Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

ska

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

dub
reggae

Uitgelicht

Bazzookas in 2011

Geschiedenis

Jamaicaanse muziekstijl die rond 1960 ontstaat uit een fusie van Amerikaanse rhythm & blues en de locale mento. Up-tempo dansmuziek met een prominente rol voor de blazerssectie en gekenmerkt door de afterbeat (accent op de tweede en vierde tel). Ska is het optimistische geluid van een eiland dat in de vroege jaren zestig net onafhankelijk is geworden. Halverwege de jaren zestig ontwikkelt het genre zich tot rocksteady en vervolgens tot reggae en raggamuffin.
Lees meer...

Bazzookas

De Bazzookas is een samenwerking tussen VanKatoen-zanger Bazz en skaband The Palookas. De band speelt skaversies van Vankatoen-nummers. Wat begint als een eenmalig experiment wordt vervolgd met optredens op podia en festivals als Parkpop en Zwarte Cross en de release van het album Kaboem! (2011) dat wordt opgenomen door de ... Lees meer...

Geschiedenis van Ska

Jamaicaanse muziekstijl die rond 1960 ontstaat uit een fusie van Amerikaanse rhythm & blues en de locale mento. Up-tempo dansmuziek met een prominente rol voor de blazerssectie en gekenmerkt door de afterbeat (accent op de tweede en vierde tel). Ska is het optimistische geluid van een eiland dat in de vroege jaren zestig net onafhankelijk is geworden. Halverwege de jaren zestig ontwikkelt het genre zich tot rocksteady en vervolgens tot reggae en raggamuffin.

Nederland maakt pas rond 1980 op grote schaal kennis met ska, via Britse bands uit de stal van label 2Tone (The Selecter, The Specials), doorgaans de tweede golf genoemd. De met Jamaicaanse immigranten meegereisde ska heeft zich dan al vermengd met de Britse punk. De (interraciale) muzikanten kleden zich in zwart en wit, een statement tegen het broeiend racisme in het land. In Nederland speelt politiek veel minder een rol, de kleding (en soms ook de kaalgeschoren koppen van de rude boys, Jamaicaanse straatschoffies, en Britse skinheads) wordt wel overgenomen. Aangestoken door 2Tone komt een aantal Nederlandse skabands op, dat met uitzondering van de via Noorwegen uit Engeland overgewaaide Mark Foggo niet lang stand houdt. Ook popband Doe Maar leunt begin jaren tachtig sterk op ska- en reggaeritmes. In de loop van de jaren tachtig worden platen uit de Jamaicaanse begintijd (de eerste golf is grofweg van 1960 tot 1968) opnieuw uitgebracht, waardoor er aan het eind van het decennium een opleving is. De belangrijkste vertegenwoordiger is het vooral internationaal succesvolle Mr.Review, dat met persoonlijke teksten en eigenzinnige nummers een eigen geluid brengt. Ook The Bouncers en de Beatbusters beginnen dan. De laatste bereikt het grote publiek pas als eind jaren negentig met Def P wordt samengewerkt. Begin jaren negentig krijgt ska een eigen Nederlands fanzine: het inmiddels ter ziele gegane Crawl-magazine. Ska blijft voortdurend nieuwe bands inspireren. Het Groningse Jammah Tammah bijvoorbeeld, dat met de tomeloze energie van ex-Boegie Eddy Huizing en een flinke blazerssectie iedereen aan het dansen krijgt. Andere skabands wisselen ska van de eerste golf (up-tempo met jazzy 'walking bass'-patronen op de contrabas) af met het tragere rocksteady (meer tekstgericht met een melodieuze en ritmische elektrische bas en minder aanwezige blazerssectie, dat rond 1965 ontstaat als de euforie over de onafhankelijkheid van Jamaica wat afgezwakt is), zodat iedereen weer op adem kan komen. Zo ook het uit oude getrouwen bestaande, ijzersterke Rude Rich and the Highnotes, dat de eer heeft om met enige oude Jamaicaanse ska-legenden (die ondertussen de Nederlandse podia aan blijven doen) het podium te delen. Begin 2004 richten zij Rude Rich Records Label op waarop eigen materiaal en dat van beginnende bands uitkomt. Dat Nederland anno 2005 nog over een bloeiende ska-scene beschikt bewijst het Dutch Ska Festival, waar louter Nederlandse groepen beide zalen van de Melkweg uitverkopen.

Mark Foggo Mr. Review Beatbusters Jammah Tammah Rude Rich And The High Notes Doe Maar the Bouncers

 

a
 
c
 
n
 
v
 
z
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer