Pop / Rock Dance Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

synthi

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

ambient
instrumentaal
new age
new wave

Uitgelicht

Ed Starink

Geschiedenis

Synthi of synthi-pop is muziek die vrijwel enkel met synthesizers wordt gemaakt. Het is tegenwoordig de benaming voor de elektronische muziek die eind jaren zeventig, begin jaren tachtig gespeeld werd.
Lees meer...

Ed Starink

Synthesizerspecialist met internationale reputatie. Laat zich inspireren door klassieke componisten als Ravel, Mozart, Bach en Scriabin en synthesizergrootheden als Tomita en Wendy Carlos. Vanaf 2002 werkt hij aan het grootse project Universe. Lees meer...

Geschiedenis van Synthi

Synthi of synthi-pop is muziek die vrijwel enkel met synthesizers wordt gemaakt. Het is tegenwoordig de benaming voor de elektronische muziek die eind jaren zeventig, begin jaren tachtig gespeeld werd.

Van oudsher was een muziekinstrument te categoriseren als snaarinstrument, blaasinstrument of slaginstrument. In de jaren vijftig van de 20ste eeuw komt daar een vierde groep bij, het elektronische instrument. Hierop worden klanken niet langer door luchttrillingen veroorzaakt, maar via elektrische impulsen door transistors en printplaten gevormd en via een luidspreker weergegeven. In de jaren zeventig neemt deze techniek en de toegankelijkheid van deze zogenaamde synthesizer een vlucht, wat tot veelvuldig gebruik binnen de popmuziek leidt. Waar de meeste bands dit nieuwe instrument onderdeel van hun instrumentarium laten zijn en het dus gebruiken naast gitaar, bas en drums, staan er ook artiesten op die alleen de synthesizer gebruiken. Deze laatste groep kenmerkt zich door een experimentele instelling en het exploreren van de mogelijkheden die de synthesizer biedt of zou kunnen bieden.

Ed Starink is een synthesizerspecialist met internationale reputatie, die zich laat inspireren door klassieke componisten. Starink studeert in de jaren zeventig klassiek piano aan het Haags Conservatorium en toetsinstrumenten bij de Hilversumse Muziekschool. In 1981 laat hij voor het eerst van zich horen met de LP Crystallin, die instrumentale synthesizermuziek bevat. Naast het maken van soloplaten is Starink de drijvende kracht achter Star Inc., een synthesizergezelschap dat zich toelegt op het maken van synthesizerbewerkingen van bekende muziek. Eind tachtig begint Starink ook aan een serie Synthesizer Greatest-albums, met wederom bewerkingen van andermans materiaal. Vanaf de jaren negentig houdt Starink zich meer bezig met eigen composities.

Ed Starink Star Inc.

De synthesizergroep Nova scoort begin tachtig een hit met Aurora. Naast de disco is dan ook de synthesizermuziek zeer modieus. Het genre wordt dan gekenmerkt door een bijbehorend futuristisch imago, gericht op technologische wetenschappelijk en science fiction. Ook het Twentse synthesizerduo Future World Orchestra brengt in deze tijd enkele singles uit.

Future World Orchestra

Ad Visser geniet aanvankelijk vooral nationale bekendheid door het presenteren van het legendarische muziekprogramma AVRO's Toppop. Als hij die taak in 1985 naast zich neer legt, zitten er ook al wat jaren als eigenzinnig en veelvuldig multimediaperformer en opnameartiest op. Zijn in 1982 gepresenteerde project Sobrietas bestaat naast een door hemzelf geschreven roman uit een album met synthesizermuziek, dat de soundtrack van het boek vormt. Het album wordt in 18 landen uitgebracht en met name in Italië een groot succes. De van het album afkomstige single Giddyap A Gogo wordt een hit, en in Italië staat Visser daarop voor tienduizenden bezoekers in het beroemde Romeinse operatheater Arena van Verona. Een concert dat live wordt uitgezonden op de Italiaanse tv, vanwege de maandenlange toppositie van Giddyap A Gogo. Visser groeit uit tot een internationaal bekende multimedia-artiest, met de meest bijzondere, doorgaans op de meest moderne technologie gebaseerde performances.

Ad Visser

Met de ontwikkeling van de synthesizer gaat het vanaf de jaren tachtig heel snel. Niet alleen nemen de klankmogelijkheden toe, door de samplingtechniek wordt het ook steeds beter mogelijk de klank van andere instrumenten na te bootsen. Vanaf de vroege jaren negentig wordt de digitale geluidstechniek overal in de popmuziek ingezet. In genres als house tot techno, trance, electro wordt de muziek nagenoeg geheel elektronisch gegenereerd. Deze genres worden echter niet onder synthesizermuziek geschaard, maar als volstrekt eigen genre gezien. Was synthesizermuziek eens de muziek van de toekomst, nu is het de benaming voor de elektronische muziek die eind jaren zeventig, begin jaren tachtig gespeeld werd.

 

a
 
d
 
e
 
g
 
n
 
p
 
v
 
w

Wat

 
z
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer