien. Op dit album mengt hij, al zingende in het Engels, Frans en Arabisch, raï met rock, reggae en salsa. De plaat is tot aan Marokko zelf een succes. Voor een nieuw album werkt Ashraf vanaf 2001 samen met jazzmuzikant en producer Kees Post en de Nederlandse Marokkaan Mohamed el-Fers, componist, producer, journalist en auteur van biografieën over musici. De groep Raïland is het geesteskind van de Marokkaan Mreqqi, die in 1987 naar Nederland komt, waarin ook veel blanke Nederlanders zitten. Het eerste album van de groep, dat in 1996 verschijnt, mengt raï met pop, funk, rock, reggae en jazz. De muziek slaat in het begin vooral aan bij de tweede generatie Marokkanen in ons land. Noujoum Raï bestaat uit Marokkaanse, Molukse en Nederlandse muzikanten en is een gedeeltelijke voortzetting van Raïland. De band brengt raï met moderne, westerse invloeden (pop en funk) en voegt drums, bassen en blazers toe aan Arabische ritmes en zang. De band debuteert in 1998 op plaat en is op veel festivals present. De in Den Haag woonachtige Ali Bahia El Idrissi is een Marokkaanse zanger, percussionist, componist, tekstschrijver en videoclipmaker. Hij verzorgt voorprogramma's bij optredens van Cheb Mami en Cheb Khaled en speelt samen met Rachid & Samir Laklifi en Mohammed Benchakhchakh. Voordat hij solo actief wordt speelt hij in de bands El Moustakbal en Casa-Express. In 1998 werkt de sufi-zanger voor het eerst met de Rotterdamse elektronische muzikant en producer Michel Banabila. De samenwerking leidt tot tracks voor de promotie-cd Kawakib Al Maghred (Zuid-Hollandse Popunie, 1999), bijdragen aan albums van Banabila en het debuutalbum Arhil (2000). De cd bevat een mix van sufi-zang, triphop en ambient. Het Brabants/Limburgse Kasba heeft Nederlandse en Marokkaanse roots en mixt raï met onder andere gnawa, reggae en funk. De band is er populair mee in Marokko. In Nederland komt de carrière in een stroomversnelling als de jonge groep in 2002 acte de presence mag geven op het huwelijksfeest van Willem Alexander en zijn geliefde Maxima Zorreguieta. De kroonprins noemt zich ook fan van de in 2003 snel aan populariteit winnende Marokkaanse/Somalische groep Soudfa; met zanger Cheb Anas, die door Kasba is gevraagd hen bij te staan tijdens het huwelijksfeest. Wat in Marokko en Algerije met de raï is gebeurd, gebeurt in Nederland ook: het genre komt in zijn pure protestvorm niet veel meer voor en is eerder een te spelen stijl van muziek die goed voor cross-over gebruikt kan.

Raïland Noujoum Amsterdam Kasba Bahia El Idrissi Ashraf Michel Banabila

0 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z *

 

a
 
d
 
k
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer