Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

tango

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals

Gerelateerd

flamenco
latin
polka
son

Uitgelicht

Claudia Copier

Geschiedenis

Passionele dansmuziek die aan het eind van de negentiende eeuw ontstaat in Argentinië.
Lees meer...

Claudia Copier

Zangeres, voornamelijk van traditionele en gearrangeerde Latijns-Amerikaanse muziek. Lees meer...

Belangrijke acts

Carel Kraayenhof
Malando

Belangrijke albums

Malando Best Collection van Malando

Geschiedenis van Tango

Passionele dansmuziek die aan het eind van de negentiende eeuw ontstaat in Argentinië.

Aan het eind van de negentiende eeuw zijn de havenwijken van Buenos Aires in Argentinië een smeltpot van culturen. Ieder neemt er zijn eigen gebruiken mee, waardoor een muzieksoort ontstaat met elementen uit de Spaanse flamenco, Midden-Europese polka, Cubaanse en Afrikaanse ritmes en Italiaanse en Argentijnse traditionele liederen. Het is muziek aan de zelfkant van de samenleving, gespeeld in de hoerenkasten, waar ruige types in afwachting van hun meisje op dansen. De bijbehorende dans beeldt de jager uit die zijn prooi vangt, de relatie tussen de machoman en de gewillige vrouw. De tango, oftewel de verticale expressie van een horizontale drift. De originele muzikale begeleiding is op viool, gitaar en fluit, maar als via de handelsroutes uit Duitsland de bandoneon arriveert (daar ontwikkeld voor gebruik in kerken zonder orgel), is de tango in zijn klassieke vorm een feit. Zowel dans en muziek worden in Argentinië vanwege het onzedelijke karakter door de middenklasse niet geaccepteerd. Wat voor rijke, rebelse types juist weer reden is om met de muziek en vooral de dans weg te lopen. Zij nemen hun fascinatie ervoor mee op hun reizen, onder andere naar Europa. Zo kan het dat bij het begin van de twintigste het romantische Parijs volledig valt voor de tango. Als ook het opkomende Hollywood de tango ontdekt (met als grote filmster Rudolph Valentino) is er in heel Europa geen houden meer. In Argentinië is de tango inmiddels gepromoveerd van de hoerenhuizen naar de theaters en houden ook geschoolde componisten, musici en dansers zich er onbeschaamd mee bezig.

In Nederland en andere Europese landen is men bij de kennismaking geschokt door de open sensualiteit van de tango. Dat leidt tot de ontwikkeling van een eigen versie: de continentale tango. De dans is beschaafder en de muziek door het gebruik van de accordeon anders van kleur. De continentale tango wordt in veel Nederlandse uitgaansgelegenheden gespeeld. Het ensemble van Rotterdammer Arie Maasland, artiestennaam Malando, wordt met de tango Olé Guapa tot in Japan en zelfs Argentinië populair. In de jaren vijftig treedt zijn orkest veel op in revuevorm, met gasten als Jospehine Baker, Catherina Valente en Frans Wanders. Ook veel Nederlandstalige artiesten hebben in die tijd altijd wel een tango in het repertoire. Als Arie Malando in 1979 overlijdt, neemt zijn schoonzoon, slagwerker Evert Overweg, de leiding over het orkest op zich. Eind jaren negentig geeft hij het stokje door aan de jonge Danny Malando, kleinzoon van opa Arie, die in 2000 met succes de cd Olé Tango doet verschijnen.

Malando

In de jaren tachtig staat een nieuwe generatie artiesten op, die de tango juist in al zijn warmbloedige sensualiteit wil vertolken. Zo richt bandoneonspeler Carel Kraayenhof, die daarvoor al in veel orkesten figureert, zijn eigen tango-orkest Sexteto Canyengue op. Met authentiek repertoire en dito arrangementen bereikt hij een wereldwijde populariteit. Het grootste succes in eigen land wacht Kraayenhof als hij in 2002 tijdens het uitgebreid op tv uitgezonden huwelijk van kroonprins Willem Alexander en de Argentijnse Máxima Zorreguieta de bruid met zijn vertolking van Adios Nonino van Astor Piazzolla tot tranen weet te roeren. Zijn uitvoering staat maandenlang in de hitparade.

Carel Kraayenhof

0 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z *

 

p
 
Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer